۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۳۵۷۰۳
استاد حوزه علمیه:

تشیع عرفانی یکی از مهمترین ابزار گفت و گو با دنیای مدرن امروز است

تشیع عرفانی یکی از مهمترین ابزار گفت و گو با دنیای مدرن امروز است
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: یکی از مهمترین ابزار گفت و گو با دنیای مدرن امروز که غرق در مادیت و فساد هستند، تشیع عرفانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، استاد حوزه علمیه شب گذشته در مراسم گرامیداشت مقام علمی و عرفانی شهید اول که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، با تجلیل از شهدا از جمله شهید اول و شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: شهید حاج قاسم عارف بود چون اوج عرفان توحید است که خود را نبیند و هر چه بود خدا بود و حاج قاسم چنین بود.

وی با اشاره به زندگینامه و علت شهادت شهید اول تا رابع، ابراز کرد: از قرن چهارم به بعد ۱۴۰ عالم را به شهادت رساندند که ۴۰ نفر قبل از شهید اول و ۵۵ نفر قبل از شهید دوم به شهادت رسیدند اما این که به آن ها لقب شهید اول تا شهید رابع را دادند به خاطر عظمت وجودی آن ها و نحوه شهادت آن ها بود که این ها را با بدترین وضعیت به شهادت رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه به جریان شناسی تشیع اشاره کرد و گفت: چهار نوع تشیع اعتقادی، تشیع سیاسی یا علوی، تشیع گفتمانی و تشیع عرفانی در تاریخ اسلام داشته ایم که منظور از تشیع اعتقادی یعنی تشیعی که معتقد به ولایت بلا فصل امیرالمومنین(ع) است که حتی قبل از وفات رسول الله (ص) اصحابی این ولایت را قبول داشتند.

استاد حوزه علمیه افزود: جریان دوم تشیع سیاسی یا تشیع علوی است که بعد از مرگ عثمان پدید آمد، عثمانی ها معتقد بودند که حضرت علی(ع) با شورشیان همکاری داشته و برخی می گفتند نقشی نداشته اما سکوت کرد و در مقابل این تفکر تفکر علوی بوده که معتقد بودند حضرت علی(ع) نقشی در قتل عثمان نداشته است که این گروه علوی شدند البته از دل این علوی ها بعد خوارج بیرون آمد.

وی در تشریع تشیع گفتمانی، گفت: کسانی که از شیعه قسم اول و دوم نیستند و حتی ممکن است از خوارج باشند اما گفتمان حق طلبی و عدالت طلبی را شنیده و مانند زهیر و حر از حسین(ع) حمایت کردند، از کارهای بزرگ حاج قاسم همین تشیع گفتمانی بود که جریان عدالت خواه و حق طلب را با تفکر حزب الله از مسیحی، شیعه و سنی به وجود آورد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشار به تشیع عرفانی، اظهار کرد: تشیع عرفانی یعنی کسانی که از معارف و از ولایت تکوینی و عرفانی امیرالمومنین(ع) بهره بردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حب اهل بیت(ع) و محبت امیرالمومنین(ع) در دل تصوف، ابراز کرد: در تاریخ هر جا تصوف گسترش داشته حرکات سلفی گری تند و تیز خشونت آمیز کاهش یافته بودند، هر چه قدر از حضرت علی(ع) تا امام صادق(ع) جلوتر می رویم، محبت امامان نزد تصوف جایگاه پیدا می کند اما این تصوف حتی وقتی ۱۲ امامی می شوند نسبت به اهل بیت(ع) محبت داشته اما نسبت به خلفا تبری ندارند.

وی تشیع عرفانی را یکی از مهمترین ابزار گفتگو با دنیای مدرن امروز دانست و گفت: یکی از مهمترین ابزار گفتگو با دنیای مدرن امروز که غرق در مادیت و فساد هستند، همین تشیع عرفانی است، از طریق عرفان می توان با دیگران ارتباط برقرار کرد و بعد محب اهل بیت(ع) می شوند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات