۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۴۸۵۵۲
نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی:

«مواسات» در تنگناهای اقتصادی بالاترین مرتبه تدبیر زندگی در اسلام است

«مواسات» در تنگناهای اقتصادی بالاترین مرتبه تدبیر زندگی در اسلام است
نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی گفت: مواسات و همدردى با مردم در تنگناهاى اقتصادى بالاترین مراتب تدبیر زندگى در اسلام است.

حجت الاسلام علیرضا احمدی، نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،  با اشاره به اجرای رزمایش کمک مؤمنانه مواسات در لبیک گویی به فرموده رهبر معظم انقلاب به تبیین اهمیت مواسات مالى در فرهنگ دینی پرداخت.

وی اظهار کرد: در مجموع مواسات در فرهنگ اسلامى دو معنا دارد؛ نخست همدردى با دیگران در نیازها و مشكلاتشان و سهیم ساختن آنان در بهره گیرى از امكانات زندگى خویش كه این معنا از مواسات خود دو نوع دارد؛  یكى مواسات با مال و امكانات مادّى و دیگرى مواسات با جان به هنگام خطر.

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه معنای دیگر مواسات در فرهنگ اسلامی رعایت حقوق دیگران به طور یكسان است، افزود: این معنا از مواسات نیز انواع فراوانى دارد، مانند  مواسات در حكومت به معناى عدالت اجتماعى و برخورد یكسان با یكایك افراد جامعه، مواسات در قضاوت به معناى عدالت قضایى و برخورد یكسان با طرفین دعوا، مواسات در تعلیم به معناى عدالت آموزشى و برخورد مساوى با همه دانش آموزان و مواسات در خانواده به معناى رعایت مساوات در ابراز محبّت به فرزندان

وی با بیان اینکه بیشتر احادیث مواسات، درباره مواسات مالى است، افزود: علت تأكید بر مواسات مالى نیاز بیشتر جامعه به فرهنگ شدن این نوع مواسات است؛ از این رو می بینیم مواسات‏ و همدردى با توده مردم در تنگناهاى اقتصادى از دستورالعمل‏هاى مهم اخلاقى در اسلام است.

حجت الاسلام احمدی اضافه کرد: امام صادق(ع) در شرایطى كه بهاى مواد غذایى در مدینه رو به افزایش بود، دستور دادند دخیره گندم منزل را بفروشند و پس از فروش آنها، فرمودند: اكنون مانند همه مردم، بروید و گندم مورد نیاز ما را از بازار تهیه كنید.

وی ادامه داد: این امام همام می فرمایند: « اجْعَلْ قُوتَ عِیَالِی نِصْفاً شَعِیراً وَ نِصْفاً حِنْطَةً فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ أَنِّی وَاجِدٌ أَنْ أُطْعِمَهُمُ الْحِنْطَةَ عَلَى وَجْهِهَا وَ لَكِنِّی أُحِبُّ أَنْ یَرَانِیَ اللَّهُ قَدْ أَحْسَنْتُ تَقْدِیرَ الْمَعِیشَةِ» و تأکید می کنند غذاى خانواده من را، نیمى جو و نیمى گندم قرار ده، خدا مى‏داند كه من توانایىِ این را دارم كه خوراك آنان را تماما گندم قرار دهم ولى من دوست دارم كه خداوند من را این گونه ببیند كه زندگى را خوب تدبیر مى‏كنم.

حجت الاسلام احمدی گفت: این سخن بدین معناست كه مواسات و همدردى با مردم در تنگناهاى اقتصادى بالاترین مراتب تدبیر زندگى در اسلام است كه باید مورد توجّه ثروتمندان به ویژه رهبران دینى و سیاسى باشد.

وی تصریح کرد: از سوى دیگر مواسات مالى مقدّمه مواسات جانى است و كسى كه نمى‏تواند دیگرى را در مال خود سهیم كند، بى تردید براى حفظ جان او خود را به خطر نمى‏افكند./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات