۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۶۴۹۹۰
عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی:

برنده اولین دور مذاکره ایران بود

خبرگزاری رساـ محمود احمدی بیغش گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا بر مذاکره مسالمت آمیز تأکید داشت ولی غربی ها همیشه می خواستند از موقعیت بالا با ایران حرف بزنند و با اعمال سیاست چماق و هویج به اهداف خود دست یابند ولی پس از آنکه متوجه شدند این روش در قبال ایران جواب نمی دهد خود پیشنهاد مذاکر مستقیم را مطرح کردند.
محمود احمدي بي غش عضو كمسيون امنيت ملي مجلس هشتم


نماینده مردم شازند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مورد دستاوردهای اولین مذاکره ایران با 1+5 اذعان داشت: ماحصل اولین نشست به نفع جمهوری اسلامی ایران تمام شد چرا که در گذشته مذاکرات با تنش، بد اخلاقی و تهدید به تحریم انجام می شد ولی اکنون به نظر می رسد باب گفتگو به معنای حقیقی آن باز شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا بر مذاکره مسالمت آمیز تأکید داشت ولی غربی ها همیشه می خواستند از موقعیت بالا با ایران حرف بزنند و با اعمال سیاست چماق و هویج به اهداف خود دست یابند ولی پس از آنکه متوجه شدند این روش در قبال ایران جواب نمی دهد خود پیشنهاد مذاکر مستقیم را مطرح کردند.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس اظهار داشت: ضمن آنکه ایران وقتی سوخت 4.5 درصد غنی شده خود را به روسیه می دهد تا غنای آن را به 19.5 برساند و سپس فرانسه این سوخت را برای قرار دادن داخل رآکتور تهران آماده کند که این کارها از طریق آژانس نظارت شوند نه آنکه شورای امنیت صحنه گردان جریانات باشد.

وی اضافه کرد: تا زمانی که پرونده ایران در شورای امنیت باشد به معنی آنست که همچنان زبان تهدید و زور بر مذاکرات احساس می شود لذا در برابر اقدامات تنش زدای ایران، غربی ها نیز باید حسن نیت خود را با برگرداندن پرونده هسته ای به آژانس نشان دهند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در مورد تحریم ایران از سوی آمریکا تصریح کرد: ایالات متحده تنها تاکتیک عوض کرده است. ضمن آنکه این تحریم ها شاید در کوتاه مدت یکسری سختی ها را بر ما مترتب کند ولی در طولانی مدت سبب خودکفایی داخلی مان می گردد.

وی در مورد زمان جدی شدن مذاکرات افزود: شاید غرب با تعیین ضرب الاجل تا اول دسامبر قصد دارد تمرکز ایران را در مذاکرات برهم بزند ولی مطمئناً تیم دیپلماسی ما با تسلط کامل مرحله به مرحله اهداف خود را در گفتگو ها پیش خواهد برد.

نماینده مجلس هشتم در پایان در مورد نقش روسیه و چین در مذاکرات خاطر نشان کرد: روسیه در طول تاریخ ثابت کرده است هیچ گاه قابل اعتماد نیست و به چین نیز نباید زیاد امیدوار بود چون همه کشورها در مسائل بین الملل به دنبال کسب منافع هستند از این رو همیشه می خواهد فضا را طوری هدایت کنند که منافع شان تأمین شود./ت302

 

ارسال نظرات