۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۶۵۰۸۴۸
امام جمعه موقت کاشان:

مهمترین دستاورد تقوا امنیت اجتماعی است

مهمترین دستاورد تقوا امنیت اجتماعی است
حجت الاسلام اسلامی تبار مهمترین دستاورد تقوا را امنیت اجتماعی دانست و گفت: جامعه سالم دارای ویژگی‌هایی است که یکی از این ویژگی‌ها داشتن امنیت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار پنجشنبه شب در جلسه قرائت قرآن مسجد آیت الله رضوی کاشانی، گفت: ملاک محبت خداوند، ارزش‌های اخلاقی است.

وی افزود: خداوند می‌فرماید، «إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ» اگر می‌خواهید محبوب خدا باشید به بندگان خدا احسان کنید، «إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقِینَ» برای اینکه محبوب خدا باشید، باید تقوا داشته باشید.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند در قرآن از یک طرف می‌فرماید، «فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ» تا می‌توانید تقوا کسب کنید و آن را توسعه دهید، اما در آیه‌ای دیگر می‌فرماید، ««وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ» در برابر دشمن است خود را تقویت کنید.

وی به برخی از دستاور‌های اجتماعی تقوا اشاره کرد و اظهار داشت: زندگی واقعی انسان زمانی محقق خواهد شد که جامعه سالم باشد و جامعه سالم نیز دارای ویژگی‌هایی است که یکی از این ویژگی‌های مهم جامعه سالم داشتن امنیت است.

امام جمعه موقت کاشان به مؤلفه‌های چهارگانه امنیت عمومی اشاره کرد و ادامه داد: انسان برای زندگی نیاز به سرمایه دارد و جان، مال، ناموس، آبرو و اعتبار انسان از سرمایه‌های مهم انسان برای زندگی اجتماعی است.

حجت الاسلام اسلامی تبار عامل حفظ سرمایه‌های انسانی را تقوا دانست و ابراز داشت: تفاوت بین تربیت دینی و تربیت غیر دینی در این است که تربیت دینی قدرت بازدارنده‌ای به نام تقوا در درون انسان دارد که در پنهان نیز انسان را حفظ می‌کند.

به گفته وی انسان با تقوا نسبت به جان مردم حساس است و از هر عملی که سبب نا امنی در جامعه شود پرهیز می‌کند و برای آرامش و آسایش جامعه ارزش قائل است.

امام جمعه موقت کاشان گفت: انسان با تقوا نسبت به مال مردم حساس است، غش در معامله نمی‌کند، رعایت حق الناس دارد، از پایمال کردن حقوق مردم پرهیز می‌کند و حریم نامحرم را حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه انسان با تقوا از هر عملی که آبروی دیگران را تهدید کند پرهیز می‌کند، افزود: با حاکم شدن تقوا در جامعه زندگی‌ها شیرین و جان و مال و ناموس و آبروی مردم در امان خواهد بود.

حجت الاسلام اسلامی تبار همچنین با اشاره به اینکه خداوند در آیات ۱۱ و ۱۲ سوره حجرات شش رذیله اخلاقی که آبرو و اعتبار و حیثیت مردم تهدید شود را منع کرده است، ابراز داشت: از تمسخر یکدیگر که سبب تهدید اعتبار و آبروی انسان است پرهیز کنید.

وی عیب جویی، استفاده از القاب زشت، پرهیز از سوء ظن، تجسس در زندگی دیگران و غیبت را از رذیله‌های اخلاقی دانست و گفت: مهمترین دستاورد تقوا امنیت اجتماعی است و هیچ چیزی غیر تقوا نمی‌تواند امنیت را ایجاد کند./۱۳۰۷/پ310/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات