۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۵۱۳۴۸
آیت الله مظاهری:

کینه توزی خانه را از رحمت الهی محروم می‌کند

کینه توزی خانه را از رحمت الهی محروم می‌کند
رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به نقش کینه توزی در بروز طلاق در خانواده، گفت: خانه‌ای که در آن قهر باشد از رحمت الهی بی نصیب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در درس اخلاق مجازی امروز، کینه توزی را از صفات رذیله شایع و خطرناک توصیف کرد و گفت: انسان نباید اهل کینه توزی و نگه داشتن کینه دیگران در دل باشد، گناه کینه توزی بسیار بزرگ است، به اندازه‌ای که بنابر روایات اگر کینه توزی صفت کسی باشد، اگر به این حال بمیرد به صورت شتر وارد صف محشر خواهد شد و برای این رذیله اگر خطری به جز این نباشد بس است که ما برای این صفت رذیله تلاش کنیم.

کینه توزی عامل طلاق در جامعه است

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به رواج کینه توزی در میان خانواده‌ها، اظهار کرد: این که طلاق در جامعه ما زیاد شده است به دلیل همین کینه توزی‌ها است، این صفت رذیله عواقب بسیار بدی برای انسان در زندگی دنیا و در آخرت دارد، بنابر روایات برخی انسان‌ها به دلیل صفات رذیله‌ای که دارند به شکل حیوانات وارد محشر می‌شوند و این برای انسان بسیار خطرناک و بد است.

وی با تأکید بر ضرورت اجتناب از صفات رذیله، تصریح کرد: صدرالمتألهین با تأکید بر اینکه تناسخ غلط است می‌گوید از قرآن و روایات استفاده می‌کنیم که تناسخ دیگری وجود دارد و آن اینکه انسان در روز قیامت با صفات رذیله خود محشور می‌شود و اگر صفت رذیله نداشته باشد با فضائل خود محشور خواهد شد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه برخی با ترکیبی بسیار بدتر از هرحیوانی وارد محشر می‌شوند، خاطرنشان کرد: تجسم عمل حالت دیگری هم دارد و آن این که اعمال ما به صورت متناسب در روز قیامت با ما خواهند بود، اگر خوب باشند سرافراز خواهیم بود و اگر اعمال ما زشت و پلید باشند خوار و ذلیل خواهیم بود.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه افزود: اگر صفات رذیله نظیر کینه در دل انسان رسوخ نکرده باشد مانند زمین آباد است که برای انسان بسیار مفید است، قرآن می‌فرماید دل ناپاک نظیر شوره‌زاری است که به غیر از ضرر برای دیگران چیزی نخواهد داشت، به همین دلیل است که باید درونمان را از صفات رذیله پاک گردانیم.

دل پاک مشمول رحمت خداوند و شفاعت اهل بیت(ع) خواهد شد

وی با اشاره به آثار قرآن کریم بر روی وجود انسان‌های پاک و اهل فهم اظهار کرد: دلی که اهل حسد و کینه و گناه و صفات رذیله باشد از قرآن درکی نخواهد داشت و اگر انسان خودسازی نکند و دلش ناپاک باشد دیگر دل انسان نمی‌گذارد شخص سالم از این دنیا برود.

رییس حوزه علمیه اصفهان دل پاک را بهترین توشه برای آخرت عنوان کرد و گفت: اگر دل سلامت و عاری از گناه و فساد و صفات رذیله باشد، رحمت خدا بر آن خواهد تابید و دنیا و آخرت آن آباد خواهد شد و رحمت الهی و شفاعت اهل بیت(ع) بر آن خواهد تابید، کینه توزی و قهر گناهی بسیار بزرگ است.

کینه توزی خانه را از رحمت الهی محروم می‌کند

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه با بیان اینکه اگر دو نفر با هم قهر کردند باید فورا آشتی کنند، تصریح کرد: بنابر روایت اگر دو نفر که باهم قهر هستند سه روز این قهر را ادامه دهند، اسم این افراد از دفتر اسلام پاک خواهد شد، دیگر در عالم ملکوت به آنها مسلمان نمی‌گویند، اگر زن و شوهر کدورتی داشتند فورا باید آشتی کنند و روایت می‌گوید اگر این زن و شوهر بدون آشتی خوابیدند تا صبح ملائکه بر آنها لعن خواهند فرستاد.

وی ادامه داد: بنابر روایات خانه‌ای که در آن افراد باهم قهر باشند و آشتی نکنند از رحمت الهی محروم خواهد شد و خدا بر آنها غضب خواهد کرد. ما نباید این روایات را ساده بگیریم اینها یک واقعیت است که در زندگی انسان بسیار اثر دارد، نباید در میان خانواده قهر و کینه توزی باشد، این مسائل کار را به طلاق خواهد رساند و یک مرگ تدریجی برای زندگی را رقم خواهد زد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات