۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۵۲۰۲۲
آیت الله مظاهری مطرح کرد؛

صلح امام حسن اسلام را زنده نگه داشت

صلح امام حسن اسلام را زنده نگه داشت
رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه امام حسن(ع) مجسمه حلم هستند، گفت: صلح امام حسن(ع) بسیار دشوار بود و ایشان با این کار اسلام را زنده نگه داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز، با بیان اینکه میلاد امام حسن مجتبی(ع) روز بسیار مهم و با برکتی است، گفت: امام حسن مجتبی(ع) مجسمه حلم هستند و ما باید در همه چیز از ائمه اطهار(ع) سرمشق بگیریم و از امام حسن مجتبی(ع) باید سرمشق حلم بگیریم.

آیت الله مظاهری بر لزوم بردباری در تمام زمینه‌ها به ویژه در اجتماع، اظهار کرد: نکته‌ای که نباید فراموش کنیم این است که ائمه طاهرین(ع) از نظر فضیلت با هم تفاوتی ندارند و همه ایشان مجسمه تمام فضائل هستند، ائمه اطهار(ع) هیچ تفاوتی باهم ندارند و همه آنها مانند یک نور واحد و یکسان هستند و این انوار مطهره که در عرش خدا بود به این دنیا در ابدان مطهره ایشان آمده است.

 

بروز و ظهور صفات ائمه اطهار(ع) با توجه به شرایط متفاوت است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ائمه معصومین(ع) صفات یکسانی دارند اما در بروز و ظهور این صفات متفاوت هستند، حلم بروز و ظهور در امام حسن مجتبی(ع) کرده است، اگر امام حسین(ع) به جای امام حسن(ع) بودند یک شخصیت حلیمی بودند و در آن شرایط حلم ایشان ظهور و بروز می‌کرد و اگر امام حسن(ع) به جای امام حسین(ع) بودند شجاعت ایشان بروز و ظهور می‌کرد.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بر اساس اقتضا شرایط عمل کردند، گفت: شرایط چنین اقتضا می‌کرد که یک امام صلح کند و حلم پیشه کند و یک امام قیام کند و با دشمن بجنگد و ظلم ظالم را از بین ببرد و مانع نابودی اسلام شود.

آیت الله مظاهری  با تأکید بر اینکه میان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) تفاوتی نیست، تصریح کرد: هر دو این امام بزرگوار کاری را انجام دادند که باعث حفظ اسلام می‌شد، مانند امام علی(ع) که 84 جنگ برای اسلام انجام دادند و آنجا که باید ساکت بمانند 25 سال در خانه ساکت می‌مانند و می‌فرمایند «حلم من در این مدت به مانند کسی بود که خاری در چشمش و استخوانی در گلوی او باشد و نتواند آن را بیرون بیاورد، من در این مدت چنین بودم.»

وی با اشاره به رشادت‌های امام علی(ع) در جنگ با دشمنان اسلام و کفار و مشرکین، اظهار کرد: امام علی(ع) براساس وظیفه خود عمل می‌کردند. امام خمینی جمله‌ای داشتند که باید همه ما به ویژه جوانان به آن توجه داشته باشند و آن این بود که «شناخت وظیفه عمل کردن به وظیفه است» این موضوع را به خوبی در سیره ائمه اطهار(ع) به خوبی شاهد هستیم و این همان حلم است.

 

امام حسن(ع) با صلح کردن به وظیفه خود عمل کردند

رییس حوزه علمیه اصفهان در ادامه افزود: امام حسن مجتبی(ع) شناخت وظیفه و عمل کردن به وظیفه را داشتند که 10 سال با معاویه ساختند و 10 سال با دشمن سیاستمدار منافق و دوستان نادان توانستند بسازند و از این طریق اسلام را با حلم و صبر خودشان نگه بدارند و صلح ایشان موجب حفظ اسلام شد.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) بعد از امام علی(ع) با بحران عجیبی مواجه شده بودند، تصریح کرد: اطرافیان ایشان انسان‌های مفیدی نبودند، مشتی دوست اما خسته از جنگ و نادان و امام نشناس، دسته دیگر از افراد دشمنان دانا نظیر خوارج بودند، آنها برای این به امام نزدیک شده بودند که معاویه را شکست دهند و امام را شهید کنند و قدرت را در دست بگیرند.

وی ادامه داد: امام حسن(ع) 10 سال با این اشخاص مدارا کردند و همه این دوستان نادان و دشمنان دانا را با حلم خود پشت سر گذاشتند و اسلام را حفظ کردند، معاویه پس از جنگ صفین و اطرافیان امام علی(ع) ضعف حسابی پیدا کردند، تصمیم گرفت اسلام را نابود کند حتی در تاریخ آمده است کسی در خلوت پیش معاویه بود و به او گفت چرا غمگین هستی وقتی پیروزی‌هایی علیه مسلمانان به دست آورده‌ای؟ ناگهان صدای اذان بلند شد و معاویه گفت به خاطر اینکه این اذان هنوز وجود دارد من ناراحت هستم و تا وقتی آن را نابود نکنم راحت نخواهم شد.

 

صلح امام حسن(ع) مشکلتر از قیام امام حسین(ع) بود

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به خنثی سازی توطئه معاویه علیه دین اسلام از سوی امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: ایشان با حلم خود اسلام را حفظ کردند، اگر از من بپرسند شهادت امام حسین(ع) یا صلح امام حسن(ع) کدام مشکلتر بود من می‌گویم صلح امام حسن(ع) مشکلتر بود و این موضوع را تاریخ گواه می‌دهد، هر دو امام اسلام را حفظ کردند اما صلح امام حسن(ع) خیلی مشکلتر بود.

آیت الله مظاهری با بیان اینکه دوستان نادان باعث شدند امام مجبور به صلح شود، خاطرنشان کرد: در صفین دوستان نادان کار را به صلح رساندند و خوارج نهروان را روی کار آوردند و خون به دل امام علی(ع) کردند، در زمان امام حسن(ع) نیز همین دوست‌های نادان به معاویه کمک کردند و امام مجبور به صلح شدند و باعث شدند دشمن متقلب و حقه باز بتواند کار خود را پیش ببرد.

وی با بیان اینکه امام حسن مجتبی(ع) تشیع را با صلح با معاویه حفظ کردند، گفت: ایشان اجازه ندادند معاویه اسلام و تشیع را نابود کند و زمانی هم که دشمن تصمیم گرفت شیعه را به کلی نابود کند امام حسین(ع) قیام کردند و اسلام و تشیع را زنده نگه داشتند./1304//202/خ

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات