۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۶۵۵۳۴۳
مدیر پژوهشکده زن و خانواده:

کرونا اهمیت زن در جامعه و خانواده را نمایان کرد

کرونا اهمیت زن در جامعه و خانواده را نمایان کرد
حجت‌الاسلام زیبایی‌نژاد با بیان اینکه کرونا اهمیت زنان را در جامعه و خانواده برای همگان نمایان کرد، افزود: یکی از اتفاقاتی که در ایام کرونا رخ داد، خروج زنان از حاشیه به متن و رونمایی از ارزش های ایشان است،

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زیبایی نژاد در در سلسله وبینار آرزوی روایت، باز اندیشی پیرامون یاریگری در برابر بیماری همه گیر کرونا با موضوع جهان پسا کرونا که صبح امروز در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، اظهار داشت: در تحلیل تاثیرات ویروس کرونا، باید مراقب بود تا تحلیل ما، محدود به جامعه ایرانی و یا حتی منطقه ای نباشد و بعد آن را به کل دنیا تعمیم دهیم.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده با ضد و نقیض خواندن تحلیل های صورت گرفته اظهار داشت: تحلیل های در ارتباط با کرونا ضد و نقیض هستند اما همگی عنصر مشترکی دارند و آن این است که این ویروس تمامی دنیا را به یک بازاندیشی وادار کرده است.

وی افزود: این بازاندیشی به دو طیف تقسیم می شود، بعضی ها تردید به دین داری کردند و بعضی به دین برگشتند که این نشان می دهد برای شیوع ویروس کرونا برای هر دو گروه تلنگری بوده است و بازاندیشی عمیقی در این زمینه رخ داده است.

حجت الاسلام زیبایی نژاد تصریح کرد: در بررسی بعد الهیات کرونا، پرسش های مهمی در ارتباط با بشر مطرح شد، مانند اینکه آیا با این همه بلا واقعا خداوند انسان را دوست دارد؟ این یعنی بازاندیشی های مختلفی نسبت به دین و خیر و شر صورت گرفت، مخصوصا روزهای ابتدایی که شور و هیجان از شیوع کرونا زیاد بود و ترس از مرگ باعث بازاندیشی های مهمی میان مردم شد.

وی با بیان اینکه حوادث مهم، تلنگرهای مهمی به بشریت می زند اظهار داشت: این فضای بازاندیشانه ناشی از شیوع ویروس کرونا فقط در بحث های دینی مطرح نمی شود و در عالم سیاست و اقتصاد و مناسبت های اجتماعی نیز این بازاندیشی ها انجام می شود.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده در ارتباط با بازاندیشی های صورت گرفته در عرصه های اقتصادی اظهار داشت: در بحث سرمایه داری نوین، دولت ها حق دخالت در بازار ندارند و دولت ها باید از عرصه اقتصاد کنار بشکند، اما فضای کرونا اهمیت دولت ها در ساماندهی اقتصاد را نشان داد و همه متوجه شدند که در این مواقع دولت باید مداخله کند و سیستم های حمایتی خود را در زمینه های مختلف بیشتر کند.

وی کرونا را یک شوک جهانی دانست و گفت: در عرصه سیاست، با دو واقعیت ظاهرا متضاد مواجه هستیم، اگر در گذشته می خواستید برای توده مردم و یا حتی بخشی از نخبگان بگویید که تمامی دولت ها در آینده مسائل مشترک جهانی دارند و دنبال راه حل مشترک هستند، فهم این موضوع مشکل بود اما اکنون حتی کشورهایی که با یک دیگر روابط خوبی ندارند نیز به دنبال راه حلی در مقیاس جهانی هستند.

حجت الاسلام زیبایی نژاد اظهار داشت: تمامی کشورها نیز متوجه شده اند که نمی توانند معطل راه حل جهانی باشند و هر کشوری خود به دنبال پیدا کردن راه حل مناسب است، ضمن اینکه می داند باید این راه حل را با جامعه جهانی در اشتراک بگذارد در غیر این صورت این ویروس مجدداً گریبان گیر آن کشور خواهد شد.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده تصریح کرد: حال می بینیم تمامی کشورهایی که با جامعه جهانی اشتراک داشتند، هرکدام سیاست های خود را بر حل مشکلات پیش گرفته است و کشورهای اروپایی برای خود مرز تعیین کرده و رفت و آمد ها را کاملا ممنوع کرده اند به نوعی که ناسیونالیسم کل دنیا را در بر گرفته است.

وی با بیان اینکه اضطرار ظرفیت ها را شکوفا می کند اظهار داشت: گاهی اضطرار تبدیل به یک فرصت می شود، حال بشر می تواند به خوبی یا غلط بودن این فرصت های پیش آمده پی ببرد، فضای مجازی یکی از این فرصت ها است؛ آموزش مجازی از فرصت ها و محدود شدن روابط اجتماعی و خانوادگی به فضای مجازی از تهدید‌های شرایط فعلی است.

حجت الاسلام زیبایی نژاد در ادامه تصریح کرد: طبق آمار منتشر شده، طی مدت قرنطینه و شیوع ویروس کرونا دعواهای خانوادگی 16 درصد افزایش داشته است و حتی دبیرکل سازمان ‌ملل نیز، در این زمینه هشدار داده است.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده افزود: این افزایش مشاجره های خانوادگی برای ایران زیاد خطرناک نیست زیرا خانواده هایی دچار مشکل شده اند که از قبل هم این زمینه ها را داشته اند و مرد و زن و فرزندان در خانواده ایرانی همواره در حال تعامل و گفت و گو هستند.

وی ویروس کرونا را چالشی جدی برای خانواده غربی دانست و گفت: کرونا و شرایط قرنطینه در کشورهای غربی برای خانواده ها دردسر بیشتری ایجاد کرده است زیرا خانواده در کشورهای غربی مانند خوابگاه است و خانواده محلی برای توزیع محبت نیست.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده مسؤولیت زنان در شرایط شیوع ویروس کرونارا قابل توجه دانست و گفت: در فضای شیوع ویروس کرونا، زنان خانه دار فشار زیادی را تحمل کردند، همچنین مسؤولیت مراقبت از فرزندان، بهداشت خانواده، مراقبت و تیمار از بیماران برعهده زنان است.

وی با بیان اینکه کرونا اهمیت زنان را در جامعه و خانواده برای همگان نمایان کرد، افزود: اتفاق دیگری که در حال رخ دادن است خروج زنان از حاشیه به متن و رونمایی از ارزش های ایشان است، به همین دلیل هم اکنون اهمیت زن در خانواده بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام زیبایی‌نژاد با اشاره به تعطیلی بسیاری از مشاغل اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در زمینه های اقتصادی، اتفاقات خوبی رخ نداد و بسیاری از مشاغل تعطیل و بسیاری از خانواده ها فقیر شدند، اما برخلاف سابق نیز کل خانواده و جامعه موافق بودند که این از بی عرضگی مرد نیست و با پدیده بینوایی همدلانه مواجه شدیم و این فضا می تواند پیوندهای خانوادگی را حتی افزایش دهد.

وی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا به فهم و درکی خوب از قابلیت های جوانان برسیم و از ظرفیت نیروهای جوان به خوبی استفاده کنیم، اما باید آگاه باشیم حالا که مردم به توانمندی طلاب و حوزه های علمیه ایمان آوردند، فضای روانی حاکم بر مردم را به درستی مدیریت کنیم و بدانیم که بخشی از تحلیل هایی که در ارتباط با کرونا صورت می گیرد، در ارتباط با تحلیل و ساخت آینده است./1350/د102/ق

ارسال نظرات