۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۶۵۹۲۷۵
امام جمعه شاهرود:

دشمن با بلوای رسانه ای درپی تعطیلی مجالس سیدالشهدا است

دشمن با بلوای رسانه ای درپی تعطیلی مجالس سیدالشهدا است
عضو شورای عالی حوزه‌ علمیه استان سمنان با تأکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، گفت: دشمن با بلوای رسانه‌ای به بهانه کرونا به دنبال تعطیلی مجالس سیدالشهدا (ع) است.
حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شاهرود، با اشاره به اهمیت و فضائل پرشمار روز عرفه، اظهار داشت: کل ایام دهه اول ماه ذی الحجه مبارک و مهم است و هرچه به پایان این دهه نزدیک می شویم مهمتر می شود، یکی از این ایام، شب و روز عرفه نام دارد که اگرچه عید نیست، اما از جمله شبها و روزهای بزرگی است که خداوند متعال به آن توجه دارد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان روز عرفه را روز شناخت و معرفت دانست و خاطرنشان کرد: در اهمیت این روز همین بس که امام حسین(علیه السلام) دعای وزین و پرمعنای عرفه را در چنین روزی در صحرای عرفات بیان کردند؛ و البته شب و روز بعدی این دهه ( شب و روز عید قربان) نیز بسیار مهم است و همه ما باید این ایام را مغتنم شماریم و حداکثر استفاده معنوی را ببریم.

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه بهترین اعمال در روز عرفه، دعای پرفیض عرفه است، اضافه کرد: با توجه به شیوع کرونا و قرمز بودن شرایط اکثر شهرستان های استان سمنان، ممکن است برگزاری تجمعات گسترده و باشکوه سال های قبل مقدور نباشد، اما در عین حال مردم می توانند از دعا و فضای روحانی عرفه استفاده کنند و با خواندن دعای عرفه سیدالشهدا(علیه السلام) برای دفع این بلیّه به خداوند متعال متمسّک شوند.

حجت الاسلام والمسلمین امینی با اشاره به سنت حسنه قربانی کردن در روز عید سعیدقربان، افزود: در شب و روز عید قربان نیز مؤمنان باید نخست توجه به خدا و در وهله دوم توجه به مردم و به ویژه فقرا را مدنظر قرار دهند، توجه به مردم و یاری نیازمندان می تواند سبب بهره مندی بیشتر ما از این ایام شود.

مجالس عزاداری محرم به اشکال مختلف قابل اجرا است/ از تجارب ماه رمضان و شب های قدر استفاده شود

عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به سخنان روزهای اخیر مسؤولان نظام مبنی بر برگزاری مراسم های ماه محرم با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و حاشیه سازی و جنگ روانی و رسانه ای درباره عدم برگزاری این مراسم ها از سوی دشمنان، منافقان و غربگرایان داخلی، گفت: طبیعی است کسانی که رابطه ای با دین و معنویت ندارند، قادر به درک اهمیت تعظیم شعائر الهی به ویژه آئین های عاشورایی نیستند.

وی یادآور شد: دشمنان ما از همین تجمعات و مراسم های معنوی ضربه خورده اند، همانگونه که امام خمینی(ره) فرمود: ما هرچه داریم از محرم و صفر است؛ البته با توجه به شیوع کرونا، همه ما معتقدیم که سلامت مردم و قطع زنجیره ابتلا به این بیماری مهمترین مقوله است؛ اما این مهم معنایش تعطیلی آئین های سوگواری محرم و صفر و عزاداری سالار شهیدان نیست.

امام جمعه شاهرود افزود: البته این بدین معنا نیست که ما همچون سالهای گذشته اجتماعات پرتراکم داشته باشیم؛ عزاداری های محرم و صفر می تواند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به اشکال مختلف برگزار شود، همانگونه که در نیمه شعبان، ماه رمضان و شبهای قدر تجارب خوبی در این زمینه داشتیم، رمضان تعطیل نشد و تنها مراسم به شکل جدیدی برگزار شد.

مبلغان تعطیلی مجالس محرم و صفر جیره خوار دشمن هستند

حجت الاسلام والمسلمین امینی تصریح کرد: در شرایط فعلی مراسم های پرجمعیت و متراکم عزاداری که ممکن است سبب شیوع بیشتر بیماری شود مدنظر نیست، می توان اقامه عزای سیدالشهدا(علیه السلام) را با روش های مناسب شرایط فعلی داشت، بی تردید هیچ انسان منصفی تعطیلی مجالس عزاداری امام حسین(علیه السلام) را تبلیغ نمی کند؛ تنها کسانی مبلغ این مسئله به بهانه کرونا هستند، که از محرم و صفر ضربه خورده اند و جیره خوار دشمن هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه کسانی که با بلوای رسانه ای به دنبال تعطیلی مراسم های معنوی محرم و صفر هستند، دلسوز مردم نیستند بلکه سیاه نمایی برعلیه نظام اسلامی را دنبال می کنند، اظهار داشت: دشمنان و این گونه جریان ها از هر فرصتی برای لطمه زدن به نظام دینی استفاده می کنند.

روحانیت پیشگام مبارزه با شیوع کرونا بودند

عضو شورای عالی حوزه علمیه استان سمنان اضافه کرد: به یاد دارید که در نخستین روزهای شیوع کرونا، رسانه های دشمن و ایادی داخلی آنها تلاش کردند شروع مشکل و بیماری را متوجه شهر مقدس قم کنند و حوزه علمیه و روحانیت را مقصر و منشأ شیوع این بیماری بنامند؛ البته تیر آنان به سنگ خورد، روحانیت خود پیشتاز خدمت در این زمینه شدند و حتی سنگرهایی از جبهه مواجهه با کرونا که دیگران در آن ورود نکردند به همت طلاب و روحانیان اداره شد.

امام جمعه شاهرود تصریح کرد: ایران اسلامی نشان داد که در کنار اهمیت دادن به ارزش های اعتقادی می توان برای سلامت مردم نیز به عنوان مهمترین مسئله ارزش قائل شد؛ در کشور ما نمازهای جمعه و جماعت و اماکن مقدسه نخستین جاهایی بودند که با شیوع کرونا تعطیل شدند.

وی تأکید کرد: نماز جمعه در طول 40 سال اخیر تعطیل نشده بود، اما به خاطر حفظ سلامت مردم اقامه نشد؛ اکنون نیز هیچ مسؤول و عزادار سیدالشهدا(علیه السلام) راضی به بیماری و لطمه دیدن مردم نیست، اما مفهوم آن تعطیلی عزاداری های ماه محرم و صفر نیست، ما می توانیم در کنار تعظیم شعائرالهی، سلامت مردم را با رعایت دستورالعمل های بهداشتی حفظ کنیم./977/ت302/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات