اهمیت تشکیل حکومت اسلامی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه و دانشگاه، دوشنبه شب در هیأت عاشوراییان اصفهان، با بیان اینکه حفظ و گسترش اسلام به عنوان تنها نسخه واقعی سعادت بشریت، مشروط بر تشکیل حکومت اسلامی است، گفت: در مقابل به انحطاط کشیدن اسلام و مسلمین تنها با حکومت ناصالحان شکل خواهد گرفت و زحمات تمام انبیاء و صالحان را نابود خواهد کرد.
استاد حوزه و دانشگاه مقابله با حکومت طاغوت را مهمترین مسأله برای مسلمانان بنابر ادله عقلی و نقلی برشمرد و افزود: همیشه باید به یاد داشته باشیم اگر خواستیم ارزشمندترین دارایی خود را بشناسیم، ببینیم دشمن برای از بین بردن کدام بیشتر برنامه ریزی کرده است.
توصیه ابوسفیان به فرزندانش پیرامون حکومت داری
وی با اشاره به تلاش دشمن برای کسب حکومت و ممانعت از به حکومت رسیدن جبهه حق، اظهار کرد: ابوسفیان در یک جشن پیروزی که به مناسبت به حکومت رسیدن بنی امیه برگزار شده بود، به فرزندان و وارثان خود میگوید حکومت را میان خودتان دست به دست کنید، ما برای به ثمر رسیدن این حکومت زحمتهای بسیاری کشیدهایم.
حجت الاسلام مهدوی ارفع با بیان اینکه ماجرای شورای سقیفه یک ماجرای پیچیده است، خاطرنشان کرد: امتی که حتی نمیذاشتند قطره ای از آب وضوی پیامبرشان روی زمین بریزد به جایی رسیدند که مهمترین امر پیامبر خود را نادیده گرفتند و ماجرای غدیرخم با آن همه بیعت و تبلیغات و تأکیدات پیامبر اکرم(ص) را بعد از 70 روز نقض کردند، باید چرایی چنین موضوع را به خوبی بررسی کرد.
استاد حوزه و دانشگاه یک جریان فکری و فرهنگی را پشت پرده سقیفه عنوان کرد و گفت: وقتی دیگران برای مطامع خود از حکومت دست نمیکشند و میدانند هر بعدی را دست بگیرند تا زمانی که حکومت در اختیار صالحان باشد، به نتیجه نخواهند رسید، به همین دلیل است که مسأله حکومت برای جبهه حق و باطل بسیار مهم است.
خطبه 216 نهج البلاغه و تأثیر حکومت بر جامعه
وی حکومت را دارای نقش کلیدی در جامعه دانست و تصریح کرد: امام علی(ع) در خطبه 216 نهج البلاغه که یکی از مهمترین خطبههای نهج البلاغه است، میفرمایند مردم اصلاح نمیشوند مگر با اصلاح زمامداران، این یک اصل بسیار دقیق و قوی و قابل اثبات است که ایشان میفرمایند، اگر هم میخواهید جامعه به فساد و تباهی کشیده شود کافی است حکومت را به دست نااهلان بسپارید.
حجت الاسلام مهدوی ارفع حکومت را سرچشمه جامعه برشمرد و اظهار کرد: دهها روایت وجود دارد مبنی بر اینکه هرکاری میخواهید انجام بدهید باید از حکومت شروع کنید، امام علی(ع) در خصوص مردم پس از پیامبر اکرم(ص) میفرمایند تمام مردم مرتد شدند مگر سه یا چهار نفر، این درحالی است که مردم در آن زمان نماز و قرآن میخواندند و اهل نماز شب و حتی جهاد در کنار خلفا هم بودند.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد: جابجایی حکومت و حاکم حق و قرار دادن دیگران به جای آن و خلاف مسیر حکومتی که پیامبر اسلام(ص) تأسیس کرده بود حرکت کردن و رفتن در مسیر حکومتی که بزودی تبدیل به سلطنت شد بنابر فرموده امام علی(ع) مانند ارتداد است.
استقرار احکام شرعی تنها با استقرار حکومت دینی ممکن است
وی استقرار احکام شرعی را نیازمند استقرار حکومت دینی دانست و تصریح کرد: خداوند میفرماید حضرت محمد(ص) کسی جز یک فرستاده نیست و اگر او بمیرد به مرگ طبیعی یا او را بکشند، آیا شما راهی که آمدید را برخواهید گشت؟ هرکسی از این مسیر برگردد به خودش ضرر زده است، این به معنای پر شدن کعبه از بت و بازگشت مردم به بت پرستی نیست، بلکه این بازگشت به معنای این است که مردمی که آرمانهایشان به برکت حکومت پیامبر اکرم(ص) در جهان رواج پیدا کرد، از مسیر این حکومت بازگردند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مبدأ تاریخ اسلام هجرت پیامبر اسلام(ص) است نه بعثت ایشان، چرا که به برکت این هجرت توانستند حکومت تشکیل دهند، به برکت این حکومت مسلمانان توانستند اسلام خود را به جهان صادر کنند و گرایش به اسلام پس از هجرت و تشکیل حکومت چندین برابر است و در نهایت بدون درگیری مکه توسط مسلمانانی که زمانی شبانه از این شهر فرار کردند فتح میشود.
وی با بیان اینکه امام حسین(ع) برای حفظ اسلام به شهادت رسیدند، اظهار کرد: حفظ اسلامی راهی ندارد جز نابودی حکومتهای طاغوتی و به حکومت و قدرت رسیدن اسلام، خطبه شانزدهم نهج البلاغه اولین سخنرانی امام علی(ع) پس از بیعت مردم است که لازم است همه ما آن را به خوبی مطالعه و بررسی کنیم، هم چنین خطبه 216 دیگر خطبه ای است که به مسأله ضرورت حکومت اسلامی تأکید دارد.
حجت الاسلام مهدوی ارفع به بخشهایی از خطبه 216 نهج البلاغه اشاره کرد و گفت: ایشان میفرمایند هر خیر مادی و معنوی که مردم تصور میکنند فقط به یک شرط محقق خواهد شد و هر شر مادی و معنوی که از ان در هراس هستند فقط به یک شرط از آن در امان خواهند بود و آن این است که مردم حق حاکم را به جا آوردند و حکومت هم حق مردم را بجا آورد./1304/پ210/ب1