۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۶۶۱۸۹۷
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی:

صبر و شکیبایی در برابر ابتلائات سبب کمال انسان می شود

صبر و شکیبایی در برابر ابتلائات سبب کمال انسان می شود
تهران - استاد حوزه علمیه با بیان اینکه صبر و شکیبایی در برابر ابتلائات سبب کمال انسان می شود، گفت: صبر و بردباری از مراحل سیر و سلوک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی حسینی قمی استاد حوزه علمیه، عصر امروز در مراسمی که به مناسبت ایام ماه محرم در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس(ره) برگزار شد، گفت: درآیات و روایات دو واژه حمد و صبر بسیار بیان‌شده است.

وی بابیان اینکه انسان در برابر سختی‌ها و ناملایمات باید صبور باشد، عنوان کرد: خداوند متعال می‌فرماید: ما حتماً شمارا امتحان می‌کنیم، یا در جای دیگر آمده صلوات الهی شامل صابران می‌شود؛ سختی و گرفتاری بخشی از زندگی دنیا است و انسان همواره با فقر، بیماری، بداخلاقی همسر و غیره مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان داشت: اگر انسان باور داشته باشد که خداوند متعال قادر، رحم کننده، غنی و حکیم مطلق است دیگر نباید در ابتلائات و سختی‌ها شکوه کند. هرکسی در دنیا یک آزمون دارد و اگر از آن با سربلندی خارج شود به آزمون دیگر مبتلا می‌شود برای همین همواره توصیه‌شده انسان‌ها در ابتلائات و سختی‌ها صابر باشند.

استاد حوزه علمیه بابیان اینکه انسان صابر می‌تواند مسیر سیر و سلوک را به‌راحتی طی کند، ابراز کرد: اخلاق در خانواده بالاترین سیر و سلوک است؛ سختی دنیا در تکامل انسان نقش مهمی دارد.

وی افزود: امام علی(ع) باآن‌همه عظمت می‌فرمایند: از آن روزی که پیامبر اکرم(ص) به رسالت مبعوث شدند یک روز آرام و بدون وجود سختی نداشتم اما باوجود همه سختی‌ها از جمله جهاد، جنگ، خانه‌نشینی و ... خداوند متعال را شاکر هستم؛ سختی و ابتلائات اهل‌بیت(ع) اصلاً قابل قیاس با دشواری‌های دیگر انسان‌ها نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بابیان اینکه سخت‌ترین ابتلائات را امام حسین(ع) در روز عاشورا مبتلا شدند، عنوان کرد: انسان باید همواره برای برآورده شدن حوائج خویش دعا کند اما اگر آن دعا برآورده نشد نباید ناامید شود چون خداوند متعال خیر این دعا را در جای دیگر به او عنایت می‌کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان برای رهایی از ابتلائات نباید انتظار معجزه داشته باشد، گفت: همیشه بلا و سختی نشانه عقوبت نیست، گاهی این بلا برای رسیدن انسان به کمال است. گاهی انسان به مقاماتی می‌رسد که نتیجه صبر و شکر است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات