۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۶۲۹۲۸
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی مطرح کرد؛

صرف منابع کشور در راستای اجرای سیاست کاهش جمعیت

صرف منابع کشور در راستای اجرای سیاست کاهش جمعیت
حجت الاسلام ابوترابی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از منابع کشور در راستای کاهش جمعیت فعالیت می‌کنند، گفت: چشم امید به نهاد‌های دولتی اشتباه است و باید فرهنگ‌سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نخستین نشست از سلسله‌نشست‌های هم‌اندیشی «راهکارهای مردمیِ تسهیل فرزندآوری» توسط دفتر قمِ مؤسسۀ پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز برگزار شد.

حجت‌ الاسلام‌ ابوترابی با اشاره به آمار فرزندآوری در گذشته گفت: یکی از علل کاهش جمعیت چشم داشتن به نهادهای دولتی و انتظار برای کارکردن آنها بود؛ بحث دیگر، عدم فرهنگ‌سازی است و ما تمام نکاتی که متناسب با کاهش جمعیت بود را نشر دادیم به گونه‌ای که شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» همه جا دیده می‌شد.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد از منابع کشور در راستای کاهش جمعیت فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: چشم امید داشتن به نهاد های دولتی اشتباه است و ما باید فرهنگ‌سازی کنیم؛ البته فرهنگ سازی هم باید محور علمی و اقناعی داشته باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به انیمیشن بچه رئیس اشاره کرد و اظهار داشت: این فیلم بر اساس بن‌بستی بود که در غرب اتفاق افتاد و در راستای تولید فرزند ساخته شد؛ سپس روانشناسان آنها نظریۀ ارزش فرزند را مطرح کردند تا جمعیتشان ترمیم شود.

وی شرایط را برای خانواده‌ای که می‌خواهد فرزندآوری داشته باشد سخت دانست و ابراز کرد: ما باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که عزم خانواده‌ها برای تولید نسل به واقعیت برسد و رفته رفته فرزندآوری به بک باور تبدیل شود؛ برای مثال وقتی شرایط تحصیلات مادر فراهم نیست و او برای ادامۀ تحصیل به مشکل بر می‌خورد، طبیعتا سعی می‌کند بیش از یک فرزند به دنیا نیاورد.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر استنباط منبع اسلامی درباره افزایش جمعیت خاطرنشان کرد: هنوز نطریۀ منسوخ مالتوس در کشور ما تقدس خاصی دارد و ما نتوانستیم متناسب با نگاه توحیدی فرزندآوری را بررسی و ترویج کنیم و ابعاد مختلف آن را برای مردم بگوییم.

وی انذار و تبشیر را یک اصل برای فرهنگ‌سازی برشمرد و تصریح کرد: فوائد فرزندآوری باید بیان شود؛ خانم می‌گوید یک فرزند برای من به غیر از بدبختی و دردسر چه دارد، خب در جواب این ما باید از احادیث برکات فرزند را بیان کنیم تا او قانع شود؛ از طرفی باید عوارض وازکتومی و ازدواج دیر را بیان کنیم تا از این کارها برحذر باشند.

این روانشناس در رابطه با وظیفۀ مردم نسبت به مطالبه‌گری گفت: مطالبه باید عام باشد و تمام نهادهای مربوطه را در بر بگیرد؛ از نهادهایی که بودجه دریافت می‌کنند تا نهادهایی مثل دانشگاه و حوزۀ علمیه که وظیفۀ فرهنگ‌سازی را دارند./پ202/ق

ارسال نظرات