۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
کد خبر: ۶۶۸۰۴۴

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
خراسان رضوی - برگزاری نشست علمی «بنيادهاي سلامت و بهداشت در تعاليم امام رضا(ع)» و گردآوری ۳۰۰ روایت از امام رضا(ع) در کتاب «عیون اخبارالرضا» از جمله خبرهای کوتاه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست علمي «بنيادهاي سلامت و بهداشت در تعاليم امام رضا(ع)» در قالب پيش نشست‌هاي كنفرانس ملي امام رضا(ع) و علوم روز به صورت وبینار و به همت دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار مي‌شود.

محمود خدادوست؛ عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و مديركل طب ايراني و مكمل وزارت بهداشت، حجت‌الاسلام رضايي اصفهاني؛ عضو هيأت علمي جامعه‌المصطفي العالميه، حجت‌الاسلام سيد رضا مودب؛ رئيس دانشكده الهيات دانشگاه قم، حجت‌الاسلام عباس‌علي واشيان؛ عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي قم و سيد سعيد اسماعيلي؛ عضو هيأت علمي و مدير گروه طب سنتي دانشكده پزشكي دانشگاه شاهد از سخنرانان این نشست هستند.

اين نشست علمي چهارشنبه 21 آبان ماه ساعت 9:30 تا 11 تدارك ديده شده است و از طريق لينك https://online4.imamreza.ac.ir/ImamRezaConference/ براي عموم قابل دسترسي است.

گردآوری بیش از ۳۰۰ روایت از امام رضا(ع) در کتاب «عیون اخبارالرضا»

حجت‌الاسلام سیدرضا مؤدب، استاد دانشگاه قم، در نشست علمی مجازی «اسناد متصل کتاب عیون اخبار الرضا» که به همت دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، با بیان اینکه اسناد کتاب عیون اخبارالرضا در اغلب موارد متصل مطلق است، عنوان کرد: اتصال و سنددهی از امتیازات عالمان شیعه است.

وی با بیان اینکه امروز یکی از شاخصه‌های مهم کتب حدیثی اتصال روایات به معصومین(ع) است افزود: قریب به اتفاق روایات این اثر متصل است؛ البته شیخ صدوق عمدتاً تلاش کرده تا روایات بیان شده در آثارش متصل باشد ولی سماع بی‌واسطه و انجام سفرهای متعدد برای دریافت مستقیم حدیث از مشایخ اصلی از جمله ویژگی‌های عیون صدوق است و در حقیقت هدیه ویژه شیخ صدوق به آستان قدس حضرت رضا(ع) است.

استاد دانشگاه قم با بیان اینکه شیخ صدوق در گردآوری اخبار نبوغ خاصی داشت، اظهار کرد: این مولف از مصادر مهمی همچون مشایخ بزرگ از جمله محمد بن عطار و ... در گردآوری روایات استفاده کرده که این ارزش زیادی دارد.

وی افزود: شیخ صدوق بالای ۳۰۰ روایت ذکر کرده که به امام رضا(ع) می‌رسد یعنی حتی روایات منقول از امام رضا(ع) را کاملاً متصل نقل کرده است؛ بنابراین اتصال و سنددهی از امتیازات عالمان شیعه است و شیخ کلینی نیز توجه ویژه به بحث سند داشته است.

مودب با اشاره به روایت سلسلة الذهب اظهار کرد: صدوق ۴ روایت از این روایت نقل کرده است که همه مسند هستند او همچنین بر ذکر سند در این روایت اهتمام ویژه‌ای داشته است.

وی تأکید کرد: در مورد کتاب عیون مجموعه علمی کامل‌تری می‌تواند فراهم شود؛ البته باید اذعان کرد شرح، مقالات و ترجمه‌های کارشده ارزشمند است ولی باید اهتمام ویژه داشته باشیم، بیشتر مطالعه کنیم و این کتاب را به مردم معرفی کرده و بشناسانیم.

توزیع 500 پرس غذای متبرک حضرت رضا(ع) در میان مرزبانان هنگ تایباد

‎حجت الاسلام امیر مؤمن، رابط امور شهرستان‌های کانون های خدمت رضوی گفت: 500 پرس غذای گرم مهمانسرای حضرت رضا(ع) با حضور خادمان بارگاه منور حضرت ثامن الحجج(ع) بین مرزبانان فرماندهی هنگ مرزی تایباد توزیع شد.

وی اضافه کرد: این مراسمی معنوی با سخنرانی و مدیحه‌سرایی خادمان حرم مطهر رضوی و توزیع بسته‌های متبرک نمک، نبات و غذای متبرک میان رزمندگان نوار مرزی استان انجام شد.

گفتنی است، برنامه توزیع غذای متبرک حضرت از ابتدای امسال در مراحل دیگری در میان مرزبانان خراسان رضوی و کادردرمان بیمارستانهای درگیر کرونا صورت گرفته است.

انعقاد تفاهم نامه همکاری میان آستان قدس رضوی و سازمان پدافند غیرعامل کشور

خاکسارقهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در چهارمین جلسه شواری عالی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک آستان قدس رضوی با سازمان پدافند غیرعامل کشور را گام مهمی در راستای عملیاتی کردن ماموریت‌های‌ خطیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل این آستان مقدس دانست و اضافه کرد: امروز با امضاء این تفاهم‌نامه وارد تعاملی موثر، عملی و کارساز در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل می‌شویم و برنامه‌ریزی‌های متعددی برای تحقق ماموریت محول شده خواهیم داشت.

محمد قاسمی‌زهان، مدیر بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی نیز در این نشست به ارائه گزارش عملکرد در خصوص اقدامات و ماموریت‌های این مدیریت پرداخت.

در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری مشترک آستان قدس رضوی با سازمان پدافند غیرعامل کشور با امضاء مصطفی خاکسارقهروردی و سردار غلامرضا جلالی با محوریت بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های متقابل، مقابله با مخاطرات و تهدیدات و بهبود عملکرد سازمانی منعقد شد./864/ت304/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات