۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۶۶۸۵۳۸
مشاور رییس جمهور در امور پولی و بانکی تشریح کرد؛

ایده حجت الاسلام موسویان برای اجرایی شدن نظام بانکداری بدون ربا

ایده حجت الاسلام موسویان برای اجرایی شدن نظام بانکداری بدون ربا
سیف به تشریح ایده حجت الاسلام والمسلمین موسویان برای تحقق بانکداری بدون ربا پرداخت و گفت: این ایده در نظام بانکداری کشور قابلیت اجرا شدن را دارد.

 به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ولی الله سیف، مشاور رییس جمهور در امور پولی و بانکی، عصر امروز در وبینار فقه و بانکداری بدون ربا ضمن گرامیداشت یاد حجت الاسلام والمسلمین عباس موسویان، بیان کرد: نخستین شورای نظام فقهی پولی در بانک ملی به همت حجت الاسلام والملسمین موسویان تأسیس شد و صاحب نظران و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی در این شورا جنبه های مختلف بانکداری اسلامی بدون ربا را در این جلسات بررسی می کردند.

مشاور رییس جمهور در امور پولی و بانکی ابراز کرد: در سالیان اخیر شورای فقهی بانکی و مؤسسات مالی در بانک مرکزی آغاز به کار کرد و در این اواخر نیز جایگاه قانونی مناسبی پیدا کرد و در این شورا ساختاری نظامند برای مسائل پولی و مالی کشور تدوین شد.

وی با بیان اینکه حجت الاسلام والمسلمین موسویان به نظرات تمام مراجع تقلید و صاحب نظران درباره مسائل پولی و مالی مسلط بود، گفت: از زمان تصویب بانکداری بدون ربا هر ساله سینماری در این موضوع برگزار می شد تا اینکه صاحب نظران حوزوی و دانشگاهی نتایج اجرایی شدن بانکداری بدون ربا را در این جلسات بررسی کنند.

مشاور رییس جمهور در امور پولی و بانکی ابراز کرد: در شورای فقهی بانک مرکزی نقدهای و ایرادات بانکداری بدون ربا و عقود اسلامی بررسی شده است و بیشتر ایرادات به عقود مشارکتی همانند مضاربه، عقود مشارکتی و سود سپرده گذاری بوده است.

وی بر ضرورت ترسیم نظام بانکداری بدون ربا بر اساس عقود مبادله ای تأکید کرد و گفت: نرخ سود سپرده در عقود مبادلاتی معلوم و مشخص است و شهبه ربا در این معاملات وجود ندارد و همچنین در عقود مبادلاتی مبلغ سود قابل پیش بینی بوده و ریسک کمتری نسبت به سایر بازارهای مالی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ابراز داشت: ایده حجت الاسلام والمسلمین موسویان بر این بود که بانکداری بدون ربا بر مبنای عقود مبادله ای ترسیم شود، لذا این ایده در نظام بانکداری کشور قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن را دارد.

مشاور رییس جمهور در امور پولی و بانکی ابراز داشت: حجت الاسلام والمسلمین موسویان ایده خرید دین و قرض را ارائه کرد و در نهایت اعضای شورای فقهی بانک مرکزی این ایده را بررسی و تأکید کردند و ایده وی در نظام بانکی کشور اجرایی شد.

سیف اظهار کرد: متأسفانه در نظام مالی و بانکی به سمت و سوی مسائل تئوریک رفتیم که جنبه اجرایی و عملیاتی ندارد؛ در حالی که باید صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی مشکلات سیستم اجرایی بانکی و نهادهای مالی کشور را جمع آوری کنند و برای گره­ های ایجاد شده در مسائل پولی و مالی کشور راهکارهای مناسبی را ارائه کنند./998/پ202/ب1

ارسال نظرات