۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۶۶۸۹۵۹
حجت الاسلام احتشام:

حوزه بدون محافظه کاری به دفاع از آرمان های انقلاب برخیزد

حوزه بدون محافظه کاری به دفاع از آرمان های انقلاب برخیزد
حجت الاسلام احتشام گفت: حوزه باید بدون محافظه کاری به دفاع از آرمان های انقلاب برخیزد و این تفکر بسیجی است که می تواند زمینه ساز پایائی و انقلابی بودن حوزه را فراهم کند.

حجت الاسلام علی احتشام استاد حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با تبریک هفته بسیج، گفت: بدون تردید فرهنگ بسیج و شهادت به عنوان دو عنصر گرانقدر در فلسفه اداره جامعه اسلامی و تشکیل نظام و حکومت جایگاه ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: دینی که پیام آسمانی اش فقط عبادت فردی نیست بلکه «وَ اَعِدُّوا  لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة...» در آن به عنوان نماد اقتدار و عزتمندی در برابر دشمنان کافر و منافق است، نمی تواند جدا از فرهنگ بسیجی و ایستادگی بر ارزش ها و استقامت بر آرمان ها معنی شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر خداوند فلسفه ارسال رسل و انزال کتب را در آیه 25 سوره مبارکه حدید اقامه قسط و عدل می شمارد، بلافاصله بعد از آن می فرماید: «أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ» برای کسانی که در جامعه عدل محور ظالمانه در برابر اجرای عدل اجتماعی بایستند آهن فرستاده ایم که با اقتدار و سوزش آهن ظالمین و مستکبرین کرنش و تعظیم کنند.

وی افزود: فرهنگ بسیج و بسیجی برگرفته از این آیات الهی است و انسان های والایی چون امام راحل بر مدار این فرهنگ زندگی کردند چنانکه می فرمایند: افتخارم این است که خود بسیجی ام و امید دارم خداوند مرا با بسیجیان محشور فرماید.

حجت الاسلام احتشام گفت: بسیج قبل از اینکه برگرفته از فرهنگ سیاسی، اجتماعی انقلاب اسلامی باشد، برگرفته از فرهنگ قرآن و ثقلین است و وقتی امام باقر (ع) تمام خیرات را برای انسان مؤمن نهادینه شده در شمشیر و اقتدار نظامی می بیند، از این رو انسان مؤمن هیچگاه از یاد نخواهد برد که در جامعه جهانی همواره مستکبرینی در قدیم  و حدیث وجود خواهند داشت که برای مقابله با آن ها نیاز به اقتدار آهن، شمشیر، پهپاد، موشک و.. خواهد بود و معنی بسیج و بسیجی همین است.

وی بیان داشت: انقلابی ماندن حوزه درگرو پافشاری بر آرمان های اصیل انقلاب کبیر اسلامی است، انقلابی که بر دو عنصر اساسی دفاع از محرومین و ایستادگی در برابر محرومین و مستضعفین استوار است و انقلابی بودن منهای این دو عنصر بی معناست.

حجت الاسلام احتشام گفت: حوزه باید با فقه و فقاهت و با علم و اجتهاد به دفاع از مستضعفین و مقابله با مستکبرین برخیزد و اگر قرار باشد انقلابی بودن حوزه ها با این دو رویکرد حفظ شود به طور قطع تفکر بسیجی است که می تواند زمینه ساز پایائی و ماندگاری و انقلابی بودن حوزه را فراهم کند بنابراین لازم است حوزه های علمیه محافظه کاری را کنار گذاشته و بی محابا به دفاع از ارزش های انقلاب بپردازد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سخن امام (ره) مبنی بر ارزش کوخ نشین ها بیان داشت: بهره گیری تمام و کمال از مطاع دنیا و پافشاری بر ارزش ها با هم جمع نمی شود، بنابراین اگر قرار باشد حوزه ها انقلابی بماند و با تفکر بسیجی از آرمان های اسلام ناب و تفکر بسیجی در برابر مستکبرین دفاع کند، به طور قطع باید از دنیا و بهره های دنیایی فقط و فقط در راستای ابزارها استفاده کند.

وی تصریح کرد: اگر اساتید حوزه ها، طلاب، ائمه جمعه و جماعات، بسیج، بیوتات مراجع و... بنا دارند باید از اقبال کمال محور به دنیا گریز کنند که علمای گذشته ما هرچه رتبه های معنویشان بالاتر می رفت، توجهشان به دنیا و بهره های دنیوی کمتر می شد و مردمی بودن آن ها و دفاع از مردم در برابر حاکمان قلدر زمینه محبوبیت بیش از پیش آنان را فراهم می کرد.

حجت الاسلام احتشام ادامه داد: با این وصف باید مردمی بودن حوزه ها و طلاب بسیجی حفظ شود و برای تحقق این مهم پیام گران سنگ امام عظیم الشأن به حوزویان یعنی منشور روحانیت مورد عنایت ویژه قرار گیرد./1399/ت302/ب1

ارسال نظرات