۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۷۰۳۳۹
آیت الله مظاهری تشریح کرد:

تفاوت صفت رحمان و رحیم خداوند

تفاوت صفت رحمان و رحیم خداوند
اصفهان ـ رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: رحمان و رحیم در بسم الله هردو صفت برای الله هستند و از یک مبدأ اخذ شده‌اند، رحمان تلطف عام خداوند و رحیم لطف خاص خداوند است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی امروز خود با اشاره به اینکه سوره حمد بهترین سوره‌های قرآن کریم است، گفت: مانند سوره حمد در قرآن کریم وجود ندارد و به همین دلیل در نماز قرار داده شده است و ما باید این سوره را در نماز بخوانیم.

آیت الله مظاهری در ادامه افزود: نخستین آیه سوره حمد بسم الله الرحمن الرحیم است و بهتر از آن نیز در قرآن کریم آیه‌ای وجود ندارد، بسم الله خیلی کارها می‌کند، درباره بسم الله بسیار می‌توان حرف زد و مسائل بسیاری دارد، الله در بسم الله دربردارنده جمیع صفات کمالیه است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه رحمان و رحیم هردو صفت برای الله هستند و از یک مبدأ اخذ شده‌اند، اظهار کرد: خداوند به همه موجودات لطف دارد و هم رحمان است و هم رحیم، فرق بین رحمان و رحیم این است که رحمان به معنای لطف خداوند به همه موجودات است، وجود هر موجودی و ادامه وجود آن موجود رحمت است و هرآنچه خداوند به ما داده است رحمت محسوب می‌شود و از نعمات الهی است.

 

رحمانیت خداوند یعنی لطف خداوند به همه موجودات عالم

وی با بیان اینکه تلطف خداوند به عالم وجود در هر لحظه وجود دارد و این مظهر رحمانیت خداوند است، تصریح کرد: رحمان یعنی خداوندی که به همه موجودات تلطف دارد، حتی به کفار و مشرکین هم تلطف دارد، اما رحیم خاص است، آن تلطفی است که به مؤمن دارد و یک لطف خاص است، خداوند به ما رحمت داده است که می‌توانیم نماز شب بخوانیم، نماز جماعت بخوانیم و عبادت کنیم، اگر خدای ناکرده در گناه بودیم و به دور از عبادت و اطاعت خداوند یعنی اهل رحمت خاص خداوند نبودیم.

آیت الله مظاهری خاطرنشان کرد: در روز قیامت خداوند تلطف بسیار دارد و لطف خاص خداوند به مؤمنین است، این رحیم بودن خداوند است که شامل مؤمنان می‌شود و آنها به بهشت خواهند رفت، رحیم بودن خداوند ما را مورد شفاعت اهل بیت(ع) قرار خواهد داد و این عنایت خاص خداوند به ما است.

رییس حوزه علمیه اصفهان پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را تجلی رحیم بودن خداوند عنوان کرد و گفت: چهارده معصوم(ع) مظهر رحیمیت خداوند هستند و همه موجودات مظهر رحمانیت خداوند هستند، پیامبر اکرم(ص) ناراحت بودند و در سختی بودند که ببینند مردم کافر هستند و همه مردم را دوست داشتند، ایشان به همه مؤمنان لطف خاصی داشتند و این یعنی مانند خداوند دو نوع رحمت داشتند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
هدف شما از انتشار این خبر چیست ؟ چه ارتباطی با رویکرد سایت شما دارد ؟
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
سلام علیکم خدا رحمان است و رحمان اسم اوست مانند الله که اسم اوست و رحمان یعنی کسی که رحمتش گسترده شده ولی رحیم یعنی رحمی که زایل نمی شود .
0
0