۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۷۰۴۲۴
حجت الاسلام قائمی نیا تبیین کرد؛

ضرورت بررسی زوایای مختلف فلسفه دین اسلامی

ضرورت بررسی زوایای مختلف فلسفه دین اسلامی
مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ضرورت بررسی زوایای مختلف فلسفه دین اسلامی را مورد توجه قرارداد و گفت: سنت تفکر اسلامی آکنده از مباحث فلسفه دین است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست خبری «همایش ملی فلسفه دین اسلامی» که صبح امروز در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، فلسفه دین اسلامی را یکی از ضرورت های مهم دنیای امروزی دانست و گفت: پس از افول پوزیتویسم منطقی در سال 1930، مباحث فلسفه دین به شدت مطرح شد و تا امروز میان فلاسفه زنده و پویا است.

وی با اشاره به رشد و پیشرفت مباحث علمی فلسفه دین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد: وضعیت کشور ما بعد از انقلاب اسلامی به این سمت رفت که مباحث فلسفه دین به صورت جدی تر مطرح شود؛ اگر چه پیش از آن نیز بزرگانی همچون شهید مطهری به این امر اهتمام داشتند.

حجت الاسلام قائمی نیا بیان کرد: فلسفه دین از دو جهت مورد استفاده قرار می گرفت؛ یک از این جهت که افراد به وسیله از اندیشه دینی دفاع کرده بنیان های فلسفی آن را روشن می کردند و دیگری آن که کسانی که مخالف جمهوری اسلامی بودند از طریق فلسفه دینی افراطی با مبانی آن مخالفت خود را نشان می دادند.

مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مباحث بی نظیری که در کشور در زمینه فلسفه دین مطرح می شود اشاره کرد و افزود: امروز ایران اسلامی در زمینه فلسفه دین مینیاتور است و شاهد هستیم که این موضوع در کشور در وضعیت پویا و زنده ای قرار دارد.

وی اضافه کرد: امروز مباحث فلسفه دین در مراکز حوزوی و دانشگاهی مطرح می شود و شکل علمی تری نسبت به دهه 70 به خود گرفته است؛ در دهه 70 مباحث فلسفی سیاست زده بود، اما امروز به صورت کاملاً علمی بحث می شود و تحت تأثیر جریانات سیاسی قرار نمی گیرد.

مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه سنت تفکر اسلامی آکنده از مباحث فلسفه دین است، خاطرنشان کرد: امروز فضای علمی بر محافل فرهنگی و دانشگاهی حاکم شده و می توانیم ایده ها و اندیشه های اسلامی را در خصوص فلسفه دین مورد توجه قرار دهیم؛ ما با ذهنیت فلسفی و اسلامی که برخاسته از مصادر و منابع اسلامی و با روحیه علمی مسائل فلسفه دین را مطرح می کنیم.

حجت الاسلام قائمی نیا بیان کرد: ما نخستین کسانی نیستیم که اصطلاح فلسفه دین را مطرح کرده ایم و بسیاری از فلاسفه غربی و شرقی این را مورد اشاره قرار داده اند و پیشگامان این طرح نیز بزرگانی همچون شهید صدر و شهید مطهری بوده اند.

مدیر قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه امروز با تمام جهات مدرنیسم و تفکرات غربی مواجه هستیم، عنوان کرد: امروز اکثر آثار غربی ترجمه شده اند و با مدرنیسم از تمام جهات مواجه شده ایم و باید دانست که این موضوع می طلبد تفکر اسلامی در برابر این پدیده به میدان بیاید.

وی ضرورت بررسی زوایای مختلف فلسفه دین اسلامی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: ما در راستای بررسی زوایای مختلف این فلسفه، همایش فلسفه دین اسلامی برگزار خواهیم کرد./841/پ202/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
United States
۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
آقای رسا
لطفا توی کانال ایتای رسمی تون اینقدر استوری اینستاگرامی نذارید.
لا اقل پشت سر هم نذارین.
واسه خودتون بده
میشینن میگن اینا توی تولید محتوا کم آوردن ها
0
0