پاشنه آشیل لایحه بودجه ۱۴۰۰
به گزارش خبرگزاری رسا، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس در سیامین گردهمایی روسای دانشگاههای بزرگ کشور، که با حضور ۱۷ دانشگاه تشکیل شد، گفت: منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ نیاز به بررسی دقیق دارد، آنچه در نگاه اول در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهم است، افزایش چشمگیرو احتمالی بودن منابع این بودجه است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس گفت: نکته دیگری که باید در این لایحه به آن توجه ویژه داشت، افزایش چشمگیر هزینه های اجتناب ناپذیر، به ویژه سررسید ۱۵۰هزارمایارد تومان اوراق فروخته شده و حفره هایی ایجاده شده ای که بدیل بودجه هستند که تصمیم گیری در مورد این بودجه را دشوار کرده است.
وی با اشاره بر این موضوع که این بودجه می تواند مجلس را در موقعیت ویژه ای قرار دهد، تاکید کرد: اصلاح ساختار بودجه اجتناب پذیر است. ومجلس درمعرض یک تصمیم مهم است.
وی در خصوص بودجه دانشگاه ها گفت: باید با تحلیل واقع بینانه و هم فکری وهم افزایی برای بودجه دانشگاهها و تنوع بخشی به منابع مالی در حوزه آموزش و بهره برداری از ظرفیت های موجود، برای جبران کسری بودجه در این بخش تلاش کنیم.
حاجی بابایی با تاکید بر ویژگی های بودجه بخش آموزش و پژوهش گفت: اعتبارات پیشنهادی این بخش با رشد ۷۴درصدی، از۸۲۶ هزار میلیارد ریال، در سال ۱۳۹۹، به ۱۴۴۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.
وی گفت: در بخش آموزش عالی، رشد ۷۶.۳ درصدی بودجه به چشم می خورد، که این اعتبارات از۱۷۹ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹، به ۳۱۶ هزار میلیارد ریال در ۱۴۰۰،افزایش یافته است.
رئیس کمیسیون برنامه وبودجه ومحاسبات مجلس با اشاره به بودجه ۱۳۹۹ دانشگاه ها گفت: متاسفانه هزینه های اجتناب ناپذیر دانشگاه ها، در سال ۱۳۹۹ ،این بودجه را در سال ۱۴۰۰ با مشکل مواجه کرده است.
وی با اشاره به این که در بیانیه گام دوم انقلاب، علم و پژوهش نخستین محور و دومین مبحث در ماموریتهاست، گفت: بازسازی آزمایشگاه های دانشگاه ها برای توسعه فعالیت های تحقیقاتی، پشتیبانی از پایان نامه ها در دوره های تحصیلات تکمیلی در راستای تولید علم وافزایش اعتبارات پژوهشی وکیفیت بخشی به آموزش و پژوهش در دانشگاه ها بخشی از دغدغه های موجود است.
حاجی بابایی با اشاره به خلاء موجود در تولید دانش در پایان نامه ها و رساله های دانشجویی گفت: پیوند واقعی بین دانشگاه ها وشرکت های دولتی وبخش صنعت، تولید محور کردن پایان نامه ها از دیگر مشکلات دانشگاههاست.
حاجی بابایی گفت: باید بر اساس بند ه تبصره ۹ بودجه صندوق حمایت از پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ایجاد شده و اعتبارات این بخش نیز به صورت ویژه تعریف گردد. وصندوق پشتیبانی پایان نامه های دانشجویی شکل بگیرد.
وی تاکید کرد: بر این اساس پیشنهاد می شود، کارگروه بررسی اسناد تقنینی به منظور بررسی ظرفیت ها، چالش ها ومشکلات در راستای اهداف بیانیه دوم انقلاب در توسعه فعالیت های علمی و پژوهش و فناوری در دانشگاهها، همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری در رهنمودهای ایشان به ویژه در پژوهش و فناوری وتولید علم ودانش در دانشگاهها ایجاد شود، تا بتوان با آسیب شناسی دقیق وضعیت موجود، در تدوین برنامه هفتم در راستای ایجاد تحول پژوهشی وفناوری و توسعه علم محور دانشگاهها گامهای موثری را برداشت. این بودجه نیاز به هم افزایی ، تامل ،کلان نگری ومدیریت دارد.