۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۶۷۴۸۸۵
دین و زیست مجازی (۱۴)؛

چگونه نوجوان خود را در فضای مجازی حفظ کنیم

چگونه نوجوان خود را در فضای مجازی حفظ کنیم
حجت الاسلام اخوی، مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا در رابطه با چگونگی کنترل نوجوان در فضای مجازیبه بیان راهکار و تحلیل رفتار والدین پرداخت.

حجت الاسلام اصغر اخوی، مشاور خانواده و عضو مشاورین مرکز مشاوره مأوا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه از فضای مجازی نمی‌شود فرار کرد گفت: به این علت که ما مسلمان هستیم، شیوه مقابله ما با این فضا از اهمیت زیادی برخوردار است و اینکه چگونه با این فضا مواجه شویم و چگونه از آن بهره ببریم، دغدغه‌ای است که امروزه خانواده‌ها دنبال می‌کنند.

وی در ادامه به بیان چندین پیشنهاد برای اصلاح روند فرزندان در استفاده از این فضا پرداخت و عنوان کرد: در گام اول داشتن قوانین و مقررات و قراردادهایی از سوی والدین است که قبل از خرید وسایل ارتباطی باید با فرزندان بسته باشند؛ این قرارداد باید دارای ابعاد و بخش‌های مختلفی باشد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا (س) ادامه داد: مساله دیگری که وجود دارد، افزایش سواد رسانه‌ای والدین و فرزندان است؛ آیه قرآن میفرماید: «قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً»، والدین باید با روش‌های تربیتی صحیح آشنا شوند تا بتوانند خانواده خود را کنترل کنند و از جمله سواد رسانه‌ای، فهمیدن بایدها ونبایدهای این فضا، شناختن مالکان اصلی آن، جهت گیری‌ها و... می‌باشد.

وی اظهار داشت: والدین نسبت به تربیت فرزندان مسئول هستند؛ نباید رها کرد و نباید انقدر کار را سخت گرفت که فرزندان محافظ کار شوند و به مخالفت برخیزند؛ بچه‌ها باید بدانند نسبت به کوچک‌ترین کارهایشان، چه خوب و چه بد مسئول هستند و باید جوابگو باشند.

حجت الاسلام اخوی در رابطه با نقش والدین در آگاه سازی فرزندان خود گفت: امیرالمونین(ع) فرمودند: «بادَرتُكَ بِالأدَبِ قَبلَ أن يَقسُوَ قَلبُكَ» من پيش از آنكه دلت سخت گردد به تأديب و تربيتِ تو شتافتم؛ والدین باید فرزندان خود را در مقابل موضوعات مختلف اجتماعی و مجازی آگاه کنند.

وی افزود: نیازی نیست این آگاه سازی به صورت مستقیم و رودررو صورت بگیرد بلکه از طریق غیر مستقیم، با کتاب، فیلم، مجله، گفت‌وگوهایی با دیگران در مهمانی و... فرزندان آگاهی پیدا کنند.

این مشاور خانواده ضمن بیان این نکته که باید برای فرزندان الگوی عملی قرار داد، تصریح کرد: پدر و مادر ابتدا خودشان باید الگوی صحیحی باشند تا فرزندانشان از آنها الگو گیری کنند؛ نمی‌شود خود والدین هرساعت از شبانه‌رو و به هرنحوی که خواستند از فضای مجازی استفاده کنند ولی فرزند خود را از این کار منع کنند.

وی تأکید کرد: اگر بچه‌ها را با گفت‌وگو مشغول کنیم، کمتر به سمت گوشی می‌روند؛ به عنوان نمونه، صله رحم درمان این درد است و جدای از آن، فرزندآوری باعث می‌شود بچه ما از تنهایی در بیاید که در مجموع، اگر همراه و مونس بچه‌ها باشیم، خیلی از مشکلات حل می‌شود.

حجت الاسلام اخوی در پایان خاطرنشان کرد: باید بچه‌ها را با اسلام آشنا کرد؛ اگر بچه در زندگی خود باور به اسلام و اهلبیت داشت، از دورن خودش را کنترل می‌کند و خودکنترلی، از همه چیزها بهتر و جوابگوتر است.

ارسال نظرات