۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۶۷۶۲۴۷
حجت الاسلام والمسلمین کلانتری در گفت وگو با رسا:

ساماندهی فرهنگی معیشت مردم را متحول می‌کند/ دولت فرهنگ را رها کرده است

ساماندهی فرهنگی معیشت مردم را متحول می‌کند/ دولت فرهنگ را رها کرده است
نماینده خبرگان با انتقاد از عملکرد فرهنگی دولت، عدم تعمیق فعالیتهای فرهنگی، نبود نگاه کلان فرهنگی و عدم تحول در علوم انسانی را از مهمترین مسائل فرهنگی امروز دانست.

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر کلانتری نماینده خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به مهم ترین معضلات و مسائل فرهنگی امروز کشور گفت: متأسفانه یکی از مشکلات مهم در حوزه فرهنگی این است که اسما متولی های فراوانی دارد اما در واقع متولی ندارد.

وی افزود: نهادهای زیادی هستند که ادعا می کنند متولی فرهنگ هستند اما هیچوقت مشاهده نکردیم به صورت جدی، کارشناسانه و همه جانبه به موضوع فرهنگ پرداخته شود، متأسفانه به امور فرهنگی به عنوان یک کار دقیق کارشناسی نگاه نمی شود و معمولا کارها به صورت جزیره ای و سطحی صورت می گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که به موضوع فرهنگ باید به عنوان یک جبهه نگاه شود، اظهار داشت: امروز کار فردی و حتی گروهی جزیره ای جواب نمی دهد و نیاز به جبهه بندی داریم، می بینیم که جبهه کفر و نفاق متشکل و منسجم کار می کنند اما متأسفانه کارهای ما بدون انسجام است و تحت یک چتر واحد انجام نمی شود.

وی ادامه داد: کارهای فرهنگی باید عمیق و در چارچوب خاص خود باشد نه این که هرکس به صورت فردی  وسلیقه ای کار غیر مؤثر انجام دهد.

نماینده خبرگان رهبری عدم وجود نگاه کلان در فرهنگ را از دیگر مشکلات حوزه فرهنگی نام برد و ابراز داشت: باید در نگاهی کلان ابتدا با توجه به آمارها، مشکلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا بر مبنای اطلاعات درست و دقیق برنامه ریزی شود اما در حال حاضر این چنین نیست.

وی عنوان کرد: مشکل دیگر در حوزه فرهنگ این است که گاهی افرادی در وادی فرهنگی وارد می شوند که اصلا در این کار تخصص ندارند و علت آن عدم تعریف درست و دقیق از فرهنگ است و هر کسی به گونه ای برداشت می کند، بسیاری از کارهایی که به عنوان کار فرهنگی انجام می شود سطحی بوده و عمیق نیست، در حالی که کارها باید عمیق و اثرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری خاطرنشان کرد: امروزه معمولا کارها به صورت موسمی، مقطعی و شعاری دنبال شده و آنگونه که باید و شاید کارهای عمیق انجام نمی شود و واقعا فرهنگ مظلوم واقع شده است، در کشور درباره امور غیر فرهنگی کار و تلاش می کنیم و دغدغه داریم اما اصلا به فرهنگ اهمیت داده نمی شود.

وی اضافه کرد: اگر در یک کشور به بحث فرهنگ نگاه جدی شود و مبنا قرار گیرد مطمئنا در پرتو اقدامات فرهنگی امور دیگر هم سامان پیدا می کند و حتی معیشت هم می تواند متحول شود.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در عرصه فرهنگ نهادبالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم و جامعه انتظار دارد که کار اساسی و مبنایی انجام دهند اما متأسفانه به نظر می آید اهتمام لازم را ندارد و حتی جلسات این شورا خیلی دیر به دیر برگزار می شود، ضمن این که باید نگاه کلان به مسائل حوزه فرهنگ داشته باشند.

نماینده خبرگان رهبری تأکید کرد: گاهی تنها به مسائل کوچک و خرد اهمیت می دهیم، باید در کنار کارهای جزئی، بیشتر به دنبال کارهای اساسی و کلان باشیم، باید تحول اساسی در علوم انسانی دانشگاه ها ایجاد شود چرا که بسیاری از جوانان تحت تأثیر این علوم هستند و در متون درسی و مطالعاتی معمولا به علوم غربی رجوع می کنند و منابع لازم و کافی برای علوم انسانی اسلامی نداریم؛ از همین رو فارغ التحصیلان علوم انسانی غربی، با فرهنک خودمان آشنایی ندارند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در زمینه فرهنگی تصریح کرد: متأسفانه همانگونه که در مسائل معیشتی و نیازهای مادی مردم آنگونه که باید و شاید کار نشده و امروز داد مردم از گرانی ها، خلف وعده ها و فشارها بلند است، در مسأله فرهنگ هم به طریق اولی کاری صورت نگرفته است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: متأسفانه فشارهای معیشتی از یک سو و کرونا از سوی دیگر و در کنار همه آن ها هجمه بی امان جنگ نرم دشمن که با برنامه ریزی دقیق و منسجم صورت می گیرد سبب بی توجهی بیشتر به مقوله فرهنگ شده و شاهد مشکلات جدی فرهنگی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری با اشاره به عدم توجه دولتمردان به آسیب های فضای مجازی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بارها درباره آسیب های فضای مجازی هشدار دادند و تأکید کردند که شبکه ملی اطلاعات  باید ایجاد شود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب و دلسوزان بارها اعلام کردند که با فضای مجازی و استفاده درست از آن مخالف نیستند اما باید جلوی آسیب ها گرفته شده و این فضا ساماندهی شود اما دولت و متولیان امر اصلا به این قضایا اهمیت نمی دهند، امیدواریم که با تشکیل جوان و حزب اللهی مسأله معیشت و فرهنگ کشور و مردم حل شود./1323/

ارسال نظرات