۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۸۱۸۴۷
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

شرکت در انتخابات واجب شرعی است

شرکت در انتخابات واجب شرعی است
حجت الاسلام موسوی ملکی گفت: هر چه تعداد رأی صحیح ارتقاء یابد موجب عزت اسلام، مسلمین و مظلومین عالم می شود و این واجب عینی بودن شرکت در انتخاب صحیح را ثابت می کند.

خداوند در آیات متعددی به صورت کلی شیوه گفت و گو و مجادله را بیان کرده است، کاندیداها باید در مناظرات اصول  اخلاقی را رعایت کنند و اصل عدالت را در پیش گیرند و حرف درست را بپذیرند و اگر سخن طرف مقابل حق نبود باید طبق بیان قرآن عمل کنند که می فرماید: ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ؛ همیشه بدی را با بهترین شیوه دفع کنند و کاندیداها باید ضمن رعایت عدالت، ضعف های طرف مقابل را بدون هتک حرمت بیان کنند.

به همین جهت خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت  خبرگزاری رسا در گفت و گو با حجت الاسلام سید طالب موسوی ملکی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اهمیت اخلاق در مناظرات اخلاقی و حق یا تکلیف انتخاب پرداخت.

رسا- با توجه به آیات و روایات مناظره صحیح چه ویژگی هایی دارد؟

اسلام دین خاتم و جامع ادیان گذشته و قرآن کتاب هدایت و زندگی است، قطعاً کلام خداوند در کتاب بندگی و سیره پیامبر و جانشینان به حق آن حضرت علیهم السلام، آنچکه برای زندگی بشریت لازم و کافی است را بیان کردند، یکی از مواردی که خدا و اولیائش به بندگان آموزش و راهنمایی کرده اند شیوه سخن گفتن همراه با آداب اسلامی در گفت و گو های طرفینی است، لازم می دانم در ابتدای بحث از باب نمونه و تبرک چند آیه و روایت ذکر کرده و سپس به اصل موضوع بپردازم.

أَفَتَطْمَعُونَ أَن يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَقَدْ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِن بَعْدِ مَا عَقَلُوهُ وَهُمْ يَعْلَمُونَ

ﺁﻳﺎ [ ﺷﻤﺎ ﻣﺮﺩم ﻣﺆﻣﻦ] ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻛﻪ [ﺁﻥ ﺳﺨﺖ ﺩﻟﺎﻥ] ﺑﻪ [ﺩﻳﻦ] ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ؟ ! ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻠﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻣﻰ  ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ [ﻣﻌﻨﺎ ﻭ ﻣﻔﻬﻮﻣﺶ ﺭﺍ] ﺩﺭﻙ ﻣﻰ  ﻛﺮﺩﻧﺪ، [ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺩﻧﻴﺎﻃﻠﺒﻲ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺎﺩی] ﺑﻪ ﺩﻟﺨﻮﺍﻩ ﺧﻮﺩ ﺗﻐﻴﻴﺮﺵ ﻣﻰ  ﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﻣﻰ  ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ [ﺑﻪ ﻛﻠﺎم ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺟﻮﻳﺎﻱ ﺣﻖ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻣﻰ  ﻛﻨﻨﺪ]

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ أَفَلَا تَعْقِلُونَ

ﺁﻳﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰ  ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﻧﻴﻜﻲ ]ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﺪ ؟ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﺘﺎﺏ [ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺷﺪﺕ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻲ ﺩﻋﻮﺗﺘﺎﻥ ﻛﺮﺩﻩ] ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ. ﺁﻳﺎ [ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﺯﻳﺎﻥ ﺑﺎﺭ ﻭ ﺧﻄﺮﻧﺎﻙ ﺧﻮﺩ] ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻴﺪ؟

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ [ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ] ﻗﻴﺎم ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺪﺍ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺪﻝ ﻭ ﺩﺍﺩ ﺑﺎﺷﻴﺪ . ﻭ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺑﺎ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪ ; ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻛﻨﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﻱ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ . ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ  ﺩﻫﻴﺪ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ

و در نهایت آیه معروف که همگان را سفارش به جدال احسن کرده است.

ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

[ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺑﺎ ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﺍﻧﺪﺭﺯ ﻧﻴﻜﻮ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﻋﻮﺕ ﻛﻦ ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ [ ﻭ ﻣﺠﺎﺩﻟﻪ ] ﺑﭙﺮﺩﺍﺯ ، ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺍﻭ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎﻥ ﺩﺍﻧﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ .

و در روایات معصومین نیز نوع سخن گفتن و آداب مناظره چنین آمده است که:

عن النبی  (صلی الله علیه وآله وسلم ) :  "ما اعز الله بجهل قط ،ولا اذل بحلم قط"  خداوند بسبب جهل ،هیچ فردی را عزیز ننموده وبسبب حلم هیچ فردی را ذلیل ننموده است. همچنین روایتی از رسول اکرم (ص) می فرمایند: اقربکم غدا منی فی الموقف ، اصدقکم للحدیث وآداکم للامانة واوفاکم بالعهدواحسنکم خلقا واقربکم من الناس، نزدیکترین شما درقیامت به من راستگوترین شما در گفتار وبهترین شما در اداء امانت وباوفاترین شما درعهدوپیمان ونیکوترین شما در خلق وخوی ونزدیکترین شما (ازجهت همدردی وتوجه)به مردم است. امیرالمومنین علی علیه السلام در جواب از سوال مرد شامی که پرسش نمود، کدام یک از خلق الله قوی است ؟ فرمود: فرد حلیم وبردبار.

 این آیات و روایات دلالت بر رعایت اخلاق فردی وگروهی واجتماعی دارند که مقدمه ورود به بحث مناظره اخلاقی می باشند. درمجموع آنچه از آین آیات و روایات گوهربار در مورد مناظره صحیح استنباط می شود شاخصه ها یی می باشد که خود به سه قسمت عمده تقسیم می شود.

شرکت در انتخابات واجب شرعی/ حوزه و روحانیت/

قسم اول :شاخصه های نامزد مناظره گر: 1-باید آیات وروایات شریفه را به حق تفسیر نمایدو نباید بخاطر دنیا طلبی وحب ریاست بنفع خویش تحریف معنوی کند و بعبارتی مقاصد ضد نظام اسلامی را تحت شعارهای اسلام گرایانه مانند تدبیر و امید، عدالت وغیره به ملت شریف ارائه ننماید. 2-باید فردی عامل به حقوق شرعی و قانونی درتمام امور زندگی خویش باشد و اگر  عامل نبود  حتما مورد تنفر ملت شریف واقع  خواهد شد گرچه؛ با حزب گرایی و شعارهای دروغین رأی آورده باشد.3-باید جدل احسن را بکار گیرد یعنی گشاده رو، متین و با وقار، ناطق به حق و پیرو حق و مبرای از  کذب وتهمت، عناد و لجاجت، فحاشی وهتاکی باشد . 4-باید ظلم ستیز و دشمن مستکبران عالم باشد و این میسر نمی شود مگر اینکه مدافع واقعی مظلومین ومستضعفین عالم باشد. 5-ملتزم به ولایت فقیه و متعهد به تنفیذ ولی فقیه زمان؛ رهبر معظم (مد ظله العالی) باشد. 6-درهر زمانی بعد از تصدی ریاست جمهوری و تشکیل کابینه  در خواست استیضاح  او یا کابینه اش از طریق قانونی صورت گیرد بعنوان خدمتگزار ملت شریف اطاعت نموده و تمرد و فتنه گری ننماید. 7-در مقابل منتقدین حلیم وبردبار  ودر مقابل بدخواهان ومنافقین بعداز اتمام حجت، طبق شرع و قانون عمل نماید. آری چنین مناظره گری لیاقت ارائه یک مناظره صحیح را دارد.

اما قسم دوم : شاخصه ها ی مجری مناظره: 1-مجری فرد خبره وآگاه به قانون اساسی ومصوبات مجلس وکارشناس اقتصاد باشد. 2-مجری مناظره عادلانه با نامزدها برخورد کند، دلسوز، همدرد جامعه باشد ولحاظ هیچ حزب وگروه را نکند. 3-موضوعات مطرح شده توسط مجری در مناظره تمایل به طرفداری از جناح یا گروه خاصی نباشد وفقط برای رفع ودفع مشکلات مادی ومعنوی ملت سرفراز باشد. 4-در صورت تمرد یک نامزد از قانون عادلانه مناظره ،باید مجری مجدانه با او طبق ضوابط عمل کند. 5-نسبت خویشاوندی با هیچ نامزد تایید صلاحیت شده و نشده نداشته باشدچرا که؛ مورد اتهام واقع می شود وکیفیت مناظره تنزل می یابد.

اما قسم سوم شاخصه های خود مناظره صحیح: 1-در محیط وسیع وآرام باشد. 2 -بصورت میزگردی ومدور جایگاه نامزده ها تنطیم شود وفاصله فیزیکی آنها با مجری از جهت عرفی یکسان باشد. 3-درپخش زنده مناظرات هیج خللی رسانه ای در هیچ  جای مملکت مانند قطعی برق و ..... صورت نگیرد. 4-هیچ  نامزدی در میان سخن نامزد دیگر ورود نکند واز تجمیع اوقات اضافی خویش سوء استفاده نکند بلکه باید وقت اضافی بشرط عدم مداخله نامزدها در وقت اختصاصی نامزد دیگر،حذف شود، که این مداخله مصداق ظلم صریح بوده وچه بسا سخن مهمی را که نامزد مذکور قصد بیان آن را داشت با این مداخله فراموش کند. 4-عدم پرخاشگری و انحراف اذهان ملت شریف با موضوعات غیر مربوطه به مناظره؛ این بود شاخصه های یک مناظره صحیح  که امیدواریم چنین مناظره ای توسط مسئولین ذی ربط ونامزدها محقق شود.

رسا- انتخابات حق است یا تکلیف ؟

در جواب از این پرسش به چند مقدمه اساسی نیاز مندیم تا به اصل جواب بپردازیم . مقدمه اول : مراد از تکلیف چیست ؟ تکلیف در ِلغت مشتق از کلفت وزحمت است . بعنی مُکلِف که شارع مقدس می باشد مکلَف را در حد وسع وتوان او ملزم به افعالی می کند .که اورا به سعادت دنیا وآخرت برساند . "لایکلف الله نفسا الا وسعها " و به لطف ورحمت خویش اراده عسر و حرج را برای مکلف ندارد ."ما جعل علیکم فی الدین من حرج " "لا یرید الله بکم العسر ولکن یرید بکم الیسر"  گرچه هر فعلی زحمت مناسب خویش را دارد." و أن ليس للانسان الا ما سعي وأن سعيه سوف يُری "

 اما تکلیف به معنای اصطلاحی مورد بحث همان احکام تکلیفیه خمسه (وجوب ، استحباب ،حرمت ،کراهت ، اباحه)است پس نتیجه می گیریم: این احکام تکلیفیه خمسه تعلق به فعل مکلف مانند نماز واجب، صوم مستحب، قرض ربوی حرام،  بیع مکروه و اکل وشرب مباح دارد و از باب مجاز در حذف، به فعل مکلف بجای متعلق التکیف ،تکلیف اطلاق می َشود. یا  از باب غلط مصطلح ورایج است که درتمام زبان های جهان چنین مواردی زیاد است چون مراد متکلم معلوم است در واقع اصل سوال این است: آیا شرکت در انتخابات که فعل مکلف می باشد واجب است؟ (یعنی حکم تکلیفی شرعی وجوب به آن تعلق گرفته ؟)یا حق است (یعنی حق شخصی مکلف به آن تعلق دارد).

 مقدمه دوم: فرق حکم تکلیفی با حق فردی چیست؟ جواب: حق در اختیار صاحب حق است که گاهی می تواند آنرا اسقاط نماید مانند حق الشفعه عند بعض الفقهاء وگاهی بواسطه ارث انتقال قهری به وراث دارد مانند حق الخیار مع الشرائط. بالاخره حق فردی فی الجمله نه بالجمله تحت اختیار مکلف است، برخلاف حکم که به ید شارع مقدس می باشد، فرد مکلف فی المثل نمی تواند وجوب نماز خواندن یا وجوب روزه گرفتن را از نزد خود بدون امر شارع مقدس اسقاط کند . بر خلاف اسقاط حکم شرعی یا همان تکلیف مانند: اسقاط وجوب نماز فرائض واستحباب نماز نوافل برای زنان در حال حیض ونفاس  که به امر شارع مقدس صورت می گیرد. با بیان این مقدمه به اصل جواب می پردازیم : شرکت در انتخابات خصوصا انتخابات ریاست جمهوری واجب شرعی است. نه حق که قابل اسقاط یا انتقال قهری با ارث یا انتقال اختیاری با توکیل  وکیل باشد.

1- دلیل اول بر این مدعی،  مضمون فرمایش  آیت الله العظمی شهید سید محمد باقر صدر است : "شارع مقدس انسان را حر وآزاد از سلطه بیگانگان قرار داده لذا با تکلیف نمودن انتخاب سرنوشت او به دست خویش ، مانع از انتخاب سرنوشت او توسط  بیگانگان شده است "  وهر فردی که در انتخابات شرکت نکند، دین و مذهب خویش را که ازجان و ناموس و اموالش مهمتر است به دست مستکبران سپرده است.

2-دلیل دوم بر این  مدعی این است که در صورت عدم شرکت نمودن صحیح مردم دیندار ومستضعف فردی بی کفایت متصدی ریاست جمهوری  می شود که اقتصاد وفرهنگ  نظام اسلامی مقدس ما را به مستکبران عالم سپارد که در بعضی از دولت ها ی قبلی وکنونی این امر محسوس بوده وهست واین گناه اجتماعی بزرگ بر عهده این مقدس نماها خواهد بود و چون ترک این  گناه کبیره منحصر به شرکت صحیح در انتخابات است لذا شرکت در انتخابات واجب شرعی خواهد بود.

شرکت در انتخابات واجب شرعی/ حوزه و روحانیت/

3-دلیل سوم بر این مدعی حکم ثانویی وجوب دفع حمله نظامی دشمن خونخوار است واین میسر نمی شود مگر با شرکت صحیح در انتخابات ملت شریف ایران در این دلیل از باب مقدمةالواجب واجبة" کجایند غیرتمندان عالم ؟!!!

4- دلیل چهارم بر این مدعی : وجوب دفاع از دین ومذهب وکیان ملل مظلوم مسلمان مانند فلسطین ولبنان ویمن و ... ؛ که این دفاع که واجب شرعی می باشد یکی از  مقدماتش شرکت صحیح در انتخابات است و عدم شرکت در آن یعنی بدوش کشیدن گناه ستمگران خونخواری چون صهیونیسم غاصب واستکبار جهانی است . که دست پلیدشان همیشه به خون مظلومین عالم آلوده است . در این دلیل از قاعده عقلیه مقدمة الواجب واجبة واز قاعده شرعیه وعقلیه  ترک حرام  واجب  منحصر به یک فعل شده وآن شرکت صحیح در انتخابات است ؛ استفاده شده است .در نتیجه شرکت در انتخابات واجب شرعی خواهد بود.

5 -دلیل پنجم: طبق آیه شریفه " إن الله لا يغير بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم "  انتخاب سرنوشت یک ملت و قوم را به خودشان محول نموده، البته هر سرنوشتی را انتخاب نمودند به ادن او به همان سرنوشت رهنمون می شوند .

6- دلیل ششم : دلیل عقلی بر لزوم  دفع یا رفع  ، هرج ومرج در نظام اجتماعی خصوصا  درنظام اسلامی که منتسب به خالق عقل(عزوجل) و خلفاء او  (سلام الله علیهم )که عقل کل می باشند لزوم این دفع یا رفع مذکور تاکید بیشتری می یابد و این امر حاصل نمی شود مگر با انتخابات پس شرکت در انتخابات به حکم عقال واجب و لازم است .

رسا- حضور در انتخابات واجب کفایی یا عینی است؟

انتخابات با توجه به ادله مذکوره واجب شرعی و حتی عقلی شد. در پاسخ به آیا واجب کفایی یا عینی است؟  باید بگویم واجب عینی است  به چند دلیل : 1-کلکم راع وکلکم مسئولون عن رعیته :همه ما در قبال سرنوشت یک نظام اسلامی مقتدر مسئولیم و یک مسئولیت مهم ما شرکت درانتخابات است.

2- هر چه تعداد رای صحیح ارتقاء یابد موجب عزت اسلام ومسلمین و مظلومین عالم شده واین واجب عینی شرکت در انتخاب صحیح را ثابت می کند چرا که؛ بر آحاد مسلمین عزت افزونی اسلام عزیز واجب است به وجوب عینی.

3- شرکت حد اکثری لازم است ولی کافی نیست . زیرا با عدم شرکت گروه باقیمانده چه بسا فرد اصلح رای به حد نصاب نیاورد ولی فرد صالح رای به حد نصاب بیاورد و پیشرفت کشور به کندی گراید ویا معاذالله  فرد صالح  در ظاهر امر صالح بوده ولی در باطن بی کفایت یا حتی خائن در آید . در روز عظیم قیامت این مقدس نماها چه جوابی در محضر پروردگار دارند؟!

شرکت در انتخابات واجب شرعی است

رسا- آیا در صورت شرکت نکردن یا رای سفید دادن در پیش خداوند مواخذه می شویم؟

 از تکرار لفظ انتخابات صحیح در مطالب فوق الذکر کاملا این جواب آشکار شد. 1-چون رای سفید دادن تمسخر نظام اسلامی مقتدر محسوب شده و سود جویی برای حفظ آبروی گروهک ضد انقلاب؛ انقلابی نما بکار رود،بعبارتی نفاق اکبر 2-رای سفید اصلا ارزش انتخاباتی در دنیای بین الملل ندارد. ومستکبران عالم اصلا حسابی روی آن باز نمی کنند .3-رای سفید چه خواسته چه ناخواسته یعنی پرچم سفید تسلیم بادولت آمریکای خونخوار ویارانش.4- رای سفید نقشه نهایی دشمنان داخلی وخارجی برای منع از رای حد اکثری .5-یقینا رای سفید یا ناصحیح دادن  بمراتب از رای ندادن بدتر است چون نماینگر این است که اقلیت مخالف با نظام اسلامی از خوف محروم شدن از مزایای مادی وحقوقی مجبورند رای دهند، منتها رای سفید می دهند که  تظاهر نمایند رای داده اند واین تهمتی است ، نابخشودنی و زیر سوال بردن حکومت مردم سالاری دینی  ایران است.

 نتیجه نهایی اینکه فقط با رای صحیح خدا پسندانه از این مسئولیت خطیر نجات می یابیم در غیر این صورت مانند رای ولو صحیح به فرد غیر اصلح یا فردی که از هم اکنون شعار تفرقه وانحرافی می دهد در قبال  زحمات امام راحل قدس سره و علمای  شهید و همه شهداء خصوصا شهداء مدافع حرم که معاصر ما بودند و با این وضعیت ملموس آشنا بودند در روز واپسین پاسخگو باشیم، همچنین در دنیا به ملل آزادیخواه و به  تاریخ وتمدن کشورخود و نسل آینده جوابگو باشیم که نیستیم و نخواهیم بود.

 رسا-اگر فردی متعهد به نظام اسلامی باشد ویا محتاط باشد ودربین این نامزدها بخاطر آگاهی سیاسی یا بخاطر احتیاط هیچکدام را اصلح وبلکه صالح نداند .وظیفه اوچیست ؟

در جواب به این سوال باید بگوییم اولاً رای به نامزدی دهد که درمیان آنها نسبت به ولایت فقیه ونظام پایبندتر است؛ ثانیا  اگر چنین نامزدی نیافت به نامزدی رای دهد که یقین دارد رای نخواهد آورد و در هر دوره شناخت چنین نامزدهایی آسان است در نتیجه رای صحیح داده و ضمناً شریک جرم او در موارد اجرایی نخواهد بود.

رسا- ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، توضیحات کامل و جامعی بود.

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بچه های انقلاب
Iran, Islamic Republic of
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
احسنت بیسار عالی بود
0
0