دو جریان سنتگرا و تجددگرا؛ در صدد عبور از ارکان جمهوریت و اسلامیت هستند
حجت الاسلام منصور میراحمدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به تبیین تحریف اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) توسط دو جریان سنت گرا و تجددگرا پرداخت و گفت: اگر میراث فکری امام را در حوزه اندیشه سیاسی نظریه ولایت فقیه و الگوی نظام جمهوری اسلامی بدانیم؛ تمام تلاش امام راحل در جهت تحقق الگویی از نظام سیاسی اسلامی بر مبنای نظریه ولایت فقیه بوده است؛ این تلاش بر دو پایه و دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت بود و امام خمینی(ره) با صراحت بر این دو رکن پافشاری داشت.
وی افزود: در واقع نگاه امام یک نگاه نو گرایانه ای بود که از یک سو با نگاه سنت گرایانه ای که جمهوریت را بر نمی تافتند مخالفت داشت و از یک طرف هم با نگاه های سکولار که اسلامیت را بر نمی تافتند باز مخالفت می کرد؛ در واقع بنیان گذار انقلاب اسلامی نگاه نوگرایانه ای به سنت اسلامی داشت که بر اساس این نوع نگاه ظرفیت سنت اسلامی برای پاسخگویی به پرسش ها و نیاز های امروز مورد توجه قرار می گرفت و یک نوع بازسازی در سنت اسلامی صورت می گرفت تا بتواند در جریان زندگی امروز پاسخگوی نیازها و پرسش ها باشد.
استاد حوزه و دانشگاه دو جریان را در تحریف اندیشه امام خمینی(ره) برشمرد و بیان کرد: به نظر می رسد از این منظر به بحث تحریف نگاه بکنیم دو جریان و به اصطلاح دو تلاش را مشاهده می کنیم که در صدد هستند این نگاه و اندیشه را با تحریف رو به رو کنند؛ جریان نخست در تلاش است وجهه جمهوریت و مردم گرایانه اندیشه سیاسی و تلاش امام را کم رنگ کند و در نهایت نادیده بگیرد، در واقع این شائبه را ایجاد کند که اساسا امام خمینی (ره) طرفدار توجه به مردم و اصالت دادن به رای مردم و اهمیت دادن به مشارکت مردم نبود.
وی افزود: جریان تحریف به دنبال ایجاد این شائبه است که حمایت رهبر کبیر انقلاب از مشارکت مردم به دلیل شرایط خاص و اقتضائات شرایط انقلاب بوده است و امام خمینی(ره) در نهایت بر اساس مبانی فکری و اعتقادی به نقش و جایگاه مردم باور نداشت؛ این جریان فکری نگاه مردم گرایانه در اندیشه سیاسی امام را به حاشیه می برد، این جریان اگر غلبه پیدا کند ما آنچه که به عنوان سرمایه اصلی انقلاب اسلامی بوده است را از دست می دهیم و آن سرمایه مشارکت مردم، اعتماد مردم، حضور مردم و رکن مردمی بودن انقلاب اسلامی است که بنیان گذار انقلاب اسلامی بارها بر آن تاکید می کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در تبیین جریان دوم تحریف بیان کرد: در مقابل جریان دوم کسانی هستند که به نوعی به گذار از اندیشه سیاسی امام معقتد هستند؛ آنان با اشاره به این که امام خمینی(ره) بحث جمهوریت را مطرح کرد و از نظام سلطنتی فاصله گرفت و الگویی را ارائه کرد که ما را از نغمه سلطانی رهایی می بخشید اما برای تحقق یک نظام مردم سالاری باید به مرور از اسلامیت و نگاه حداکثری به اسلام فاصله گرفت و به یک نوع سکولاریزم تن داد.
وی افزود: آنان بحث مصلحت را در این زمینه مطرح می کردند و معقدند که رهبر کبیر انقلاب اسلامی با طرح بحث مصلحت به نوعی بحث عرفی سازی در حکومت را آورد که فاصله گرفتن از شریعت و فقه اسلامی را به دنبال داشت، بنابراین این جریان نقش اسلام و جایگاه اسلام را در تأثیر اندیشه سیاسی امام کم رنگ می کند و زمینه سازی برای عبور از یک نوع نظم سیاسی دینی به نظم سیاسی غیر دینی به معنای سکولار نه لائیک فراهم می کند.
حجت الاسلام میراحمدی پاسداشت از اندیشه سیاسی و حفظ میراث فکری امام خمینی(ره) را تنها با تاکید توامان و همزمان بر دو عنصر جمهوریت و اسلامیت دانست و گفت: این همان راهی است که مقام معظم رهبری بعد از رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی طی کرد و تلاش کرد این الگو را در قالب نظریه مردم سالاری دینی مطرح کند؛ در نظریه مردم سالاری دینی رای مردم و مشارکت مردم به مثابه یک حق الناس در نظر گرفته و بر آن تاکید شد؛ ضمن اینکه مردم سالاری بر پایه دین و برخاسته از اسلام است و نقش اسلام را به عنوان مرجع دینی به رسمیت می شناسد؛ بنابراین هرگونه تلاشی خارج از چارچوب نگاه نوگرایانه امام خمینی(ره)؛ چه با تاکید بر سنت گرایی باشد و یا تجدد گرایی، سبب تحریفی در اندیشه سیاسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران خواهد شد./1370/