۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۶۸۳۴۱۹
حجت الاسلام یزدانی مقدم:

سخنانی در زمان حیات امام به ایشان نسبت می دادند که از ایشان نبود

سخنانی در زمان حیات امام به ایشان نسبت می دادند که از ایشان نبود
عضو پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اهمیت رعایت اخلاق در نقل قول ها گفت: اگر مطالبی را خلاف واقع، نسبت به امام(ره) و علمای دیگر نقل کنیم،قیامت باید پاسخگو باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا یزدانی مقدم، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، گفت: یکی از مطالب مهم این است که مشاهده می شود افرادی درباره اندیشه های امام راحل صحبت می کنند که این اشخاص شناخت کافی نسبت به شخصیت امام (ره) ندارند؛ در موضوع مهمی همانند ولایت فقیه، برخی افراد مطالبی را بیان می کنند که ارتباطی با فرمایشات امام ندارد؛ این نکته مهم را همه باید در نظر داشته باشند و عمل کنند که مطالب را با سند ذکر کنیم؛ در زمان حیات امام (ره) هم، عده ای سخنانی را به ایشان نسبت می دادند که از ایشان صادر نشده بود.

وی افزود: ایجاد تحریف در سخنان افراد و نسبت دادن کلام به افراد بدون ذکر سند، از نظر اخلاقی صحیح نیست؛ همانطور که در آیات قرآن کریم آمده است: اگر راست گوئید دلیل و برهان خود را بیاورید! همه باید با دلیل و مدرک سخن بگویند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نویسندگان و محققین غربی برای اثبات یک مطلب در مقالات خود بسیار از پاورقی و ارجاع مطلب به اسناد استفاده می کنند که این نشان دهنده مطالعه کافی و تحقیق است اما متأسفانه ما معمولا این روش را به کار نمیگیریم و نیت های غیر الهی وارد در کار ما و نیت های ما می شود، گاهی اوقات هم دلیل این امر، جهت گیری های سیاسی و منافع سیاسی است.

حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا یزدانی مقدم در پایان افزود: فرد محقق و عالمی بود که درباره زرتشت بدون سوء نیت، مطالبی را نوشته بود، این کتاب را نزد علامه طبابایی (ره) آورد، علامه پس از مطالعه این مطلب با حالت خاصی به این فرد گفتند: فلانی! اگر فردای قیامت زرتشت بگوید: این حرف ها برای من نیست، چرا این حرف ها را درباره من گفتی؟ شما چه جوابی دارید بدهید؟ این مطلب بسیار تکان دهنده است، بنابراین اگر مطالبی را خلاف واقع نسبت به امام (ره) و علمای دیگر نقل کنیم، تکلیف ما چیست؟ فردای قیامت باید پاسخگو باشیم، باید در مسیری قدم برداریم که مورد توجه امام راحل باشیم.

ارسال نظرات