۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۶۸۴۱۰۳
یادداشت؛

بررسی حجاب با نگاهی ساده

بررسی حجاب با نگاهی ساده
اصولا حجاب مانند بسیاری از پدیده های ضروری زندگی ما انسانها باید مورد توجه قرار گیرد و نباید حجاب را به فاز اجبار ببریم تا نتوان آزادانه مورد ارزیابی درست قرار داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اصولا حجاب مانند بسیاری از پدیده های ضروری زندگی ما انسانها باید مورد توجه قرار گیرد و نباید حجاب را به فاز اجبار ببریم تا نتوان آزادانه مورد ارزیابی درست قرار داد.

مگرپدیده هایی مثل عفت، حیا، آداب اجتماعی دیگر کارهای متداول بین مردم اجباریست تاحجاب را که یکی مثل همین پدیده های متداول بین مردم هست اجباری فرض کنیم، بلکه به عنوان یک فرهنگ بین مردم جا افتاده است ولی متأسفانه، ناخواسته حجاب را از این مقوله جدا فرض کردیم و لذا باید دنبال چاره باشیم درحالی که ما باید به جامعه طوری القا کنیم که حجاب تافته جدا بافته ای نیست بلکه یکی مثل حیا است آیا هیچ عاقلی با لباس زیر در خیابان عبور می کند؟ پوشش هم باید چنین باشد و فرهنگ سازی شود تا مانند سایر پدیده ها با اومعامله شود.

بررسی حجاب با نگاهی ساده

برای روشن شدن قضیه مواردی عرض می شود.

۱- وقتی مدیر یک مجموعه ای برای شرکت در جلسه اداری با تشریفات خاصی حاضر می شود و سعی می کند پرستیژ داشته باشد و به قول امروزی ها با کلاس باشد کت شیکی می پوشد و هیچ توجهی به فصل گرما هم ندارد.

۲- یک راننده برای رعایت نظم و انضباط و احترام به قانون به خودش اجازه نمی دهد از پیاده رو عبور کند و به حریم دیگران تجاوز کند و حتی عابرین هم یادگرفتند صبر کنند و چراغ سبز شود تا از خطکشی عبور کنند.

باتوجه به مثال های فوق الذکر درمورد حجاب هم باید چنین دیدگاهی وجود داشته باشد نوع زندگی در حریم خصوصی با نوع زندگی در حریم عمومی متفاوت است و هرگاه به وادی حریم عمومی گام می نهیم نباید حریم ها را با هم قاطی کنیم حریم خصوصی در جای خودش محترم یا نامحترم باشد به خود شخص ارتباط دارد، اما اگر به وادی حریم عمومی راه پیدا کرد خواسته یا ناخواسته باید احترام حریم عمومی را بگیرد و یاحتی المقدور قانون و مقررات وضع شده مثل مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کند.

حتی در کشورهایی که شراب خوردن آزاد است در انظار عمومی، ترویج و تبلیغ آن ممنوع است و چنانچه شرابی از مغازه خرید، باید شیشه شراب را در پاکتی پنهان کند تادیده نشود که شراب حمل می کند و برای این یک فرهنگی ایجادشده تا همه به قانون احترام بگذارند.

بررسی حجاب با نگاهی ساده

درکشور ما علاوه براینکه ۹۸ درصدمردم، مسلمان هستند و دین اسلام را پذیرفتند، باید به احکام مبین اسلام که لازم بودن پوشش است یکی از آنهاست ملتزم باشند، حداقل به عنوان یک ایرانی مثل سایر ملت های پیشرفته رعایت قانون برهمه لازم است و نباید قانون را زیر پا بگذارند.

همچنین نباید موضوع حجاب را به اجبار بودن و غیراجبار بودن دخالت دهند و باعث شانتاژ بازی و سوء استفاده از آن قرار دهند.

پس برای اینکه در دام سفسطه گران قرارنگیریم از زاویه قانون نگاه کنیم تا معادله درست از آب در آید و حجاب را مثل یک گوهر گرانسنگ و ارزشمند ارج نهیم و حفظش کنیم.

منابع:

۱. قرآن کریم .سوره نور.آیات ۳۰ تا ۳۱و۵۸
۲. " " احزاب آیات ۵۹و۵۳
۳.میزان الحکمه حدیث ۱۶۰۰
قم - مورخ ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰-عظیم تواضعی

ارسال نظرات