۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
کد خبر: ۶۸۴۸۲۹
یادداشت؛

باید ها و نباید های زندگی موفق(1)

باید ها و نباید های زندگی موفق(1)
خانواده موفق و سالم خانواده ای است که به باید ها و نبایدها براساس مبانی دین اسلام ملتزم باشد، لازم است هر فرد چه مجرد و چه متاهل از بایدها و نباید های زندگی آگاهی یابد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، پس از انتشار مرحله اول از برون رفت ونجات ازمنجلاب آزادی جنسی دروغین غرب که به فرد اختصاص داشت، اکنون مرحله دوم بحث که اختصاص به خانواده دارد، مطرح می شود و از آنجایی که فرد زیر مجموعه خانواده است، لذا بحث را از فرد شروع کرده تا سیر زیر ساختاری و دقیق به خود بگیرد در این نوشتار نیز به مانند مرحله قبل ابتدا موارد نبایدها (تروک) را بیان کرده و سپس موارد بایدها (اعمال) بیان می شود.

خانواده دو حالت دارد : 1-خانواده قبل از فرزند داری .2- خانواده بعد از فرزنداری، و از آنجایی که حالت اول ودوم هر کدام دو مورد نبایدها و بایدها را در بر دارند مجموعاً در این مرحله چهار بخش خواهیم داشت.

بخش اول موارد نبایدها در حالت اول خانواده :

 1 - پرهیزخانواده از انتخاب همسرپلید وبدسرشت (زوج یا زوجه : أ- آیه شریفه " الخبیثات للخبثین والخبیثون للخبیثات والطیبات للطیبین والطیبون للطیبات اولئک مبرءون مما یقولون لهم مغفرة ورزق كريم " زنان پلید برای مردان پلیدند ومردان پلید برای زنان پلیدند ، وزنان پاک برای مردان پاک اند ومردان پاک برای زنان پاک اند، این زنان و مردان پاک از سخنان ناروایی که تهمت زنندگان در مورد آنان می گویند مبرا ومنزه اند، برای آنها آمرزش ورزق کریمانه است .  (لطفا برای توضیح بیشتر به دو تفسیر المیزان و نمونه رجوع شود) ، ب -حديث شريف ،عن الصادق (علیه السلام): " أغلب الأعداء للمؤمن زوجة السوء " پیروزمندترین دشمنان براى مومن زن بدسرشت است  . ج - وعنه (عليه السلام ) :" من زوج كريمته من شارب الخمر فقد قطع رحمها " هر فردى تزويج نمايد دخترش را به شارب الخمر بتحقيق با دخترش قطع رحم نموده است .د-  قال الرضا( عليه السلام ) :"لا تزوجه إن كان سيئ الخلق" حضرت امام رضا (علیه السلام ) در جواب سوال فردی که با مکاتبه از  خدمت حضرتش سوال نموده بود که از خویشانم برای دخترم خواستگاری نموده وحال اینکه دارای بدخلقی است . این چنین جواب فرمودند : دختر خویش رابه او تزویج ننما اگر بدخلق است .

2- پرهیز خانواده از نیت های مادی و طماعانه در تزویج ؛ أ- ذيل آیه شریفه "... فمن الناس من یقول ربنا آتنا فی الدنیا وما له فی الآخرة من خلاق" ( پس گروهی از مردم (دنیاطلب) می گویند : پروردگارا ما را در دنبا از متاع آن بهره مند ساز وآنان را در آخرت هیچ بهره ای نیست . عن الصادق(علیه اسلام) : " إذا تزوج الرجل المرأة لجمالها أو لمالها، وكل إلى ذلك ، وإن تزوجها لدينها رزقه الله المال والجمال " البته اين آیه کریمه  و روايت شریفه و شبیه آن  فقط دلالت دارند بر اینکه امور دنیوی نباید هدف انسان مومن قرار گیرند  ولی دلالت ندارند براینکه امور دنيوى وسیله برای وصول به آخرت وقرب الهى نیستند، لذا بعنوان نمونه بعد از آیه شریفه فوق الذکر می فرماید " ومنهم من یقول ربنا آتنا فی الدنیا حسنة وفى الآخرة حسنة وقنا عذاب النار" ویا درحدیث شریفى نقل شده : عن الصادق (علیه السلام ): "إذا أراد أحدكم أن يتزوج فليسأل عن شعرها كما يسأل عن وجهها " . لذا اگر بنیان تزویج که همان بنیان خانواده است بر صرف جمال ، مال و قدرت وریاست استوار باشد و هدف از آن حفظ دین وتقوی نباشد . نوعاخانواده ای دنیا طلب  ، عیاش ومرفه ،  فاسد و آلوده ، به اجتماع تحویل خواهد داد.

 3- پرهیز خانواده از شرکت در مجالس عروسی که همراه با اختلاط زنان ومردان است و یکی از  موجبات مهم اختلاف خانوادگی وحتی طلاق عاطفی یا طلاق شرعی می باشد .

أ - آیه شریفه "فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَيَلْعَبُوا حَتَّىٰ يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ" ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﺗﺎ [ ﺩﺭ ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭ ﺑﺎﻃﻞ ] ﻓﺮﻭ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ [ ﺑﺎ ﻛﺎﻟﺎﻱ ﺑﻲ ﺍﺭﺯﺵ ﺩﻧﻴﺎ ] ﺳﺮﮔﺮم ﺑﺎﺯﻱ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ  ﺷﻮﻧﺪ ﺩﻳﺪﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ . ب-  عن الكاظم (عليه السلام ) : " لا تجالسوا المفتونين فينزل عليهم العذاب فيصيبكم معهم " با شيفتگان وفریفتگان دنیا مجالست نکنید . چراکه اگر عذاب بر آنان نازل شود .شما را نیز همراه با آنان فرا می گیرد ( یکی ازمصداق ضرب المثل، تر وخشک با هم می سوزند همین مورد است) ونیز موجبات سلب توفیق از درک امورمعنوی را فراهم می سازد.

باید ها و نباید های زندگی موفق(1)

 4- پرهیز خانواده از دید وبازدیدهای همراه با چشم چرانی های ناموسی وچشم وهمچشمی های تجملی که موجب قطع رحم و قطع پیوند دوستی می شود .قال الله تعالى فى محكم كتابه الكريم : "يعلم خائنة الأعين وماتخفى الصدور" ، "إن الله لا يحب كل مختالا فخورا "  قال امیرالمؤمنين( عليه السلام) :" أهلك الناس إثنان : خوف الفقر، وطلب الفخر"  وأيضا عنه (عليه السلام) : "من وضع شيئا للمفاخرة ، حشره الله يوم القيامة أسود" هر فردى براى فخر فروشى به دیگران نشان دهد شیئ ای را ، خداوند او را در روز قیامت روسیاه محشور می نماید .(دو مطللب مهم شایان ذکر است أ- به تناسب ازمنه و امکنه هر متاعی که در نظر عرف عقلاء بعنوان نماد فخر فروشی محسوب شود مشمول این حدیث شریف خواهد بود . چه خانواده نیت مفاخرت به آن کنند  وچه نکنند وهکذا اگر متاعی در نظر عرف گرچه بعنوان نماد فخر فروشی نباشد ولی خانواده ای بی فرهنگ ومغرور قصد مخافرت به آن نمايند .  مشمول این حدیث شریف خواهدبود ب- چشم چرانی بطور مستقیم موجب انحراف جنسی و چشم وهمچشمی نوعا بطور غیر مستقیم وبواسطه اختلاف زوجین در مورد نبود یا کمبود تجملات ونحو آن موجب تضعیف علاقه طرفینی زوجین و انحراف جنسی می شود) 

5 - پرهیز خانواده از تحقیر یکدیگر  وتمجید دیگر زنان ومردان نامحرم از جنبه تناسب اندام ، زیبایی چهره ، هنر وخلاقیت و حتی خوش خلقی . قال الله تعالی فی محکم کتابه الکریم : "هن لباس لکم وأنتم لباس لهن" آیا با تحقیر  از لباس خود یا تمجید از لباس دیگران میل به پوشیدن لباس دیگران تقویت نمی شود وآیاسزاوار است لباسی که ساتر عورت وعیوب می باشد ، کاشف آن دو شود و یا در ذیل آیه شریفه ایی دیگر می فرماید: و عاشروهن بالمعروف فإن كرهتموهن فعسی أن تكرهوا شيئا و يجعل الله فيه خيرا كثيرا " اى ایمان آورندگان با همسرانتان به شایستگی رفتار نمایید و اگر از آنان  (بعد از زناشویی) نفرت داشتید پس چه بسا چیزی ناخوشایند شما باشد و حال اینکه خداوند در آن چیز خیر زیادی قرار داده است .و    عن االنبی صلی الله عليه وآله وسلم ) : " أنكحوا الأكفاء وانكحوا فيهم واختاروا لنطفكم " دختران خویش را به  کفو وهمتايشان به تزویج در آورید وخودتان نیز با زنان كفو وهمتايتان ازدواج نمایید وآنان را برای فرزندار شدن انتخاب کنید، لذا تحقیر و تمجید مذکور یکی از آثار مخرب عدم كفو و همتا بودن زوجین است و چه بسا موجب انحراف جنسی یا طلاق عاطفی یا طلاق شرعی بین زوجین خواهد شد.(البته کفو وهمتا بودن زوجين دو قسم است . ا- كفو وهمتاى شرعی ( هم كيش وهم مذهب  یکدیگرند ). ب- کفو وهمتای عرفی یکدیگرند . (یعنی زوجین در اخلاق وعلم وثروت واخلا ق ونحو آن همتا باشند) البته بنا بر نظرمشهور فقهای امامیه(رضوان الله علیهم) لحاظ کفو شرعی در صحت نکاح دائم شرط است ولی در بعضی موارد بهتر است کفو عرفی نیز لحاظ شود. تا از اختلافات خانوادگی در آتیه ممانعت شود) .

 6- پرهیز خانواده از مصرف خوراک وپوشاک ومسکن حرام(البته پرهیز از موارد شبهه نیز برای خواص و سالکین لازم است، عند المشهور فی علم الاخلاق) .

أ - أيات شريفه:" يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا"  ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻞ [ ﻭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺣﺮﺍم ﻭ ﻧﺎﻣﺸﺮﻭﻉ ] ﻣﺨﻮﺭﻳﺪ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺗﺠﺎﺭﺗﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﻭ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﻭ ﺧﻮﺩﻛﺸﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ

إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺘﻢ ﻣﻰ  ﺧﻮﺭﻧﺪ ، ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺷﻜﻢ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺁﺗﺶ ﻣﻰ  ﺧﻮﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﻓﺮﻭﺯﺍﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪ .

" يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا  بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ"ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ [ ﻭﺍﻗﻌﻲ ]ﻫﺴﺘﻴﺪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺑﺎ [ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﻣﺮﺩم ] ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ .(٢٧٨)

ب - احادیث شریفه : عن النبی صلی الله علیه وآله :" من أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين ليلة ولم تستجب له دعوة أربعين صباحا وكل لحم ينبته الحرام فالنار أولى  به " هر فردی یک لقمه حرام خورد قبول نمی شود از او نماز چهل شب (چه فریضه چه نافله) ومستجاب نمی شود دعایش تا چهل روز وهر  گوشتی از بدن انسان را که حرام آن را پرورش دهد به آتش دوزخ سزاوار  است . (أعاذنا الله وإياكم من المال الحرام) این اثر یک لقمه حرام است . پس چه خواهد بود حال خانوادهاى که شکم خود را از مال حرام سیر کنند .  دراین صورت خطاب حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) به لشکر پلید یزیدیان شامل حال آنان نیز می شود .در آنجایی که فرمود : " فقد ملئت بطونكم من الحرام وطبع على قلوبكم " پس زوجین بايد نگران احوال درونی خویش باشند مبادا با مصرف مال حرام گرچه به زندگی مرفه دست یازند  . ولی طبق روایات عدیده که مجال ذکر آنها نیست سرانجام آنان لعنت الهی و دوری از رحمت واسعه او وبالتبع غوطه ور شدن در انواع گناهان کبیره واز جمله گناهان جنسی خواهد بود .چون غذا با گناه ارتباط مستقیم دارد .مگر قبل از دست دادن فرصت توبه واقعی نمایند واموالشان را طبق موازین شرع از حرام به حلال مبدل سازند .

7-پرهیز ازغیرت بیمورد از طرف مرد به زن خویش: قال علی(علیه السلام):" إياك والتغاير فى غير موضع الغيرة فإن ذلك يدعو الصحيحة منهن إلى السقم " بپرهیز از غیرت نشان دادن(نسبت به زن خویش) در غیر موردش . زیرا این روش زنان درست کردار را به انحراف(روانی وجنسی)سوق می دهد".

 ادامه دارد...

حجت الاسلام و المسلمین سید طالب موسوی ملکی

ارسال نظرات