۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۶۸۶۹۳۷
یادداشت؛

عظمت وجودی امام عاشورا

عظمت وجودی امام عاشورا
امام حسین(ع) به تمامی احکام و بایدها و نبایدهای الهی آگاه بود، تمامی حوادث گذشته و حال و آینده را می دانست و به علوم ظاهری و باطنی واقف بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله سپاه در یادداشتی نوشت: خانواده اولین و مهم ترین نهاد اجتماعی است که فرد در آن متولد می شود. شخصیت، اخلاق و فرهنگ فرد در خانواده شکل می گیرد. خانواده بر رفتار، سبک فکر، تعامل های بین فردی، ذهنیات، ایمان، باور، آداب، شناخت مصادیق ارزش ها، راه های کسب فضائل و ترک رذائل اخلاقی نقش اصلی و اساسی دارد. برای تبیین شخصیت، اخلاق و فرهنگ امام حسین علیه السلام، در گام اول باید خانواده او را بشناسیم:


1. جد مادری امام، پیغمبر اسلام است. آخرین و کامل ترین پیامبر الهی که دینش نیز کامل است و به عنوان الگوی جامعه بشری مطرح شده است.

2. پدر امام ، حضرت علی علیه السلام است ؛که پیامبر درباره او فرمودند: لو ان الغیاض اقلام والبحر مداد والجن حساب والانس کتاب ما احصوا فضائل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب_ اگر درختان قلم و دریاها مرکب و جن ها حسابگر و انسانها نویسنده شوند، نمی توانند فضائل امیرالمؤمنین را محاسبه کنند.

3. مادر امام حضرت زهرا سلام الله علیها است. حضرت علی علیه السلام فرمودند: فاطمه ،همچون قلب برای پیکر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  است. 

امام حسین علیه السلام در دامان پیامبر و علی و فاطمه علیهم السلام تربیت شد و شخصیت او شکل گرفت آنان به عقاید و اخلاقیات و رفتار و به فرهنگ او شکل دادند. 

امام صادق علیه السلام فرمودند: علی و فاطمه علیهما السلام دو دریای ژرف دانشند که از آن دو ، مروارید و مرجان  بر آید. 

   امام حسین علیه السلام مروارید پرورش یافته در مکتب علی و فاطمه است. نوع رفتار و گفتار و عبادت او منبعث از آن دو گوهر ناب است. تمامی مقامات امام عاشورا شکل پذیرفته از عظمت نبوی و علوی و فاطمی است:

 1. مقام علمی:

از حضرت علی علیه السلام نقل شده که فرمودند : رسول خدا هزار باب علم به من آموخت که هر بابی هزار باب دیگر می گشاید ؛تا آنجا که از هرچه بوده و تا روز قیامت خواهد بود ، آگاه شدم . 

امام صادق علیه السلام فرمودند : علم 27 حرف دارد . از این علم فقط 2 حرف در اختیار انسان است. 

همه این علوم در اختیار امام حسین علیه السلام بود. ایشان از نوعی علوم غیر عادی هم بهره مند بود.

قرآن می فرماید: ومن عنده علم الکتاب. 

امام صادق فرمودند: به خدا سوگند تمام علم کتاب نزد ما اهل بیت است.

آصف بن برخیا تنها بهره ای از علم کتاب داشت که توانست بارگاه عظیم بلقیس را از صنعای یمن به فلسطین منتقل کند . امام حسین علیه السلام بهره مند از تمام علم کتاب بود . 

مصحف فاطمه علیها السلام یکی از تجلیات علم بی نهایت الهی بر روح عظیم فاطمه بوده که بنا بر روایات، اخبار گذشته و آینده تا خاتمه قیامت در آن مصحف شریف موجود است. مصحفی که یکی از منابع اصلی علم امام عاشوراست. این علوم برای همه اولیاء الهی ثابت است و امام عصر روحی له الفداء براساس آن قیام می کنند .

عبدالله بن عمر می گفت : انه یعز العلم غرا _همانا حسین علم را می نوشید.

ایشان به تمامی احکام و بایدها و نبایدهای الهی آگاه بود. تمامی حوادث گذشته و حال و آینده را می دانست. به علوم  ظاهری و باطنی واقف بود. علم تفسیر را می دانست. به علم فن بیان احاطه داشت.  به همه حوادث دنیا و قیامت عالم بود. اسرار زمین و آسمان و کهکشانها را می دانست. 

2. مقام معنوی:

امام حسین علیه السلام دارای معرفتی تمام و عرفانی کامل به جایگاه پروردگار و اراده او در همه هستی بود. دارای مقام رضا و تسلیم مطلق در برابر خدا بود . طاهر،پاک و معصوم بود . دائم الذکر و شب زنده دار بود. 

امام سجاد علیه السلام فرمودند: در شگفتم کسی که در هر شب هزار رکعت نماز می خواند، چگونه فرزندی داشته باشد.

مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در آغاز دعای عرفه می نویسد: امام حسین علیه السلام در عصر روز عرفه ،با تذلل و خضوع رو به سوی کعبه ایستاد ،دست ها را برابر صورت گرفت و این دعا را خواند. 
دو ساعت روی پا ایستادن و اشک ریختن ! در کلمات و معانی آن دقت کنیم. این دعا یک کلاس درس خداشناسی و انسان شناسی است.

امام در مقام رضا، تسلیم کامل در برابر خداست و می فرماید: الهی رضا بقضائک و تسلیما لامرک و لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین. 

3. مقام رفتاری:

امام عاشورا زیباترین و بهترین و نیکوترین اخلاق را دارد . در شجاعت و نترسی و در دلاوری بی نظیر است. در جوانمردی، در عصر خود مانند ندارد. در منزل ذوحسم به لشکر دشمن آب می دهد. او می داند در کربلا با بی آبی مواجه می شود؛ اما این علم مانع آب دادن به لشکر حر نمی شود. در تواضع نمونه و الگوست. در سخاوت زبانزد است. در زهد ممتاز است. در غیرت دینی و ناموسی بالا ترین رتبه را دارد. در خداترسی ویژه است. 

از امام حسین علیه السلام پرسیدند: ما اعظم خوفک من ربک _ چه زیاد از خدا می ترسی؟ فرمود: یامن یوم القیامه الا من خاف الله فی الدنیا _ از عذاب خدا در قیامت ایمن نیست ، مگر کسی که در دنیا از خدا بترسد.

 این رفتار و عمل امام حسین علیه السلام او را بهترین انسان و سرور جوانان اهل بهشت قرار داده است .

4. مقام مدیریتی:

امام حسین علیه السلام شاخص های یک مدیر برجسته را داراست.  در دانش، در رفتار، در اخلاق، در بیان، در عبادت، در مهارت  شایستگی کامل دارد. در مهارت سیاسی، در مهارت اجتماعی، در مهارت انسانی، و در مهارت نظامی بارز است. آن امام همام در جنگ جمل و صفین فرمانده بود. در عصر امام حسن علیه السلام در کنار برادر بود. در تصمیم گیری، در تفکیک مسائل شخصی از مدیریتی، در پای بندی به ضوابط و قانون، در وفای به عهد ، در اجرای عدالت، در سعه صدر، در ساده زیستی، در اعتماد به نفس، و در نظم و انضباط نمونه بود.  در توانایی، در قدرت تجزیه و تحلیل، در قاطعیت، در تعهد، در بهره گیری از تمامی ظرفیت ها، در شایسته گزینی، در فساد زدایی، در ضلالت روبی، در جهل زدایی، در تصمیم گیری، در برنامه ریزی، در سازماندهی، در هماهنگی، در هدایت و رهبری و در نظارت و کنترل خاص بود.

امام عاشورا یک مدیر به تمام معنا بود. در مدیریت میدان، در مدیریت بحران و در هر میدان مدیریتی تخصص کامل داشت. مساله را درست تشخیص می داد و درست تعریف می کرد. راهکارهای مناسب و بی بدیل را شناسایی می کرد. پیامدها و آثار راهکارها را ارزیابی می کرد. راهکار مطلوب را انتخاب می نمود و آن را اجرا می کرد و به هدف می رسید. 

   امام حسین علیه السلام با مدیریت و رهبری صحیح ، در برابر انحرافات ایستاد ، در افشای چهره های فاسد  کوشید ، از تصفیه فرصت طلبان غفلت نورزید ، از جذب افراد صادق غافل نشد ، با محبت ؛ انگیزه افراد را بالا برد ، به نقش زنان در حرکت و میدان مبارزه توجه کرد و به جایگاه و نقش کار فرهنگی بها داد . 

نتیجه کار مدیریتی امام عاشورا نفی طاغوت شد. دین را حفظ کرد و آن را گسترش داد. به مسلمان عزت داد. رهبری دینی را احیا کرد. روحیه جهادی را تقویت نمود. روحیه شهادت طلبی را فرهنگ کرد. عظمت صبر و پایداری را به نمایش گذاشت. پیروزی در زیر چتر ولایت را تضمین کرد.

5. مقام امامت:

مقام‌ امامت، مقام حاکم حکومت دینی است. مقام اجرای شریعت اسلامی است. مقام هدایتگری و نجات انسان ها از ضلالت و گمراهی است: ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه. مقام احیای فرهنگ قرآن است. مقام احیای سنت محمدی و علوی است: اسیر بسیره جدی و ابی علی ابن ابیطالب. مقام اصلاح فرهنگ جامعه است. مقام مراقبت از آلوده نشدن انسان ها به گناه و کفر و نفاق است. مقام دفاع از حریم دین و قرآن و ولایت است. مقام جلوگیری از تحریف اسلام ناب محمدی است. 

امام عاشورا با قیام خود به تمامی این آرمان ها جامه عمل پوشاند و به اسلام حیات بخشید و با انقلاب در کربلا درس ها و عبرت هایی را ماندگار کرد که اگر ما درست به آن توجه کنیم به سعادت دو دنیا دست پیدا می کنیم. به حیات طیبه می رسیم. و جهان را پر از عدل و داد می سازیم.

ارسال نظرات