۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۶۸۹۰۲۹

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی امروز

نگاهی به تازه های شبکه های اجتماعی امروز
دو اشتباه استراتژیک ساکنین سابق سیدخندان، روایت جلال آل‌احمد از دیدار با امام خمینی (ره)، دارودسته‌ای که در برابر وضعیت کودکان یمن روزه سکوت گرفتند!، دادستانی که بابت شغلش حقوق نمی‌گرفت! بخشی از تازه های شبکه های اجتماعی امروز است.

به گزارش خبرگزاری رسا، دو اشتباه استراتژیک ساکنین سابق سیدخندان، روایت جلال آل‌احمد از دیدار با امام خمینی (ره)، دارودسته‌ای که در برابر وضعیت کودکان یمن روزه سکوت گرفتند!، دادستانی که بابت شغلش حقوق نمی‌گرفت! بخشی از تازه های شبکه های اجتماعی امروز است.

 

دو اشتباه استراتژیک ساکنین سابق سیدخندان

کمیل خجسته، فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: امروز اپ‌های ایرانی مثل فیلیمو بلد از گوگل‌پلی حذف شدند. این رخداد را باید به عنوان برگی دیگر از نتایج عملکرد مدیریت ساکنین پل سید خندان در وزارت ارتباطات حساب کرد. محصولات مبتنی بر فناوری در یک محیط کسب‌وکار ناامن قرار دارند که هر روز منتظر یک اتفاق غیرمنتظره هستند.

از زاویه راهبردی، وضع موجود ناشی از دو عملکرد تیم سابق است:

۱. تعامل با دنیا مخصوصا در حوزه ارتباطات را بلد نبودند. آن‌ها نتوانستند به یک زبان مشترک برای تفاهم با دنیا برسند. چون نگاهشان با امریکایی‌ها حتی هم‌افق نبود. امریکایی‌ها حرف از شبکه و اینترنت پاک می‌زدند؛ تلگرام را تهدید می‌کردند که اگر پروژه ارزی‌ اش را پیش ببرد با او برخورد می‌کنند و این پلتفرم با چند صدمیلیون عضو را مجبور کردند تا یک پروژه‌ی بزرگش را خاموش کند. آنها تیک تاک چینی را فیلتر کردند تا اینکه این پلتفرم محبوب جهانی در نهایت مجبور شد با واگذارکردن بخشی از سهام خود به شرکت‌های امریکایی و مستقرکردن ستاد خود در امریکا اجازه فعالیت در امریکا را بگیرد. باوجود اینکه امریکایی‌ها زبان گفتگو با جهانشان یکه تازی در این حوزه و تسلط بر محصولات دیگران است. اما ساکنین سیدخندان دنبال چیزی می‌گشتند که نیست در جهان. چیزی به نام تکمیل زنجیره جهانی خدمات در جهان مصالحه‌ها.

۲. استراتژی اشتباه تعریف کردند. چون صحنه را درست ندیدند. آنها خود را در تقابل با خودکفایی تعریف کردند. در حالیکه عقلانیت انقلابی دنبال خودکفایی نیست. دنبال خوداتکایی است. نه‌می‌خواهد راه حضور بازیگر خارجی بسته شود. نه‌می‌خواهد امکان ارتباط جهانی گرفته شود. بلکه می‌خواهد خوداتکا باشد.

می‌توانید کافه بازاری داشته باشید و آن را معادل گوگل‌پلی بدانید. می‌توانید با حمایت درست فنی از آپارات در مقابل یوتیوب یا حمایت از بلد و نشان در مقابل ویز آن‌ها را رشد بدهید اما وقتی خوداتکا نباشید همه هزینه‌هایی که برای این کار شده به راحتی در یک شب از بین می‌رود. کافه بازار با آن همه نیروی متخصص و آن سرمایه‌گذاری و آن تکیه‌ای که دیگر اپ‌های ایرانی‌پسند برای انتشارشان به آن دارند همین الان یک اپ آسیب‌پذیر در مقابل گوگل است. کافیست گوگل اراده کند آن را از سیستم عامل خود حذف کند دیگر نه از تاک نشانی ماند و نه از تاک‌نشان. کنارگذاشتن خوداتکایی موجب می‌شود هیچ بیزنس‌پلنی در این مدل تعامل با دنیا جواب ندهد و بیشتر با استراتژی هر چه پیش آید خوش آید پیش رود.

روایت جلال آل‌احمد از دیدار با امام خمینی (ره)

 کانال تلگرامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: جلال آل احمد، از سرآمدان روشنکفران زمانه خود بود که پس از تجربه‌های متفاوت و متضاد از روشنفکری به سبک غربی، در راه مبارزه با غرب و غرب‌زدگی قدم برداشت و در این راه به تالیف آثاری نیز همت گماشت. جالب این که او از نخستین سال‌های نهضت اسلامی، با امام خمینی آشنا شد و یک بار نیز امام را ملاقات کرد. جلال درباره آن دیدار که در نخستین سال‌های نهضت اسلامی اتفاق افتاد می‌گوید: 

«من پس از شنیدن نطق ایشان [امام خمینی]... احساس کردم باید ایشان را ببینم. به قم رفتم. در خانه ایشان کتاب "غرب‌زدگی" خود را کنار دستشان دیدم. گفتم: شما هم این خزعبلات را می‌خوانید؟ با نگاهی به من پرسیدند: شما آقای آل احمد هستید؟ گفتم: بله. گفتند: آنچه ما باید بگوییم شما گفته‌اید.» جلال می‌گوید: «من حتی دست پدرم را نبوسیده بودم، اما دست ایشان (امام) را بوسیدم.»

 18 شهریور سالروز درگذشت جلال آل احمد می باشد.

 منبع این نوشته کتاب "روشنفکر میهنی"؛ مؤسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی است.

دارودسته‌ای که در برابر وضعیت کودکان یمن روزه سکوت گرفتند!

 علیرضا وهاب‌زاده طی توییتی نوشت: ‏شما تا به حال از حسن آقامیری، از سلبریتی‌ها، از مسیح و دارو دستش صحبتی درباره کشته شدن ده‌ها هزار کودک یمنی و گرسنگی قطعی و کامل میلیون کودک این کشور صحبتی شنیده‌اید؟!

 

دارودسته‌ای که در برابر وضعیت کودکان یمن روزه سکوت گرفتند!

 

دادستانی که بابت شغلش حقوق نمی‌گرفت!

 دانیال معمار، فعال رسانه‌ای در توییتر نوشت: ‏دادستان کل کشور بود، ولی بابتش حقوق نمی‌گرفت. ناهار اداره را هم نمی‌خورد. دکتر گفته بود در روز کمی شیر بخورد، گرسنه بماند کبدش خراب می‌شود. در بازدید از زندان یک لیوان شیر به او تعارف کردند. شهید قدوسی نگرفت و گفت: زندانی‌ها شیر خورده‌اند؟ هر وقت آنها شیر خوردند، من هم می‌خورم.

دادستانی که بابت شغلش حقوق نمی‌گرفت!

 

ماحصل عملکرد یک ماهه رئیسی در دولت

 یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: ‏یک ماه از ریاست جمهوری ‎رئیسی میگذره و دو هفته از تشکیل دولت

سیمانی که تا ۱۰۰ هزارتومان رسیده بود به ۲۷ هزارتومان برگشت

کمبود مرغ تا حد زیادی رفع شده و توی بازار تره بار، داد میزنن مرغ هست بیاید بگیرین

 دپوهای چندساله گمرکی دارن ترخیص میشن

اگه کسی بخواد کار کنه، میشه!

ماحصل عملکرد یک ماهه رئیسی در دولت

 

روایتی از علاقه مفرط رضاشاه به زمین‌خواری

 کاربرفضای مجازی در توییتر نوشت: رضاشاه علاقه مفرطی به زمین‌خواری داشت. او در 16 سال سلطنت، روزانه بطور میانگین 7 سند ملکی به نام خود زد. ماحصل این سادیسم زمین خواری، غصب 3 میلیون هکتار از اراضی مرغوب کشور بود. این سادیسم پایانی نداشت. غصب املاک حتی بعد از اشغال ایران در شهریور ۲۰ تا تبعید وی از کشور ادامه داشت.

روایتی از علاقه مفرط رضاشاه به زمین‌خواری

 

روایتی از علاقه مفرط رضاشاه به زمین‌خواری

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات