تجهیزات مترو تهران چقدر بومی سازی شده است؟
به گزارش خبرگزاری رسا، حبیب الله رضایی ملک مدیر امور تجهیزات شرکت مترو تهران درباره بومی سازی تجهیزات مترو اظهارداشت: در راستای پیگیری سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری طی سال های اخیر مبنی بر حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید داخلی، کارگروه ساخت داخل تجهیزات مترو از سال 1398 کار خود را به طور رسمی آغاز کرد.
وی افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد در قالب کمیته های تخصصی و کارشناسی و تایید 124 شرکت به عنوان بانک اطلاعاتی و ارزیابی تامین کنندگان و سازندگان مترو، امروز تجهیزات متنوعی از قبیل پله برقی، آسانسور، سیستم تهویه ، باتری، رکتیفایر، درب ضد حریق، کابل، الکتروموتور، سیستم مه پاش، اعلام و اطفای حریق، تابلوهای DC، ترانس پست های تراکشن، گیت، سوزن و موارد متعدد دیگری که تعداد آنها بالغ بر 50 قطعه و وسیله است، از طریق تولیدکنندگان داخلی خریداری و تهیه می شود.
مدیر امور تجهیزات شرکت مترو تهران ادامه داد: به طور مثال اولین نمونه پله برقی کارکرد سنگین ساخته شده در یک شرکت ایرانی، در ایستگاه امام حسین(ع) خط شش مترو نصب شد و در ادامه حتی اجرای آزمایشی سیستم سیگنالینگ خط مترو شهر آفتاب به فرودگاه امام خمینی (ره) نیز به یک شرکت داخلی سپرده شد.
مدیر امور تجهیزات شرکت مترو در ادامه صحبت های خود گفت: طراحی و تولید یک رام قطار ملی طی 18 ماه و با عمق داخلی سازی 85 درصد که اوایل سال جاری به ثمر نشست، یکی از مصادیق بارز حرکت به سوی استفاده حداکثری از توان شرکت های داخلی است که نشان داد با باورهای متخصصان ایرانی و بهره مندی هرچه بیشتر از شرکت های دانش بنیان، می توان تحولی عظیم در بومی سازی صنایع سبک و سنگین را شاهد بود.
وی بیان داشت:در صنعت پیچیده مترو که جزو صنایع با فن آوری بالا به حساب می آید نیز، امروز ضمن غلبه بر بخش مهمی از محدودیت های ناشی از تحریم های اقتصادی، هم هزینه تهیه تجهیزات کاهش یافته و هم روند تامین قطعات و خدمات پس از فروش تسهیل شده است. توانمند سازی و رشد صنعت مترو در کشور، استفاده حداکثری از توان مهندسی و ظرفیت شرکت های ایرانی، صرفه جویی ارزی، کاهش زمان دسترسی به تجهیزات مورد نیاز، سهولت تعاملات مالی و ایجاد فرصت های شغلی متعدد و متنوع، از دیگر مزایای در پیش گرفتن سیاست استفاده حداکثری از تولیدات داخل کشور محسوب
می شود.
انتهای پیام/