۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۶۹۵۴۵۳
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

توجه به فقه در فرایند قانون گذاری

توجه به فقه در فرایند قانون گذاری
مدیر مدرسه علمیه مشکات گفت: دینی که در کتاب ها باشد و یا فقط در حوزه های علمیه گفته شود و به عرصه عینیت منتهی نشود، مخالفی ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان، در جلسه معارفه مدیر موسسه تخصصی مشکات با اشاره به آیه 13 سوره مبارکه شوری گفت: به نظرم آیه مذکور مهمترین آیه ای است که در برنامه های حوزه باید نقش آفرینی کند و اقامه دین دستوری است که خداوند به ما داده و این حصیله همه شرایع گذشته است و همه انبیا دنبال این بودند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان سبب ناراحتی مشرکین در این آیه ابراز داشت: دینی که در کتاب ها باشد و یا فقط در حوزه های علمیه گفته شود و به عرصه عینیت منتهی نشود، مخالفی ندارد و حتی چه بسا مشرکین از چنین دینی استقبال هم کنند.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان با اشاره به علت اصلی دشمنی مشرکین با انقلاب بیان کرد: آن دینی که مشرکین از آن فراری هستند دینی است که به دنبال اقامه و تحقق در سطح زندگی اجتماعی می رود و دشمنی مشرکین با انقلاب اسلامی نیز به همین خاطر است که هدفش اقامه دین بوده و با هر گروهی که دشمنان ما میانه خوبی داشتند و روابط حسنه ای برقرار کردند علت را باید در این جستجو کرد که آنها فروغ اقامه دین را کم رنگ کردند.

عضو هیأت امناء مدرسه علمیه مشکات با بیان اینکه هدف تاسیس موسسه تخصصی مشکات چیست گفت: حوزه علمیه مشکات با هدف اقامه دین و تحقق تعالیم اصلی دین که توسط فقهای ما به خوبی تدوین شده، تشکیل شده است که برای رسیدن به مقصد لازم بود دوره تخصصی در مشکات راه اندازی شود که این دوره 5 سال است که راه افتاده و در این مدت کارهای خوبی انجام شده است.

لزوم فقه در آغاز فرایند قانون گذاری/ اقامه دین، هدف تمام انبیا پیشین

وی در ادامه افزود: در صحبتی آیه الله شب زنده دار مباحث فقه نظام را به شدت لازم دانستند و طلاب محصل در این موضوع را تشویق کرند و فرمودند ما در شورای نگهبان کار حداقلی انجام می دهیم و فرصت بیش از این را نداریم و شماها باید بنشینید اهداف میانی، طرق وصول را کشف کنید، این ها باید در مرکز پژوهش ها تولید شود و در عرصه قانون گذاری به عنوان قانون کشور تنظیم شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: در واقع ما فقاهت را در آغاز فرایند قانون گذاری ببینیم اما در مسیر کنونی فقاهت در پایان فرایند قانونگذاری، به صورت حداقی ایفای نقش می کند، منشا قانون گذاری در کشور ما فقاهت و دغدغه های دینی و اقامه دین نیست و این اتفاق باید توسط حوزه و طلبه ها بیوفتد.

ارسال نظرات