مسئولان و رسانه های رسمی مهمترین مقصران وارونگی افکار عمومی
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی دکتر اکبر نصرالهی در مجموعه نشستهای دوشنبه های سوهانک با موضوع وارونگی افکار عمومی که با حضور دکتر سپهر خلجی و سید نظام موسوی سخنگوی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت : آرایش رسانه ای ، بازیگران، نوع و قواعد بازی تغییر کرده و تاکتیک های رسانه ها و نوع مدیریت افکار عمومی هم بسیار پیچیده و متکثر شده است و با پدیده های چندلایه، مستمر و متکثر سروکار داریم، هرکس در این عرصه بتواند افکار عمومی را زودتر و بهتر مدیریت و هدایت کند پیروز است.
وی با طرح این سوال که وارونگی افکار عمومی خوب است یا بد، افزود: خوب و بد بودن وارونگی افکار عمومی به موضع و نسبت مخاطبان و کاربران با فرستندگان پیام وابسته است ؛ بنابراین وارونگی افکار عمومی ایرانیان هدف منتقدان و کنشگران رسانه ای و سیاسی معارض، منتقد و مخالف و در دستور کار آن ها است اما برای رسانه های حاکم و همسو بسیار مضر و مخرب است و میتواند جلوی اجرای برنامه های کشور را بگیرد یا آن را با تاخیر مواجه کند.
رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بیان با تشریح علل وارونگی افکار عمومی خاطرنشان کرد: مهمترین علت وارونگی افکار عمومی ، تغییر در آرایش رسانه ای ،پدیده ارتباط جمعی شخصی و خروج کنشگری از انحصار کنشگران رسمی و حاکمیتی است.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحرا ن در رسانه های حرفه ای همچنین سواد رسانه ای ناکافی مسوولان ، رسانه ها و روابط عمومی ها ، تاخیر در اقدام و تعجیل در استارت ، نداشتن پیوست رسانه ای و روایت اول ، شکاف در دربانی، تعارض در گفتار و کردار و بی اعتمادی را از دیگر عوامل مهم در وارونگی افکار عمومی است.
رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و رسانه با اشاره به موضوعات و بحرانهای چند سال اخیر و تلاش رسانه های غربی برای ازبین بردن اعتماد مردم گفت : کشور در بسیاری از مخاطرات و موضوعات راهبردی و مهم ملی از جمله بازار ارز ، بورس ، سند جامع همکاری های ایران و چین ، ترور شهید فخری زاده ، طرح صیانت ، تنش های آبی با پدیده وارونگی افکار عمومی مواجه شده است.
نصراللهی گفت سند همکاری های جامع ایران و چین که از 5 سال قبل مطرح بود در هفت فروردین ۱۴۰۰ سند امضا شده اما باوجود 5 سال فرصت به علت نداشتن پیوست رسانه ای و تاخیر در اطلاع رسانی افکار عمومی با سونامی هشتک های مثل فروش کیش ممنوع و ترکمنچای چینی روبرو شده است و هنوز هم این ابهامات رفع نشده است .
همچنین در موضوع ترور شهید فخری زاده که روز گذشته سالگرد این این شهید عزیز بود، حادثه در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اتفاق افتاد اما اولین فیلم ها در ساعت 22 و خبر با حدود 2 ساعت تاخیر از صداو سیما و خبرگزاری ایرنا منتشر شده است .
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: در موضوع قتل رومینا نیز ، رسانه های رسمی با 4 روز تاخیر و طرح ابهامات مختلف در این موضوع عاطفی در پنج خرداد ماه منتشر کرده اند ؛ بنابراین زمانی که مسئولان مانع اطلاع رسانی می شوند و رسانه های رسمی روایت اول ندارند، بروز پدیده وارونگی افکار عمومی امری بدیهی و گریز ناپذیر است.
نصرالهی بیان کرد: مسوولان به ویژه مسوولان رسانه ای و فرهنگی مهمترین مقصران وارونگی افکار عمومی هستند زیرا به دلیل باور نداشتن به نقش رسانه ها و فقدان یا سواد رسانه ای ناکافی در تمام موضوعات راهبردی و بحران ها کشور را با این معضل مواجه کرده اند .
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت : تنزل سرمایه اجتماعی، شکست استراتژی بازدارندگی، فرصت سازی برای رسانه های رقیب و دشمن، شکست طرح های کلان و تغییر در اجرای آنان، از دست دادن مرجعیت رسانه ای، تنگ تر شدن محاصره تبلیغاتی، تسلط جریان تحریف و مخاطب گریزی پیامدهای وارونگی افکار عمومی است .
وی با طرح این سوال که چه باید کرد،افزود: یکی از مهمترین راهبرد های مقابله با پدیده وارونگی افکار عمومی، بازسازی در ساختارها قوانین، نیروی انسانی ، محتوا و رویکردها است ؛ راهبرد بازسازی بر خلاف اظهارات برخی ار رسانه ها ، فردی نیست بلکه باید در تعامل با دستگاه ها و بخش های دیگر انجام شود .
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی خاطرنشان کرد: روایت اول و پیش دستی ، واقع نمایی و بازدارندگی از دیگر راهبرهای مهم مقابله با پدیده وارونگی اطلاعات است ؛ اگر اخبار مورد نیاز مردم به موقع و درست و صادقانه اطلاع رسانی شود مخاطبا ن در قبال پیام دریافتی واکنش منفی و معکوس نخواهند داشت و جلوی تعرض رسانه های غیرمسئول و غربی به افکار گرفته می شود .
نصراللهی استفاده بموقع و حداکثری از ظرفیت همه رسانهها بویژه شبکه های اجتماعی را با توجه سهم و وزن شان در سبد مصرف رسانه ای مردم را از دیگر راهکارهای مقابله با وارونگی افکار عمومی اعلام کرد و گفت : تعلل و تردید در اینکه شبکه های اجتماعی را بپذیریم یا نپذیریم، عامل بسیار مهمی در وارونگی افکار عمومی بوده است .
رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد محاصره تبلیغاتی ، جریا ن تحریف ، افزایش تحرکات تبلیغاتی دشمن و ضروت جهاد تبیین گفت : تحرکات تبلیغاتی دشمن و تلاش آن ها برای اثرگذاری بر افکار عمومی غیر طبیعی نیست؛ آنچه غیرطبیعی است ندانستن و اقدام جدی نکردن برای خروج از محاصره تبلیغاتی و تحقق راهبرد بازدارندگی است بنابرین آگاه شدن و آگاه کردن برای مدیریت درست افکار عمومی ضروری است.
در نشست های تخصصی دوشنبه های سوهانک که به همت دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطا ت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و با حضور دانشجویان، استادان و محققان برگزار می شود ،هر هفته یک موضوعات مهم روز بررسی و نقد و راهکار ارائه میشود.
آیا آدم مومن سیگار می کشه؟ که میرزای شیرازی آن را تحریم کرد و در حکم محاربه با امام زمان دانست؟... از کجا فهمیدی این ها مومنند بعد ادعا می کنی حفظ حرمت مومن از حفظ حرمت کعبه بالاتر است ؟ آیا معصوم نفرموده اند از مواضع اتهام بپرهیزید تا به شما اتهام نبندند؟... پس چرا مومنین ادعایی شما سخن معصوم را پایمال کرده اند با آن طرز رفتارشان؟//..... افشاگری و شفافیت یعنی رسوا ساختن منافقانی که وانمود می کنند مومن هستند.