عفاف و حجاب مرز اصلی جنگ نرم
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، دکتر جمیله علم الهدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در چهارمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی«فصل تحول» که با موضوع «گفتمان دولت سیزدهم عدالت و معنویت» در جامعه الزهرا (س) قم برگزار شد، گفت: اساتید حوزه و دانشگاه به کمک آمدند تا گفتمان دولت سیزدهم را تبیین کنند، این گفتمان دارای عمل و فعل مشخص از دولتمردان است و رئیس جمهوری به آن اعتقاد دارند و سعی میکنند آنچه در شعار گفتند، نشان دهند.
وی افزود: برخی معتقدند که این دولت گفتمان ندارد، گویا دولتهای دیگر گفتمان دولت داشتند، برخی فکر میکنند گفتمان مبانی نظری و یا شعار است، حال آنکه گفتمان همه اینها هست.
استاد دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه در حوزه زنان کم کاری صورت گرفته است،تصریح کرد: در آمریکا کتابی درباره رویای دختر آمریکایی و برگرفته از زندگینامه دختر اوباما به صورت بسیار جذاب نوشته شده که با فروش قابل ملاحظه ای همراه بوده است، اما ما هنوز کتابی درباره رویای دختر ایرانی نداریم.
این پژوهشگر علوم اسلامی و انسانی با بیان این پرسش که رویای دختر ایرانی چیست؟، افزود: بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی شهادت طلبی و آرزوی شهادت است و این آرزو، زن و مرد ندارد و اغلب دختران متدین آرزوی شهادت دارند، بنابراین کسانی که میتوانند دست به قلم شوند و رویای دختران ایرانی را بنویسند، دست به قلم شوند.
وی حجاب و عفاف را همواره مرز اصلی جنگ نرم برشمرد و خاطرنشان کرد:، حضرت امام خمینی(ره) وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، قانون عفاف و حجاب را تدوین کردند. همواره مسئله ما عفاف و حجاب بوده و خط اول ما عفاف و حجاب است، اما هنوز یک دایره المعارف و دانشنامه قوی در این زمینه نداریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به موضوع عدالت اشاره کرد و با بیان اینکه دو جریان جهانی فردگرا و جمع گرا (سوسیالیستی) درباره عدالت وجود دارد، عنوان کرد: جریان جمع گرا بر توزیع منابع و فرصتها متمرکز میشود، در حالیکه جریان فردگرا عدالت را توزیع منابع بر اساس شایستگی میداند.
علم الهدی افزود: عمده مسأله عدالت، مالکیت است، در کشور ما یک نگاه چپ وجود دارد که بر توزیع منابع به صورت برابر تأکید میکند، یک جریان راست هم وجود دارد که بعد از جنگ فعال شد و بر مالکیت خصوصی و بر بازار تأکید دارد.
علم الهدی با اشاره به مفهوم زوجیت اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم هم بر فرد و و هم بر گروههای اجتماعی تأکید کرده است و برای هر دو میتوان دفاع کرد، همچنین خداوند در قرآن کریم بر زوجیت تأکید میکند و اگر بخواهیم زوجیت را صورت بندی کنیم، به نظر میرسد کلیدی ترین مفهوم در مناسبات اجتماعی، مفهوم زوجیت است که باید توازن ایجاد شود.
وی ادامه داد: این زوجیت میتواند برای زن و شوهر، خواهر و برادر، خواهر و خواهر، کارگر و کارفرما به کار برده شود. در مجموعه اینها باید توازن و تعادل را رعایت کند و همین موضوع را با حکمت متعالیه در کل جهان مشاهده کرد که پیوندها باید متوازن باشند.
وی در پایان اظهار با اشاره به نظریه اجتماعی عدالت ابراز داشت: در عدالت چه مبتنی بر شایستگی و چه مبتنی بر برابری حرکت کنیم، یک موضوع اساسی داریم که غایت سیاسی و تعیین کننده است که متکی بر هدف آفرینش باشد و این نظریه اجتماعی عدالت در حوزه اسلامی است که اتفاقا از حکمت متعالیه و به ویژه از آیات و قرآن و احادیث میتوان شرایط متعددی را فراهم کرد.