وبینار نقد کتاب " حیات برزخی از نظر وهابیت" برگزار شد
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، وبینار نقد کتاب " حیات برزخی از نظر وهابیت" با حضور ناقدان حجت الاسلام دکتر علی رضا بشیری و سرکار خانم دکتر گلستانی فر و نویسنده کتاب آقای دکتر عباسعلی صالحی روز سه شنبه 17 اسفند برگزار گردید.
در ابتدای این وبینار دکتر صالحی نویسنده کتاب " حیات برزخی از نظر وهابیت" در مورد این کتاب گفت : اعتقاد همه مسلمين درباره عالم برزخ اين است كه در ميان اين جهان و سراى آخرت، جهان سومى به نام «برزخ» وجود دارد كه ارواح تمام انسانها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مىگيرند البته از جزئيات آن جهان، آگاهى زيادى نداريم، فقط اين قدر مىدانيم كه ارواح نيكان و صالحان مانند شهداء متنعّم به نعمتهاى فراوانى هستند و نيز ارواح ظالمان و طاغوتها و حاميان آنها در آن جهان معذّبند.
وی خاطر نشان کرد با استناد به آيات شريفه قرآن كريم و روايات مختلف شيعه و اهلسنّت، مىتوان اثبات كرد كه بين حيات انسان در عالم برزخ با حيات مادى و انسانهاى زنده، ارتباط برقرار است به اين معنا هنگامى كه انسانها در عالم مادى آنان را صدا مىزنند، مىشنوند و هنگامى كه از آنان سؤال و درخواست مىكنند به اذن خداوند متعال، جواب مىدهند. و از آن جهت كه حقيقت انسان، روح او مىباشد، اين مسأله را در ابعاد مختلف از ديدگاه علماى وهابيت مورد بررسى قرار داده و اثبات كردهايم كه حقيقت انسان، روح او مىباشد كه با مرگ انسان، زايل نمىشود و از بين نمىرود.جهت آشنايى با نظريات و عقايد علماى وهابيت، موضوع حيات برزخى را از ديدگاه ايشان با توجه به آيات قرآن و روايات مورد قبول ايشان، مورد بررسى قرار داده و به اين نتيجه رسيدم كه آنان مانند فرق و مذاهب ديگر، مسأله حيات برزخى را قبول دارند و آن را جزء اصول مسلم اسلام مىدانند و به آن اعتقاد جازم دارند، ولى با اين تفاوت كه اين حيات را منحصر به وقت سؤال ملكين مىدانند. در ادامه، سخن آنان را نقد نموده نشان دادهايم كه داشتن حيات برزخى فقط منحصر به وقت سؤال نمىباشد بلكه انسان در طول حيات برزخى خويش، داراى حيات مىباشد و به خاطر اين تفكر است كه مسلمين به آنان توسل جسته و به زيارت قبورشان مىروند.
در ادامه این وبینار سرکار خانم دکتر گلستانی فر در نقد کتاب "حیات برزخی از دیدگاه وهابیت" گفت: کتاب، دارای موضوع خوبی است و به دلیل اینکه برزخ دور از دسترس ادراک عمومی انسان قرار دارد میتواند به طور قطعی و یقینی در مورد ماهیت انسان در برزخ و چگونگی حیات برزخی از براهین عقلی صرف استفاده کرد و هر آنچه از آن فهمیده می شود برگرفته از فهم ما از آیات و روایات است که این نیز مبتنی و وابسته بر مبانی فلسفی و کلامی فرق مختلف اسلامی است که دستاوردهای یکسان ندارد.
وی افزود جمعآوری و تطبیق نظر علمای شیعه اهل تسنن و وهابیت تلاش بسیار شایسته است. منابع درجه یک نیستند اما در حالت کلی هم از منابع ضعیف استفاده نشده است.
در صفحه ۵۰ ابن تیمیه از موضوع خود پایین آمده و گفته است روانیست در پیامبران چیزی خواسته شود هرچند در قبرهای شان زنده باشند چون سلف چنین نکرده است این دو عبارت بسیار جای دقت و بررسی دارد که از آن به سادگی عبور شده است.
اشکال دیگری که بر ابن تیمیه و پیروان وهابیت وارد است و از آن غفلت شده است بازگشت روح به بدن مادی برای سوال و جواب به معنای حیات بخشیدن دوباره به بدن مادی است که این آثار و لوازم ماده را به دنبال خواهد داشت مثل تنفس تحرک ادراک فعال شدن قوا و غرایز است.
فهم صحیح از یک دیدگاه کلامی میطلبد که حداقل بخش کوچک به مبانی اختصاص داده شود از آنجایی که حیات برزخی مربوط به عالم خارج از عالم ماده است لازم بود مبانی هستی شناسی و وهابیت به طور دقیق و سایر فرق اسلامی به طور اجمال مطرح کردد تا دقیقا روشن شود اشکال بر نظر ایشان به کدام بخش از مبانی معرفتشناسی هستی شناسی و انسان شناسی آنها باز میگردد
چند سوال که برای خواننده این کتاب ممکن است ایجاد شود و به آنها پاسخ داده نشده و یا برای پاسخ به منبع معتبر و صحیح ارجاع داده نشده است صفحه ۸ از لحظه مرگ تا سوال و جواب چه اتفاقی برای روح می افتد در کدام عالم و با چه احوالی به سر می برد حه ۴۸ و هابیت رابطه نفس و بدن را چگونه تبدیل میکند برای پی بردن به دیدگاه ایشان درباره حیات برزخی لازم است دانسته شود چه تفسیری از رابطه نفس و بدن دارند.
در ادامه دکتر علی رضا بشیری به بیان دیدگاههای خود در مورد این کتاب پرداخت و گفت:
جای خالیه این نوع کتابها که به صورت موضوعی وارد بحث شود حس می شود. قطع کتاب قطع به روز و بازاری است. این کتاب با حجم کم بیشتر نکات مربوط به بحث را آورده است و نکته مهم تر این است که در چند جلد دیگر به بحث وهابیت پرداخته شده که مانند همین کتاب موضوعی و در حجم کم چاپ شده و در اختیار عموم قرار گرفته است.
طرح جلد کتاب ابهام دارد اگر نام کتاب را برداریم چیزی از محتوا متوجه نمی شویم. از پشت جلد هیچ استفادهای نشده و می شد از چکیده یا معرفی نویسنده یا پیامک کتاب در آنجا استفاده شود. بدنه اصلی بحث ذیل یک فصل آمده آنهم کلیات و مفاهیم اساسی است که به مخاطب کمکی نمی کند.
وی افزود در کتاب دو بخش جمع بندی و نتیجه گیری وجود دارد که مشخص نیست چرا این طور آمده است. در برخی نقل قول ها منبع ذکر نشده که باید منبع ذکر شود و استانداردی که پاورقیها از آنها پیروی کردهاند مشخص نیست.
تقسیم بندی کتاب بر اساس آیات است که می توانست موضوعی یا بر اساس نظرات افراد باشد مانند ابن تیمیه، ابن قیم، محمد بن عبدالوهاب، بن باز و سایر علمای وهابیت
اگر همچنان ترجیح نویسنده بر تقسیم بر اساس آیات است می شود در انتهای کتاب فهرست اعلام یا فهرست موضوعات اضافه شود.