۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۷۰۸۳۰۱
آیت الله حسینی بوشهری:

کشورهای عربی به ظاهر اسلامی موضع خود را در قبال فلسطین روشن کنند

کشورهای عربی به ظاهر اسلامی موضع خود را در قبال فلسطین روشن کنند
امام جمعه قم با اشاره به حرکت‌های سازشکارانه کشورهای عربی به ظاهر اسلامی گفت: اگر اتفاقی در منطقه از سوی رژیم صهیونیستی رقم بخورد، سیل همه شما را می‌برد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امام جمعه شهر مقدس قم در خطبه‌های عبادی و سیاسی نماز جمعه با اشاره به عوامل بازدارنده عبودیت و بندگی، مسأله تربیت در محیط خانه را عنوان کرد و گفت: سهل انگاری والدین و عدم رسیدگی به تربیت فرزندان جامعه را به سمت گناه می‌برد؛ نه عبودیت و بندگی.

وی ناآگاهی و جهل انسان را عامل دیگر دانست و ادامه داد: انسان جاهل که معبود، نعمت و ثواب و عقاب الهی را نمی‌شناسد راه بندگی را در پیش نمی‌گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری فقر و بی نیازی را دیگر عامل بازدارنده انسان در مسیر عبودیت خداوند متعال دانست و با اشاره به آیه «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى» بیان داشت: هم فقر و هم استغنا انسان را از مسیر عبودیت جدا می‌کند.

وی در توضیح آثار گناه در زندگی انسان افزود: یکی از آثار گناه قساوت قلب است، انسان‌هایی که در گناه غوطه ورند دچار قساوت قلب می‌شوند و ترحم در زندگی این‌ها معنا و مفهوم ندارد؛ آن‌ها چون در گناهان غرقند، نسبت به جان انسان‌ها بی تفاوتند و کودک کشتن، زن کشتن و جوان کشتن برای آن‌ها امری عادی است.

امام جمعه شهر مقدس قم رسوایی در دنیا، غفلت و فراموشی انسان و مبتلا شدن به عذاب وجدان را آثار دیگر گناه در زندگی انسان دانست و توضیح داد: یکی از آثار انسان‌های گناهکار رسوایی و انگشت نما شدن در جامعه است؛ گناهان چنان متراکم می‌شوند که انسان هویت خود را گم می‌کند و دچار بی هویتی می‌شوند؛ در نهایت انسان مبتلا به نفس لوامه یعنی عذاب وجدان می‌گردد.

وی حبط عمل را آثار دیگر گناهان در زندگی دانست و ادامه داد: از گناهان پرهیز کنید چون باعث می‌شود نیکی‌های انسان از بین برود، مانند نقطه سیاهی در لباس که باعث می‌شود رویتان نشود تا در جامعه ظاهر شوید.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان ماجرای بی‌اعتنایی علی ابن یقطین به ابراهیم جمال و واکنش امام نسبت به این اتفاق خطاب به مسئولان کشور هشدار داد: مسئولان ما توجه کنند که امروز به برکت خون شهدا با وجود برنامه ریزی و طراحی دشمنان که دلخوش کرده بودند مشکلات چنان مردم را گرفتار کرده و در سختی هستند؛ اما این چنین در ماه مبارک رمضان حضور یافته‌اند.

وی افزود: معنای رفتار امام با علی ابن یقطین پس از برخورد او با ابراهیم جمال این است که اگر مسئولان برنامه ریزی کردند و اشتباه بود، بر این اشتباه اصرار نکنند و از مردم عذرخواهی کنند؛ چرا که کسی با عذرخواهی کوچک نمی‌شود؛ بلکه مقام شما در نزد مردم بالاتر می‌رود؛ چرا که بر اساس وجدان کاری عمل می‌کنید و کسی محرم‌تر از این مردم نیست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به خطبه متقین حضرت علی(ع) در توصیف وجود متقین ابراز داشت: متقین انسان‌های با تقوا، عفیف و پاکدامن هستند که درخواست‌هایشان کم است و پرتوقع نیستند و مردم به خیر و نیکی آن‌ها امیدوارند و از شر آن‌ها در امان هستند و به همه نیکی می‌کنند، هم حاجت‌هایشان مختصر است و هم مردم انتظار خیر از آنها دارند مردم از آن‌ها نمی‌ترسند.

وی با تشکر از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس ادامه داد: زبان من قاصر، و ناتوان از تقدیر از شما، کل ملت ایران و تمام مسلمانان و آزادی خواهانی است که امروز در سراسر جهان به ندای رهبر فقید انقلاب پاسخ گفتند و در این راهپیمایی شرکت کردند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه برخی درباره کمک به مردم فلسطین شبهه افکنی می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما مبنای قرآنی و آموزه‌هایی داریم که می‌گوید با ملت مظلوم و ستم دیده هم دردی کنیم؛ اولاً مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان در اشغال دشمن است و دیدید که در طول سال‌های اخیر چه ظلمی به مردم کردند؟

وی با اشاره به حدیث‌های «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» و «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» ادامه داد: عمل و راهپیمایی شما به تعبیر قرآن و روایات یک عمل صالح است؛ امروز ولو به چند قدم کوتاه که دشمن را خشمگین می‌سازد برای شما عمل صالح نوشته می‌شود؛ پس مأجورید و تقبل الله.

امام جمعه شهر مقدس قم با بیان اینکه 74 سال از اشغال فلسطین می‌گذرد اظهار داشت: این روباه پیر مکار و بعد هم ابرقدرت‌ها و کشورهای عربی به ظاهر اسلامی برای سران صهیونیستی آغوش باز کردند و فرش قرمز پهن می‌کنند، فاجعه از این بزرگ‌تر؟

وی ادامه داد: در طول این 74 سال فراز و فرودهای زیادی داشتیم، تعداد زیادی از فلسطینیان در اردوگاه‌ها هستند، جریان صبرا و شتیلا که در سه روز، سه هزار زن و کودک به شهادت رسیدند، فاجعه‌‌هایی است که آفریدند؛ ولی ننگ برکسانی که همه اینها را دیدند، روزهای اول حرکتی انجام دادند؛ ولی بعد دیدند اربابان به آنها اجازه نمی‌دهند و عقب نشینی کردند و امروز این چنین ملت فلسطین را تنها گذاشتند.

آیت الله حسینی بوشهری این کشورها را پیشتاز در جریان‌هایی مانند معامله قرن دانست و ابراز داشت: شما چگونه به ملت‌های خود نگاه می‌کنید و آبروی ملت اسلامی را با این اقدامات سخیف می‌برید؟ دفاع از فلسطین این است؟ گاهی می‌گویند ما طرح دوستی برای دفاع از فلسطین می‌ریزیم، شما با هم قهوه می‌نوشید اگر چیز دیگری ننوشید بعد می‌خواهید از فلسطین دفاع کنید از مردم مظلوم فلسطین؟

وی ادامه داد: چرا وقتی به مسجد الاقصی حمله می‌کنند، صدایی در نمی‌آید، در این رژیم بعد از 74 سال هنوز یک دولت مستقر به نام اسرائیل محقق نشده، آشفتگی‌های داخلی، تظاهرات‌ها، آسیب‌های اجتماعی و غیره باعث می‌شود هرچند یک وقت کابینه‌ای را عوض و جایگزین کنند و این جوان برومند فلسطینی بتواند در روزهای گذشته به قلب تل‌آویو رفته و دشمن را زمین گیر کند که این عظمت امت اسلامی ماست.

امام جمعه شهر مقدس قم خطاب به فلسطینی‌ها و شورای مرکزی حماس گفت: امیدوار باشید، رهبری به آینده امیدوار است.

وی 74 سال ظلم به ملت فلسطین را بی‌سابقه دانست و توضیح داد: تاریخ جنگ‌ها معلوم است این جنگی پر دامنه با ملتی بدون امکانات است. اینکه می‌گویم به آینده امیدوار باشید، روزی فلسطینی‌ها با سنگ با دشمن می‌جنگیدند؛ شوخی می‌کردند و می‌گفتند فلسطینی‌ها امروز سنگ نقطه‌زن دارند، امروز موشک‌های نقطه‌زن دارند و از پهپادهای‌شان رونمایی می‌کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در کنار فلسطینی‌ها ایستادند، خاطرنشان کرد: دولت جعلی اسرائیل در یک مقطع حساس و کلیدی قرار گرفته، تنها مسأله خود این سرزمین فلسطین نیست و این دولت منحوس صهیونیستی امروز روی سیاست‌های کلی جهان و سازمان‌های بین المللی چنگ انداخته که زمانی که چیزی می‌خواهد به نفع ملت‌های محروم تصویب شود پشت پرده و گاهی روی پرده جهت و خط می‌دهند؛ حتی انتخابات ایالات متحده آمریکا تحت تأثیر برنامه ریزی‌های صهیونیست‌ها رقم می‌خورد؛ ولی به فضل الهی اینها زودگذر است و امکان دارد دیر یا زود داشته باشد؛ اما سوخت و سوز ندارد. خداوند وعده داده کسانی که خدا را یاری کنند خدا هم آن‌ها را یاری خواهد کرد.

وی افزود: نکته دیگر این است که در طول این چند دهه هنوز دنیا اجازه نداده مظلومیت ملت فلسطین در قالب هنر و تصویر به نمایش درآید؛ یعنی آنچنان بر رسانه‌ها مسلط هستند، مردم را می‌کشند و قتل عام می‌کنند؛ ولی جلوی انعکاس آن را برای جهانیان می‌گیرند، این ظلم مضاعفی است که به ملت فلسطین انجام می‌شود.

امام جمعه شهر مقدس قم با اشاره به حرکت‌های سازش‌کارانه کشورهای عربی و به ظاهر اسلامی هشدار داد: شما پای رژیم صهیونیستی را به منطقه ما باز کردید، اگر روزی در این منطقه اتفاقی بیفتد و رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی کند، سیل همه شما را خواهد برد.

وی ادامه داد: تنها راه حل راهپیمایی نیست؛ راهپیمایی اعلام انزجار است تا اثبات کنیم که ما در کنار این ملت و مسجد الاقصی هستیم؛ ما انتظار راه اندازی جنگ کلاسیک از کشورهای عربی نداریم؛ چون از شما بعید است تا ساز و کار و تشکیلاتی راه بندازید، از سازمان‌های بین المللی که دستشان در دست صیهونیست‌ها است نیز انتظاری نیست.

آیت الله حسینی بوشهری راه حل را همه پرسی از مردم و ساکنان اصلی فلسطین دانست و ابراز داشت: رهبر انقلاب تاکید کردند مسئله همه پرسی یعنی مسلمانان و ساکنان اصیل آنجا و کسانی که از آن منطقه آواره شدند و جزو ملت اصلی بودند باید در همه پرسی شرکت کنند و بعد در نتیجه همه پرسی یک دولت مستقر و مورد تأیید تمام انسان‌هایی که بر اساس منطق سخن می گویند، شود.

وی افزود: روزی رژیم‌هایی که مدعی اسلام هستند برای اینکه تأمین غذا کنند کشتی می‌فرستند و روزی دیگر به استقبال سران رژیم صهیونیستی می‌روند.

امام جمعه شهر مقدس قم خطاب به حماس، جهاد اسلامی و گروه‌های مبارز فلسطینی گفت: دست از مقاومت برندارید؛ چرا که ملت ایران و رهبر انقلاب در کنار شماست و این ملت از اینجا که شهر مقدس قم و پایگاه انقلاب است می‌گویم که پایگاه انقلاب پشتیبان شما است.

وی ادامه داد: البته ما در کنار جریان فلسطین جریان افغانستان را هم داریم، نمی‌توانیم به راحتی از مسئله افغانستان عبور کنیم؛ چرا که روزی مسجد شیعیان و روزی دیگر مسجد اهل سنت توسط تروریست‌ها منفجر می‌شود.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر اینکه هیئت حاکمه افغانستان باید حافظ ملت افغانستان باشد توضیح داد: این معنا ندارد که در ماه مبارک رمضان تعداد زیادی شهید و مجروح برجای بماند، حکومت داری لوازمی دارد که حفظ امنیت مردم است و ما خدمت بازماندگان شهدای فلسطینی و شهدای افغانستانی این حوادث تسلیت عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: مطمئن باشید اگر از وقوع این حوادث پیشگیری نکنید، در افغانستان نسل کشی راه می‌افتد و کار از دست شما هم بیرون می‌رود؛ آن موقع نه از تاک، نشان می‌ماند و نه از تاک‌نشان.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به بیانات رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان درباره شکل گیری نظم جدید جهانی اظهار داشت: این کلام بسیار گهربار از آینده نگری‌های رهبر عزیز و فرزانه انقلاب ما است که فرمودند دنیا در آستانه یک نظم جدید بین المللی است.

وی افزود: دوران دو قطبی بودن و یک قطبی بودن جهان گذشت، جنگ اوکراین را باید به شکلی عمیق از منظر رهبر انقلاب نگاه کرد و همه باید با طراحی جنگ سخت و نرم برای آینده دنیا آماده باشیم، پیام رهبر مانند یک در گرانبها می‌درخشد و باید مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان در پیش بودن روز کار و کارگر گفت: پیامبر فرمود دست کارگر را می‌بوسم که در تولید ما نقش دارند و در اقتصاد ما نقش دارد، حریم و حرمت کارگر باید بر اساس ضوابط دینی و اسلامی حفظ شود.

وی با اشاره به روز معلم و شهادت شهید مطهری در تجلیل از مقام معلمان ابراز داشت: آفرین بر شما معلمان که این 2 سال سختی‌ها را تحمل کردید و اکنون که مدارس بازگشایی شده سعی کنید تا می‌توانید جبران کنید و راه و رسم شهید مطهری را آرمان خودتان قرار دهید و به پیش برویم تا در آینده شاهد نسلی باشیم که بتواند گام‌های بلندتری را بر اساس گام دوم بردارد.

امام جمعه شهر مقدس قم با بیان در پیش بودن روز خلیج فارس بر نام این خلیج تأکید کرد و توضیح داد: کسانی که برای دل خوش کردن عده‌ای تعبیرات دیگری به کار می‌برند، غلط می‌کنند؛ تاریخ روشن است این خلیج خلیج فارس است.

وی افزود: ما نه از تعصب قومی؛ بلکه این واقعیت تاریخی را مطرح می‌کنیم که نمی‌خواهیم دست بردی در تاریخ ببریم، این مسئله خلیج فارس که امروز هم خلیج فارس و هم اقیانوس‌ها در اختیار نیروی قهرمان دریایی جمهوری اسلامی ایران است و دشمن به خود اجازه نمی‌دهد به این عزیزان فداکار نزدیک شود.

آیت الله حسینی بوشهری پیشاپیش عید سعید فطر را تبریک گفت و بیان داشت: روزی که در آن گناه نباشد آن روز برای جامعه اسلامی روز عید است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات