۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۷۱۰۶۶۲
آیت الله سلیمانی تأکید کرد؛

ضرورت توجه به احکام و مباحث اخلاقی در منبرهای تبلیغی

ضرورت توجه به احکام و مباحث اخلاقی در منبرهای تبلیغی
مازندران - نماینده خبرگان رهبری گفت: امروز بخشی از جامعه ما از واقعیت های دین با خبر نیستند و دلیل آن کمرنگ بودن بیان احکام و مسائل اخلاقی در منابر روحانیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، آیت الله عباسعلی سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسمی که به مناسبت شهادت امام جعفر صادق(ع) در بیت آیت الله نظری خادم الشریعه(ره) برگزار شد، علم ائمه معصومین(ع) را اشراقی، وحیانی، لدنی و افاضی عنوان کرد و گفت: اما علوم علمای دین اکتسابی، آموزشی و تعلیمی است.

وی با اشاره به این که راه ما همان مسیر ائمه اطهار(ع) است، افزود: آنچه که امروز در زندگی ما باید نهادینه شود توجه به سیره و سنت رفتاری ائمه معصومین(ع) است.

آیت الله سلیمانی، راه سعادت و تعالی جامعه اسلامی را حرکت در مسیر ائمه اطهار(ع) دانست و خاطرنشان کرد: باید سیره امامان معصوم در همه بخش های زندگی همه ما نهادینه و گسترش پیدا کند چون سعادت و رستگاری همه ما در عمل به مفاهیم اهل بیت(ع) است.

وی در ادامه سخنان خود به برخی سیره رفتاری امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: در سیره آن حضرت اگر فرد مخاطب شما افرادی با ضعف رفتاری، شناختی، گفتاری و اعتقادی است باید به گونه ای با آنها سخن بگوییم و رفتار کنیم که تأثیر گذار باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که متأسفانه امروز بخشی از جامعه ما از واقعیت های دین مبین اسلام آن گونه که لازم است با خبر نیستند، افزود: دلیل این مسأله آن است که در بیشتر منبرهای ما به جای اخلاق به مسائل سیاسی پرداخته می شود.

آیت الله سلیمانی با بیان این که باید در منابر و خطابه های روحانیت احکام و اخلاق بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: یک روحانی در ابتدا باید مردم را با احکام و مسائل اخلاقی آشنا کند و بعد به مباحث مورد نظر بپردازد.

وی با اشاره به این که بزرگان دین در حوزه عمل، اخلاق عملی و در حوزه گفتار، اخلاق نظری بودند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل از مکتب آنها شخصیت هایی پرورش یافتند که هنوز هم آثار و برکات وجودشان در جامعه ملموس و به چشم می خورد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود به معرفی برخی الگوهای برجسته علما اشاره کرد و گفت: ساده زیسستی، زهد و تقوا، پرهیز از رنگ و بوی مادی و بدون ذره ای آغشتگی به زخارف دنیوی همواره الگوی روحانیت اصیل بوده است.

آیت الله سلیمانی با اشاره به این که برکات اخلاقی علمای بزرگ دین هنوز در جامعه مشهود و ملموس است، تصریح کرد: امروز حوزه های علمیه ما نیز باید چنین شخصیت های را تربیت و تحویل جامعه اسلامی دهند.

وی در ادامه سخنان خود به سیره عملی امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: در سیره آن حضرت آمده وقتی قرار است با یک فرد آلوده، خاطی و منحرف صحبت کنید باید برای خیر، صلاح و سعادتش صحبت کنیم تا آن سخن در او تأثیرگذار شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به جهاد علمی امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: علی رغم این که آن حضرت در دوران خفقان زندگی می کرد اما با تلاش و مجاهدت علمی توانست بیش از چهار هزار دانش پژوه را در مکتب خود پرورش دهد./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات