۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۷۱۲۸۱۹

واکنش استاد خسروپناه به اظهارات رییس جامعه جراحان ایران درباره «قطع ید سارق»

واکنش استاد خسروپناه به اظهارات رییس جامعه جراحان ایران درباره «قطع ید سارق»
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، طی یادداشتی نسبت به اظهارات دکتر ایرج فاضل در خصوص «قطع ید سارق» واکنش نشان داد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه طی یادداشتی نسبت به اظهارات دکتر ایرج فاضل در خصوص «قطع ید سارق» واکنش نشان داد.

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب دکتر ایرج فاضل رییس جامعه جراحان ایران، امروز نامه جنابعالی به رییس محترم جمهور و رونوشت آن به رییس محترم قوه قضاییه را دیدم و بسیار متعجب شدم که چگونه یک شخص غیر متخصص در مسایل فقهی و اسلامی به راحتی فتوای شرعی می دهد و قطع ید سارق را موجب وهن اسلام می شمارد و قیاس تمثیلی غیرمنطقی را با نظر امام راحل ارایه می کند و توصیه به تعطیلی حکم الهی و نص قرآن می دهد.

جناب دکتر فاضل آیا صراحت آیه شریفه قرآن را ندیده اید که می فرماید: «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» «دستان(چهار انگشت) ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥِ ﺩﺯﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ‌ﺳﺰﺍی ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ، ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻴﺪ. ﺧﺪﺍ ﺷﻜﺴﺖ‌ﻧﺎﭘﺬﻳﺮِ و حکیم است.»

آیا ده ها روایت صحیح در حکم مجازات سارقان را نشنیده اید؟

آیا حکم خداوند متعال را غیر حکیمانه می دانید؟

آیا بدون تحقیق، اجرای حکم الهی را وهن اسلام می شمارید و رأی خود را حکیمانه تر از آیه قرآن می شمارید؟

آری در تزاحم احکام، اهم بر مهم مقدم می شود و حکم مهم به صورت موقت، تعطیل می گردد؛ اما در امور تخصصی و اجتماعی، باید اول با کار دقیق کارشناسی اهم و مهم را درک کرد و بعد فقیه حاکم با شأن ولایتش و با حکم ولایی به تعطیلی موقت حکم مهم اجتماعی می پردازد.

نکته دیگر اینکه حکم حد سارق، در شرایط خاصی اجرایی می شود که فقیهان به تفصیل در کتابهای تخصصی فقه تبیین کرده اند و مجال آن در این مختصر نگنجد.

بی شک، شما به عنوان پزشک متدین، منکر حکم ضروری الهی نبوده و قصد خیر داشتید؛ لکن توصیه خیرخواهانه شما با موازین فقهی و‌ حکم حکیمانه الهی ناسازگار است.

اجازه بدهید به شما که سالها سکان دار مدیریت پزشکی کشور بوده و هستید عرض کنم آنچه وهن اسلام و حکومت اسلامی را به دنبال دارد؛ تعطیلی احکام اسلام و عمل نکردن به حکمرانی اسلامی در عرصه های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و سلامت و تربیت و تساهل بیش از حد در میدان دادن به اختاپوس ها و مافیای ظالمانه ای است که خون مردم را با افزایش قیمت دارو و مسکن و غیره می مکند.

آری اینها وهن اسلام است که با سکوتمان، درد محرومان و مستضعفان را افزون ساختیم؛ نه اجرای احکام حکیمانه الهی.

اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله.

والسلام علی من اتبع الهدی
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۲۹ خرداد ۱۴۰۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
با سلام واحترام بر استاد عزیز و بزرگوارحضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای خسرو پناه اطال الله تعالی حیاته الکریمة و تشکر ازبابت تذکر بسیار عالمانه و متین و محترمانه شان به جناب آقای دکتر فاضل ، امید واریم که دیگر دلسوزان به اسلام از این تذکر پند گرفته و بدانند که نظر دادن در هر عرصه علمی بدون داشتن تخصص در آن فن ، نا خواسته گام بر داشتن درجهت تخریب آن عرصه است. لذا برای این که خوب در خاطرها مان بماند ، عرض می کنم : بادمجان چه نیکو وخوش منظر است __شبیه کدو لیک چون خنجر است __بخور ای عزیزم بادمجان نه کم __خلاصی اگر خواسته باشی ز غم __ز فتوای من روی گردان مباش __و الّا بناچار گوئی که کاش __ بادمجان وجود داشت در ون هر آش __علاوه بر آن آش بود پر زماش __خدا را سپاس نیستم بنده تک __ که فتوی دهم بهر هرچیز نک __زیادیم و هستیم ز خود راضیان __بگوئید بگیرند ز ما قاضیان__ علو م و فنون را بوجه تمام__ بطور مساوی ز پشت و أمام __ با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
0
0