بزرگترین منکر عصر حضرت سیدالشهدا(ع)، مهجوریت قرآن بود
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، حجتالاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج، درباره جایگاه مسئله امر به معروف و نهی از منکر حاکمان در نهضت و قیام حسینی گفت: قیام سیدالشهدا(ع) از منظرهای مختلف قابل بررسی و حاوی دهها درس و عبرت برای ماست و موجب انگیزههای فراوان دینی و معنوی در میان مسلمانان می شود. بزرگترین منکر در زمان سیدالشهدا(ع) مهجوریت قرآن بود. به عبارتی در این دوران قرآن حاکم نبود و جاهلیت حاکمیت داشت و لذا قیام امام حسین(ع) برای احیای اسلام و قرآن بود و تعبیر خود حضرت این بود که: «علی الاسلام السلام اذ قد بلیت الامة براع مثل یزید»؛ به عبارتی اگر امام حسین(ع) با فردی چون یزید بیعت میکرد اسلام و قرآن و ارزشهای الهی نابود میشد ولذا با یزید بیعت نکرد. امام حسین(ع) قرآن ناطق بود و مهجوریت قرآن باعث حاکمیت یزید و بنیامیه شده بود.
امر به منکر؛ شاخص قرآنی نفاق
وی با اشاره به تأکید فراوان قرآن به مسئله امر به معروف و نهی از منکر گفت: قرآن در این رابطه میفرماید: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ» از طرفی نقطه مقابل امر به معروف، امر به منکر و نهی از معروف است که اینها از نظر قرآن شاخص نفاق است و بنیامیه و یزید دقیقا امر به منکر و نهی از معروف میکردند و در مقابل این امام حسین(ع) بود که مجری امر به معروف و نهی از منکر بود. بزرگترین شاخص و مبنای معروف و منکر نیز قرآن است و لذا وجود مقدس سیدالشهدا قیام خود را با محوریت قرآن برای احیای امر به معروف و نهی از منکر انجام دادند. امروز هم ما باید امر به معروف و نهی از منکر قرآنی کنیم نه امر به معروف و نهی از منکر میلی، مصلحتی، جریانی و گروهی. پس باید ابتدا بفهمیم معروف و منکر از منظر قرآن چیست و قرآن محور و شاخص اصلی باشد.
حجتالاسلام تویسرکانی درخصوص شدت گرفتن بحث حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در این حوزه نسبت به امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و مسئولان در قیاس با نوع رفتار امام حسین(ع) در قبال این فریضه گفت: حجاب یک معروف قرآنی و بدحجابی و بیحجابی یک منکر قرآنی است و آیاتی در سورههای احزاب و نور این مطلب را بیان میکنند. قرآن کریم ۱۴ گروه از بانوان محرم به مردان را معرفی میکند و غیر از آنها را نامحرم برمیشمارد. البته کیفیت، کمیت و نوع حجاب را آداب و رسوم و فرهنگ هر قوم و ملتی تعیین میکند اما اصل حجاب و پوشش یک دستور قرآنی و امر به حجاب امر به معروف قرآنی است. در این میان متأسفانه برخی اصل حجاب را زیر سؤال میبرند و بیان میکنند حجاب از نظر قرآن واجب نیست یا اهمیت چندانی ندارد که توجیه گناه بدتر از خود گناه است.
امر به معروف و نهی از منکر حاکمان یا مردم
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج در پاسخ به این سؤال که آیا در اولویتبندی امر به معروف و نهی از منکر، حاکمان نسبت به مردم اولیتر نیستند، گفت: در نظام جمهوری اسلامی با وجود این فضای مجازی رها و بدون مدیریت، اتفاقا بیشترین انتقاد، ایراد و سؤال و به تعبیری امر به معروف و نهی از منکر نسبت به مسئولان و مدیران در فضای مجازی، رسانهها و محاورات اجتماعی در حال انجام گرفتن است و آنچه مورد غفلت قرار گرفته امر به معروف و نهی از منکر مردم است که یک نمونه آن نحوه مصرف و اسراف است. مصرف انرژی و نان ما مطابق شرع اسلام و فرهنگ رایج دنیا نیست و مصرف ما بیشتر مطابق میل خودمان است و این یک منکر بزرگ است.
وی افزود: در حوزه حجاب نیز در هر کشوری براساس فرهنگ خود قانونی وجود دارد و در کشور ما نیز این قانون وجود دارد و عدهای که آن را رعایت نمیکنند، خلاف قانون مصوب کشور عمل میکنند. در واقع بدحجابی یا بیحجابی یک خطای فردی نیست بلکه آثار و تبعات اجتماعی دارد و حاکمیت هم در این باره مسئولیت دارد و نباید حاکمیت را به خاطر امر به معروف و نهی از منکر در خصوص حجاب زیر سؤال برد.
تویسرکانی اظهار کرد: بعد از دفاع مقدس در همه دولتها از دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی تا دولت آقای روحانی، به مدت ۳۲ سال، امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حجاب تعطیل بود و این ۴ دولت هر کدام به یک دلیل از مسئولیت شرعی و عقلی خود در این رابطه فرار کردند و باید در برابر خون شهدا پاسخگو باشند و حال که دولت سیزدهم به دنبال احیای این اصل متروک است عدهای به دنبال مقابله و ایستادگی در برابر این اقدامات هستند.
وی یادآور شد: در واقع ۳۲ سال نسبت به بدحجابی آگاهسازی، تبلیغ و اقناعسازی نشده و با این منکر مقابله خاصی صورت نگرفته است و در مقابل گروهها و تشکلهایی وجود دارند که در حال ترویج و نهادینهسازی بدحجابی و بیحجابی هستند و باید به دولت سیزدهم برای این غیرت دینی در مقابله با هجمه به ارزشها دست مریزاد گفت. قرآن انسان مسلمان را انسان مسئول معرفی میکند و در این رابطه هم مسئولیت داریم.
تویسرکانی با بیان اینکه با خشونت، وحشیگری و زدن در این مقوله مخالف هستیم، گفت: هیچ مسلمان ولایی و انقلابی موافق زدن یک دختر بدحجاب نیست. مقام معظم رهبری هم فرمودند جریان انقلابی مخالف خشونت، بددهنی و زد و خورد است. جریان انقلابی یک جریان قرآنی است که طرفدار «قول حسن» و «قول سدید» و سخن نیکو و مستدل است. اگر هم اتفاق نادرستی در این رابطه افتاده موردی بوده و ناشی از جهل یا قصور مجری است.
جهاد تبیین؛ عامل مانایی عاشورا
حجتالاسلام تویسرکانی درباره اهمیت جهاد تبیین در نهضت امام حسین(ع) به ویژه در دوره یزید گفت: عمر مبارک و شریف امام حسین(ع) ۵۷ سال بود که شش ماه آن در دوره خلافت یزید سپری شد و حضرت در این شش ماه ۷ مرحله را طراحی کردند؛ عدم اطاعت از یزید و بیعت با او که مرحله جهاد کبیر است. مرحله دوم هجرت از مدینه به مکه بود. مرحله سوم جهاد تبیین بود که حدود ۴ ماه طول کشید. مرحله چهارم مرحله استقامت، مرحله پنجم جهاد دفاعی، مرحله ششم مرحله شهادت و مرحله آخر دوره پس از شهادت و قضیه اربعین بود.
وی ادامه داد: در این هفت مرحله، جهاد تبیین چهار ماه به طول انجامید و حضرت با گروهها، شخصیتهای مختلف، خانواده، نزدیکان، دوستان، دشمنان و مردم عادی در حال جهاد تبیین بودند و کتابهای تاریخی مربوط به این دوره سرشار از سخنان سیدالشهدا(ع) پیرامون فلسفه و دلایل قیام، اهداف قیام، تبیین ماهیت حکومت پلید و فاسد یزید و بنیامیه و مسئولیت مسلمانان نسبت به همدیگر برای ابطال باطل است.
نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج در پایان ابراز کرد: امام حسین(ع) در جهاد تبیین به صورتی عمل کرد که تا روز قیامت هیچ کسی نمیتواند این نهضت را زیر سؤال ببرد و ایشان تمام ابعاد این نهضت را برای مردم در طول تاریخ روشن کردند و راه مخالفت را کاملا بستند و به همین دلیل است که انسانها فارغ از دین و عقیده، براساس عنصر انصاف و آزادگی، طرفدار امام حسین(ع) هستند. لذا میتوان گفت بهترین نوع جهاد تبیین توسط سیدالشهدا(ع) انجام گرفت به نحوی که همچنان حماسه نهضت عاشورا زنده و پویا و اثرگذار باقی مانده است.
منبع: ایکنا
انتهای پیام