۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۷۱۸۷۶۶
در یک کرسی علمی ترویجی بررسی شد؛

بررسی ظرفیت ها و مؤلفه های جهانی شدن اسلام

بررسی ظرفیت ها و مؤلفه های جهانی شدن اسلام
خراسان رضوی - چهل و سومین کرسی علمی ترویجی دانشگاه رضوی با موضوع بررسی ظرفیت ها و مولفه های جهانی شدن اسلام با تاکید براندیشه های امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام محمد سلطانیه، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه رضوی به عنوان ارائه دهنده در چهل و سومین کرسی علمی ترویجی بیان داشت: جهاني شدن يک فرايند طبيعي است که در مسیر تحول همه‏ جانبه علمي، فرهنگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و صنعتي پديد آمده است.

وی افزود: جهاني شدن به عنوان يک فرصت، مي‏تواند بهترین زمینه را برای معرفی و اشاعه فرهنگ اسلام ایجاد کند؛ البته مشروط به بهره‏مندي از همه ظرفيت‏هاي آن که مهم‏ترين آنها، رشد آگاهي مردم و تبيين و نشر تعاليم اسلام توسط پيروان اسلام اصيل و ناب محمّدي است.

حجت الاسلام سلطانیه گفت: کشف ظرفيت‏هاي دين اسلام براي جهاني شدن در عرصه تقابل فرهنگ‏ها امري مهم است تا بتوان با مديريت، عرصه جهاني شدن را به اين دين اختصاص داد.

وی افزود: با توجه به اینکه حوزه فرهنگ، مهم‏ترين جزء جهاني شدن است با پيشبرد اهداف در اين حوزه، ‌اقتصاد و سياست و ‌اجتماع هم بر اساس آن گام برمي‏دارند.

وی ادامه داد: متوليان فرهنگي در عصر جهاني شدن بايد مشخص کنند که مي‏خواهند در نظام جهاني چه جايگاهي داشته باشند؟ براي پاسخ به اين سوال، شناخت دو چيز مهم است: اول وضعيت دنياي کنوني. دوم ترسيم آينده جهان بر اساس ديدگاه خود.

در ادامه جلسه دکتر محمد رضا قائمی نیک، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان  استاد داور پیرامون مقاله ارائه دهنده بیان داشت: باید در نقد نداشتن بنای جهان شمول در نظریات جهانی شدن از ظرفیت فطرت بهره برد.

وی افزود: تحولات جهانی شدن فعلی باید در ذیل نگاه اسلامی و قرآنی بررسی گردد.

دکتر قائمی نیک ادامه داد: طرح مساله چالش اصلی را نشانه گرفته است و آن پرسش از چرایی جهانی شدن و فرهنگ غرب است، و سوال مهم تر آن است که اساساٌ چرا این فرهنگ باید جهانی شده باشد؟!

وی در پایان گفت: ظرفیت نظریۀ مهدویت و نگاه فلسفه تاریخ به مقوله جهانی شدن باید مورد تاکید قرار گیرد.

در بخش دیگر از جلسه دکتر حسین مهربانی فر، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان استاد داور بیان داشت: باید چرایی پرداخت به نگاه امام خمینی و ایشان نیز مورد بحث قرار دهیم، و در پایان منظومه فکری را به شکل منسجم و ساختارمند عرضه کنیم.

وی افزود: پاره ای از مفاهیم اشتراک لفظی و یا مبهم اند، مثلاً گلوبالیزیشن اساساٌ چه نسبتی با جهانی شدن دارد و مقصود ما از معنای فرهنگ چیست؟!

استاد دانشگاه ادامه داد: باید به بررسی مولفه های جهانی شدن نیز نگاه عمیق تری داشته باشیم.

دکتر مهربانی فر در پایان بیان داشت: باید روش پژوهش و حجم نمونه گیری پژوهش را مورد دقت قرار دهیم تا همه مولفه های جهانی شدن و تمایزات این مفاهیم به شکل دقیق احصا و مورد بررسی قرار گیرد؛ تحلیل محتوا به قطع می توانست راهگشا تر باشد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات