۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۷۲۱۹۳۶
دکتر شریعتی گفت :

شما زیر یک قرارداد استعماری، امضای یک آخوند را نمی‌بینید

شما زیر یک قرارداد استعماری، امضای یک آخوند را نمی‌بینید
آیت‌الله مهدوی کنی می‌گوید: دکتر شریعتی آن وقتی که سخنرانی می‌کرد و ممنوع‌المنبر نشده بود ظاهرا تغییر روش داده بود و در یک سخنرانی از روحانیت دفاع کرد و گفت شما زیر یک قرارداد استعماری، امضای یک آخوند را نمی‌بینید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ آیت‌الله مهدوی‌کنی در خاطرات خود می‌گوید: دکتر شریعتی اعتقاد داشت باید از تاریخ درس گرفت و از حوادث عاشورای حسینی باید استفاده مثبت کرد نه منفی. دکتر می‌گفت شما همیشه از ابعاد عزاداری و احساسی کربلا استفاده می‌کنید، چرا جنبه‌های مبارزاتی و انقلابی آن را مطرح نمی‌کنید؟ این نهضتی است که برای مبارزه با ظلم شروع شده، شما جنبه‌های احساسی قضیه را گرفته‌اید و جنبه‌های مبارزاتی و انقلابی آن را فراموش کرده‌اید؛ لذا در سخنرانی‌های‌شان به آن جهت می‌پرداختند و به منبری‌ها و سخنرانی‌های بعضی آقایان و  وعاظ حملاتی داشتند.

اشکالی که من به ایشان می کردم این بود که می‌گفتم شما چرا این گونه برخورد می‌کنید و نیروهای عظیمی را که در خدمت اسلام و مسلمین هستند به چالش می‌کشید و نسل جوان را به آن‌ها بدبین می‌کنید. شما بیایید و از جریان کربلا آن جنبه‌های انقلابی و اثباتی‌اش را بگیرید. به تدریج روش شما مقبول واقع شده و در جامعه اهل منبر نیز اثر می‌گذارد. شما معتقدید که از این راه باید امام حسین(ع) را معرفی کرد و از نهضت امام حسین(ع) استفاده کرد، بسیار خوب، لكن شما [با این رفتار خود] نیروهای انقلاب را دلسرد می‌کنید و با برخوردهای سلبی با علما و وعاظ میان خودی‌ها اختلاف می‌افکنید، چون بیشتر وعاظ جوان در آن موقع طرفدار انقلاب و امام بودند.بالاخره این‌ها علاقه‌مند به اسلام و امام حسین(ع) هستند، بایستی به تدریج روش‌ها را تغییر داد. 

ایشان جوابی نداشت و در برابر من سکوت می‌کرد و بالاخره تذکرات من و دوستان دیگر در ایشان بی‌اثر نبود و آن وقتی که سخنرانی می‌کرد و ممنوع‌المنبر نشده بود ظاهرا تغییر روش داده بود و در یک سخنرانی از روحانیت دفاع کرد و گفت شما زیر یک قرارداد استعماری، امضای یک آخوند را نمی‌بینید و این از آن صحبت‌هایی بود که دلالت بر تجدید نظر و تغییر در روش دکتر شریعتی می‌کرد. والله أعلم.

ارسال نظرات