۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۲۲۶۱۳
با همکاری دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی منتشر می شود؛

کتاب تعارض قوانین؛ مطالعه تطبیقی حقوق موضوعه و فقه و حقوق اسلامی

کتاب تعارض قوانین؛ مطالعه تطبیقی حقوق موضوعه و فقه و حقوق اسلامی
با همکاری دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی، کتاب تعارض قوانین؛ مطالعه تطبیقی حقوق موضوعه و فقه و حقوق اسلامی با تأکید بر احوال شخصی به‌زودی چاپ و منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با همکاری دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی، کتاب تعارض قوانین؛ مطالعه تطبیقی حقوق موضوعه و فقه و حقوق اسلامی با تأکید بر احوال شخصی به‌زودی چاپ و منتشر می‌شود.

مؤلف این کتاب مصطفی دانش پژوه دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ناشر همکار دبیرخانه حمایت از طرح‌های پژوهشی می باشد.

چکیده کتاب

تعارض قوانین به معنای خاص، مهم ترین موضوع حقوق بین الملل خصوصی است که در پژوهش حاضر، به صورت یک مطالعه تطبیقی از دو منظر حقوق عرفی متداول و رایج و فقه و حقوق اسلام و به ویژه فقه امامیه و در ضمن چهار فصل، بدین ترتیب مورد مطالعه قرارگرفته است.

فصل اول، با عنوان «صلاحیت وامکان اجرای خارجی»، با تبیین «قاعده تقریر» (گفتار نخست) و «قاعده الزام» (گفتار دوم) امکان استناد به قانون خارجی و گاه الزام به آن را نشان می‌دهد.

فصل دوم، با عنوان «شرایط اجرای قانون خارجی»، سه شرط عدمی «عدم احاله»، «عدم مخالفت با نظم عمومی» و «عدم تقلب نسبت به قانون» را در ضمن سه گفتار تشریح می‌کند.

فصل سوم، اعتبار اجرای قبلی قانون خارجی به‌وسیله افراد و به عبارت دیگر، مسئله «شناسایی بین‌المللی حقوق مکتسبه» را که با عنوان «تعارض متحرک» نیز شناخته می‌شود، مورد بحث قرار می‌دهد.

ارسال نظرات