نکات تفسیری آیه ۲۹ سوره مبارکه ابراهیم
![نکات تفسیری آیه ۲۹ سوره مبارکه ابراهیم](/files/fa/news/1401/10/9/606051_838.jpg)
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در ادامه تفسیر آیه ۲۹ سوره مبارکه ابراهیم که در مسجد آیت الله رضوی برگزار شد، گفت: چون معارف دین در تضاد با منافع کفار و تبهکاران بود با ترویج بت پرستی به دنبال این بودند که مردم را از مسیر توحید منحرف کنند تا تهدیدی برای حکومت آنها نباشند.
وی افزود: علمای یهودی در مدینه معتقد بودند بر اساس بشارت خداوند پیامبر از مکه ظهور خواهد کرد و آنها را نجات خواهد داد، اما زمانی که پیامبر مبعوث شد با گرایش مردم به طرف پیامبر و به خطر افتادن منافع آنها اعلام کردند این پیامبر، آن پیامبری نیست که بشارت داده شده است.
امام جمعه موقت کاشان گفت: علمای یهودی پیامبر را به مانند فرزندان خود میشناختند، اما چون منافع آنها به خطر افتاده بود او را انکار کردند و در مقابل خدا بت تراشی کردند تا از این طریق منافع و ریاست چند روزه آنها ادامه داشته باشد.
حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه انسانهای جهنمی دو گروه هستند، افزود: همانگونه که مقصد نهایی همه مسافرینی که به طرف تهران در حال حرکت هستند تهران نیست، برخی برای رسیدن به مقصد فقط مسیرشان به طرف تهران است و بعد از رسیدن به تهران از تهران خارج میشوند، برخی افراد نیز جهنمی نیستند، اما مسیری که طی میکنند به طرف جهنم است و بعد از رسیدن به جهنم از جهنم خارج میشوند.
به گفته وی همه زندانیان مدت زندانی و حکم زندانی آنها برابر نیست و هر زندانی یک جرم و یک حکمی دارد، برخی زندانیان مدت زمان زندانی آنها مشخص است و بخشش و عفو شامل آنها نیست، اما برخی از زندانیان دیگر با وجود مشخص بودن زمان زندانی آنها بعد از مدتی مشمول عفو و بخشش میشوند و زودتر زمان تعیین شده آزاد میشوند.
حجت الاسلام اسلامی تبار پایه و اساس جامعه توحیدی بر دو رکن اساسی ارتباط خوب با خدا و ارتباط خوب با بنده خدا دانست و ابراز داشت: موحد واقعی کسی است که با خدا ارتباط و با مردم روابط عمومیخوبی داشته باشد و خوش رفتار باشد.
به گفته وی اگر انسانها با خدا ارتباط خوب نداشته باشند با بندگان خدا نیز ارتباط خوبی نخواهند داشت.
امام جمعه موقت کاشان گفت: برای اینکه خداوند حساب ویژهای برای بندگان خودش باز کند و بندگان خدا نیز در دایره عبادی خداوند قرار داشته باشند باید مومن واقعی باشند تا بتوانند بنده ویژه خدا باشند و خداوند برایشان احترام خاصی قائل شود./۱۳۰۷/