۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۲۷۱۰۱

گردهمایی روحانیون منطقه کاشان برگزار شد

گردهمایی روحانیون منطقه کاشان برگزار شد
اصفهان – گردهمایی روحانیون منطقه کاشان با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی امام زاده علی ابن باقر به همت اداره اوقاف اداره امور مساجد و همکاری آستان علی ابن باقر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، مجید زجاجی استاد حوزه و دانشگاه در گردهمایی روحانیون کاشان که پیش از ظهر امروز جمعه در فرهنگسرای مهر برگزار شد با اشاره به شهادت سلطان علی ابن محمد باقر به عنوان شخصیتی که در جایگاه خود منحصر به فرد است، گفت: آن حضرت از اصحاب خاص و حواریون امام پنجم و ششم است.

وی افزود: امامزاده علی ابن باقر (ع) تفکر و نهضتی عمیق ایجاد کرد و صفت سفیر بودن را دارد، چرا که از جانب این دو معصوم حامل پیام و دارای منطق سفارت است و به همین جهت چنین فردی باید قابل اطمینان باشد.

زجاجی با اشاره به صفت ثقه و نماینده بودن مسلم ابن عقیل برای امام حسین (ع) گفت: لازمه سفیر بودن سلطان علی ابن محمد باقر، ثقه و مورد اطمینان بودن آن حضرت است و از دیگر ویژگی‌های این بزرگوار می‌توان به مجاهد بودن، مهاجر بودن، شهید در معرکه بودن، فرزند بلافصل امام بودن، برادر و عموی امام بودن و محدث بودن علی بن محمد باقر اشاره کرد و علاوه بر این اقامه نماز جمعه که امری ویژه در زمان حضور امام است بر عهده آن حضرت بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه علی بن محمد باقر به منطقه خاصی تعلق ندارد و متعلق به جهان اسلام و ایران مرکزی است، افزود: آیت الله وحید بهبهانی می‌فرماید، ایشان از امام اختیار تام داشته و به همین دلیل امام جمعه بوده و از شهر‌های یزد، نائین، اردستان، قم، همدان و قزوین در نماز جمعه آن حضرت شرکت می‌کردند.

زجاجی با اشاره به ادعای دشمنان اسلام مبنی بر موحد نبودن پدر علی ابن ابیطالب گفت: در همین راستا علامه امینی کتابی تالیف کرد و احادیث معتبری نیز در رابطه با موحد بودن اجداد حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) را گردآوری کرد که می‌توان به فرمایش امام محمد باقر (ع) مبنی بر موحد بودن جدشان اشاره کرد؛ یکی از شارحین نهج البلاغه نیز حدیثی در رابطه با همین موضوع نقل کرده و در سلسله مراتب راویان آن، آخرین ناقل این حدیث سلطان علی ابن محمد باقر (ع) است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ارتباط با مشهد اردهال اظهار داشت: در کتاب بحار الانوار علامه مجلسی نیز حدیثی از امام رضا (ع) در رابطه با عظمت این مکان موجود است که این سند در رابطه با سلطان علی دو تذکره است که اولی مربوط به دو قرن گذشته و دیگری مربوط به قرن ۹ است.

زجاجی ادامه داد: آیت الله مجلسی با توجه به احتمال از بین رفتن اسناد مربوط به سلطان علی ابن باقر (ع) در طول این چند قرن، حدیث معروف امام صادق با مضمون برابری ثواب زیارت این امامزاده و امام حسین (ع) را پذیرفته است و وجود قتلگاه و گنبد بارگاه ایشان و همچنین اشعار دوران سلجوقیان مبنی بر پناه بردن مردم به علی ابن محمد باقر (ع) نیز از اسناد دیگر وجود و حقانیت ایشان در ایران است.

لازم به ذکر است گردهمایی روحانیون منطقه کاشان با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی حضرت علی ابن باقر (ع) به همت اداره اوقاف و امور خیریه و اداره امور مساجد و همکاری آستان مقدس حضرت علی ابن باقر (ع) در تالار مهرگان فرهنگسرای مهر کاشان برگزار شد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات