لزوم اهتمام بر نقطه ثقل و متمرکز در تربیت طلاب
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در اجلاسیه اساتید و مشاوران اخلاقی معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه که در سالن سلمان مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به این که ماموریت های اصلی روحانیان تربیت انسان است، اظهار داشت: تربیت اخلاقی یعنی گذر از وضعیت موجود به سوی کمال اخلاقی است.
وی در ادامه افزود: در این که چگونه می توانیم انسان را به کمال برسانیم، باید گفت که امروزه اهداف تربیت بسیار متعدد است و طلاب علوم دینی ناچار باید دارای تربیت های اخلاقی متعددی باشند.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه بیان داشت: مسئله تربیت نیاز به تمرکز ذهنی و روانی دارد و اگر مخاطب خود را متمرکز بر یک ویژگی نکرده و بر مدت زمان قابل توجهی اهتمام نداشته باشیم از برکات تربیت بهره مند نخواهیم شد و این همان چالشی است که در تربیت امروز طلاب وجود دارد .
وی در ادامه با اشاره به نظریه سیاسی دومینو ابراز کرد: در عالم تربیت نیز اگر انسان متمرکز بر یک مسئله ای گردد و نقطه ثقل و تمرکز پیدا کند، تحول و تغییر موثرتری را رقم خواهد زد و از فواید تربیتی متعددی برخوردار خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری ابراز کرد: در فرهنگ تراثی گذشته بر روی فتوت و جوانمردی متمرکز می شدند؛ چراکه اگر این صفت را می توانستند در وجود افراد و رویکردهای تربیتی آنان تقویت کرده و رشد دهند، خواهند توانست صفت های دیگری همچون صداقت را نیز در آنان به وجود آورده و تقویت کنند.
وی در ادامه افزود: اگر صفت جوانمردی و فتوت در افراد دنبال شده و تقویت گردد نتیجه آن به بندگی و اطاعت از خداوند کشیده خواهد شد؛ زیرا این به دور از فتوت و جوانمردی است که کسی نان و نمک کسی را خورده و نمکدان او را بشکند.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: برای راهبردهای فرهنگی و تربیتی افراد، رویکردهای مختلفی در مذاهب و بین علمای گذشته بیان شده که هرکدام از جهاتی و از یک رویکرد خاصی به مسئله نگاه شده است و برای رویکردهای خود نیز مستنداتی از دین و مذهب خود ذکر کردهاند.
وی در ادامه افزود: یکی از مسئله های مهم در فهم اخلاقیات اسلامی این است که نظام اولویت های تربیتی چندان مشخص نیست؛ درحالی که باید نظام اولویت های تربیتی مشخص و معین گردد و بر مسئله های مهم کاربردی و راهبردی متمرکز شود.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری بیان داشت: تربیت به معنای رشد، فضیلت و برجستگی است و باید در مقام تربیت هنر اساتید و مشاوران اخلاقی این باشد که انسان را با عظمت کرده و او را تعالی ببخشند و برای رسیدن به این اهداف باید در همت های افراد تغییر و تحول ایجاد کنند؛ چراکه انسان بزرگ کسی است که آرمان و همت های بزرگی داشته باشد.
وی در ادامه افزود: مشکل نسل امروز ما این است که نسلی تهی از آرمان است که نقطه مقابل آرمان همت کوتاه است و باید رویکرد تربیتی آرمانهای انسان ها تقویت شده و تعالی بخشیده شوند تا از این طریق شکوه شخصیت انسان شکل بگیرد؛ چنانکه طرح قرآن کریم در تربیت و تعالی انسان نیز و انگیختن همت و رسالت بزرگ آنان است.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه ابراز کرد: باید افق بلند آرمانی را در بین طلاب علوم دینی پدید آوریم و ارائه فهرست بلندی از دستورالعمل ها و توصیه های تربیتی بیشتر از آن که منجر به تربیت آنان شود، افراد را در سردرگمی فرو میبرد و از رسیدن به بلندای موفقیت و پیروزی تربیتی باز می دارد.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری اظهار داشت: بزرگ ترین آرمان این است که ما دنبال آرمان های الهی رفته و آن را کشف کنی و آرمان خداوند، اصلاح همه عالم و حاکمیت توحید بر سراسر زمین است و خداوند هدف بعثت و خلقت را غلبه دین اسلام بر همه ادیان دانسته و زمین را در اختیار متقین و صالحین قرار میدهد.
معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه در ادامه افزود: اگر طلاب این گونه تربیت گردند که باید آرمان الهی در سراسر جوامع عالم بشری محقق گردد، این آخر اخلاق و تربیت است و برای رسیدن به آخرین مرحله اخلاق و تربیت، عمل کردن به آرمان و خواست خداوند است؛ همان آرمان هایی که پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام به دنبال آن بودند تا آن ها را تحقق ببخشند.
وی افزود: عظمت و بزرگی یاران امام حسین علیه السلام این بود که همه خواسته ها و داراییهای خود را خرج آرمانهای الهی و خواست امام معصوم عصر خویش که از طرف خداوند بود، کردند و این همان چیزی است که برای آنان فضیلت، برتری و عظمت بخشیده.
حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در پایان اظهار داشت: باید زیرساخت همه تلاش های تربیتی به انجام آرمان های الهی منجر گردد و آرمان های فردی افراد به راهبری و اقامه دین ختم گردد و نتیجه عملکردها به قرب الهی و خلافت خداوند و حاکمیت آن بر جهان ختم گردد.