۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۷۲۹۳۶۳
معرفی کتاب؛

جلد پنجم از کتاب « بر شانه های اقیانوس» منتشر شد

جلد پنجم از کتاب « بر شانه های اقیانوس» منتشر شد
جلد پنجم از کتاب « بر شانه های اقیانوس» شرحی ادیبانه و روان نهج‌البلاغه ترجمه و شرح حکمت های نهج البلاغه است که از سوی انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد پنجم از کتاب « بر شانه های اقیانوس» شرحی ادیبانه و روان نهج‌البلاغه ترجمه و شرح حکمت های نهج البلاغه، نوشته حجت‌الاسلام علی رهبر را روانه قفسه کتابفروشی ها کرده است.

یکی از منابع مهمی که مورخان در طول تاریخ در تألیفات خود از آن بهره برده‌اند مکتوبات، نامه‌های امیران، وزیران، دبیران چیره‌دست است که تاریخ زمانه خود را درک کرده و آگاهانه قلم زده‌اند. از میان این همه تألیفات، نامه‌های حضرت علی(ع) از منزلتی خاص برخوردار است و سید رضی در قرن چهارم هجری قمری آن‌ها را در نهج البلاغه را گرد آورد.

حکمت‌های امیر المومنین(ع) در نهج البلاغه 480  فقره بوده که به مناسبت های گوناگون برای کارگزاران، دوستان، خویشاوندان، مردم شهرها و دشمنان نگاشته شده است.یکی از منابع مهمی که مورخان در طول تاریخ در تألیفات خود از آن بهره برده‌اند مکتوبات، نامه‌های امیران، وزیران، دبیران چیره‌دست است که تاریخ زمانه خود را درک کرده و آگاهانه قلم زده‌اند. از میان این همه تألیفات، نامه‌های حضرت علی(ع) از منزلتی خاص برخوردار است و سید رضی در قرن چهارم هجری قمری آن‌ها را در نهج البلاغه را گرد آورد. حکمت‌های امیر المومنین(ع) در نهج البلاغه 480 فقره بوده که به مناسبت های گوناگون برای کارگزاران، دوستان، خویشاوندان، مردم شهرها و دشمنان نگاشته شده است.

ویژگی های کتاب:

نَهجُ البَلاغه، برگزیده‌ای از گفته‌ها و نوشته‌های ادبی امیرالمومنین (ع) است، که سید رضی عالم بزرگ شیعه، در اواخر قرن چهارم قمری آنها را جمع آوری کرده است. این کتاب توسط گروهی از علما به دلیل محتوی غنی و همچنین بلاغتش، به «اخ‌ القرآن» برادر قرآن نامگذاری شده است. این کتاب در سه قسمت خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار دسته بندی شده است. امام در بسیاری از خطبه‌‌ها، مردم را به انجام دستورات الهی و ترک محرمات دعوت کرده و در بخشی از نامه‌ها که خطاب به فرمانداران است، آنها را به رعایت حق مردم سفارش کرده است.

این کتاب تا کنون به ۱۸ زبان ترجمه شده است و تعداد ترجمه‌های نهج‌البلاغه به زبان‌های مختلف به بیش از ۱۰۰ عنوان می‌رسد. شرح‌ها و مستدرکات متعددی در مورد نهج‌البلاغه نوشته شده است که برخی تعداد آن‌ها را به حدود ۳۰۰ عنوان بیان کرده‌اند.

به اعتراف همه دانشمندان اهل فن، نهج البلاغه بعد از قرآن کریم، فصیح ‌ترین و بلیغ ‌ترین متن به زبان عربی است. مجموعه ‌ای بی ‌نظیر که حکمت‌ های ژرف و ارزش‌ های انسانیِ متبلور در علم اخلاق را با فلسفه تاریخ و سیاست درست، درهم آمیخته و به زیباترین و شیواترین شکل ممکن آن را در مسیر چشم‌ انداز بشری عرضه کرده است و سیّد رضی، عالم قرن چهارم آن‌‌ها را به‌ صورت کنونی گزینش و تدوین کرده است.

از دیگر ویژگی های این اثر که در جلدهای دیگر به چشم نمی خورد، در آخر این اثر گرانمایه نمایه آیات، روایات، اعلام و کتابنامه را جمع آوری نموده است.

این کتاب را به تمام علاقه‌مندان و به خصوص نوجوانان و جوانان برای درک بهتر نهج‌البلاغه پیشنهاد می‌کنیم.

پیش از این چهار جلد از این مجموعه که شامل خطبه های امام علی (ع) است به چاپ رسیده بود و اینک جلد پنجم این اثر به ترجمه و شرح حکمت های امام علی (علیه السلام) اختصاص دارد.

برشی از کتاب:

نویسنده در صفحه 82 کتاب و حکمت 146 که درباره مصونیت ایمان، مال و دفع بلا است را چنین ترجمه و شرح کرده و در ادامه چنین می خوانیم:

در مَثَل زلزله، سیل و صاعقه را چه باید کرد؟

و در واقع غارت، ایمان مصونیت دارایی و بلاها را چه باید کرد؟

۱. برای غارت نشدن، ایمان صدقه بدهید؛ زیرا صدقه به گونه ای که اندکی دل انسان را بلرزاند تعلق به مال را کم می‌کند و مال یکی از نیرومندترین عامل‌های وابستگی به دنیاست و وابستگی به دنیا منشأ خطاهاست و خطاها دل را تیره می‌کند و دل تیره، ایمان را به تدریج از دست می‌دهد خداوند می فرماید: «هرگز به بلندای نیکی نمیرسید مگر اینکه از آنچه به آن دل بسته اید، هزینه انفاق کنید.»

۲.  برای حراست از سرمایه، زکات .بدهید در روایت آمده است: «هیچ مالی در خشکی و دریا تباه نمیشود مگر به دلیل ترک زکات»؛ زکات واجب و مستحب و هر چیز زکاتی دارد.

3. موج های بلا را با دعا دفع کنید دعا، جرقه توجه و بازگشت به خداست و دوستی با او و بلاها هشدار است که به دلیل تباهی از خدا دور افتاده ای.

موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد پنجم از کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» شرحی ادبیانه و روان از نهج‌البلاغه، نوشته حجت‌الاسلام علی رهبر را در 345 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به قیمت 144000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

 

ارسال نظرات