۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۷۳۱۹۱۰
آیت الله مهدوی تبیین کرد؛

عوامل و شرایط کمال دعا

عوامل و شرایط کمال دعا
اصفهان _ استاد درس خارج حوزه علمیه در بیان عوامل و شرایط کمال دعا، گفت: گریه کردن حین قرائت دعا موجب کمال آن می‌گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد درس خارج حوزه علمیه در مسجد جامع اصفهان در بیان عوامل و شرایط کمال دعا، گفت: دعا آدابی دارد که این آداب گاهی شرط کمال و گاهی شرط صحت ان محسوب می‌شود.

وی با اشاره بر تفاوت میان صحت و کمال دعا و مناجات، بیان کرد: شرط صحت دعا موثر است در صحیح و غط بودن آن ولی در شرط کمال دعا باید علاوه بر صحیح بودن کامل‌ هم باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه در خصوص شرایط و عوامل موثر در کمال قرائت دعا، اظهار کرد: برای اینکه بخواهیم دعا کامل باشد باید همراه با شرایطی باشدکه یکی از آن شرایط اشک ریختن در حین دعا خواندن است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه برخی در دعا خواندن اشک می‌ریزن و برخی بدون اشک دعا می‌خوانند، افزود: در هر دو طریق دعا خواندن صحیح است ولی فردی که با گریه دعا را قرائت می‌کند به خداوند نزدیک‌تر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان روایتی در کتاب الدعای اصول کافی به نقل از امام صادق با موضوع فضیلت اشک، خاطرنشان کرد: هیچ قطره‌ای از یک قطره اشک در دل شب که از روی ترس از خدا و خالصانه برای خدا ریخته می‌شود محبوب‌تر نزد خداوند نیست.

وی در ادامه به 3 نکته از عوامل جاری شدن اشک و لذت بردن در دعا اشاره کرد و گفت: از جمله عوامل جاری شدن اشک تفکر و توجه بر بزرگی خداوند است که بزرگتر از او وجود ندارد و حتی ائمه معصومین در برابر او به خاک می‌افتند.

استاد درس خارج حوزه علمیه، ادامه داد: دومین و سومین عامل اشک ریختن تفکر بر حضور و نزدیکی خداوند به موجودات و همیشه در محضر خدا بودن و تصور لطف و کرم ایشان زمانی که بندگان بدی می‌کنند و او با خوبی پاسخ می‌دهد و منتظر توبه و بازگشت بندگان و عطاء فضل خود در ماه‌ها و شب‌هایی چون شب‌های ماه رمضان است.

آیت الله مهدوی در پایان جلسه خطاب به حاضرین در خصوص رعایت سه‌عامل ذکر شده حین قرائت ادعیه، خاطرنشان کرد: رعایت این سه‌عامل موجب ایجاد حیا و سرازیر شدن اشک و ناله و خضوع در برابر خداوند و لذت بردن از قرائت دعا می‌شود./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات