عدم تناسب دروس حوزوی با نیاز جامعه کارآمدی طلاب را کاهش می دهد
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، سرکارخانم افشار در اجلاس مدیران استانی حوزههای علمیه خواهران که در مرکز مدیریت حوزه خواهران در قم برگزار شد به محورهای مهم اجلاس اشاره کرد و اظهار داشت: در این نشست به برنامه پنچ ساله توجه شده و باید همه در اجرای این برنامه مشارکت داشته باشند.
وی افزود: تنها تصمیماتی که بر مبنای خرد جمعی گرفته میشود کارآمدی در سیستم را موجب میشود و باید نظرات همه تامین شود و این همراهی مورد مطالبه است.
معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: برای شنیدن صدای همه باید زمینه مشارکت فراهم شود و مشارکت این امکان را به ما میدهد پویایی به مجموعه تزریق شود و اجازه میدهد تجربیات در بین مدیران به اشتراک گذاشته شود.
وی ایجاد احساس مسئولیت را یکی از نیازهای رسیدن به شرایط مطلوب دانست و بیان کرد: همیشه نگاه از بالا به پایین بی پاسخ مانده و باید در حوزه های علمیه با تقویت احساس مسئولیت، همراهی رقم بخورد و اجازه ندهیم بین ارکان مدیریتی فاصله ایجاد شود.
خانم افشار در ادامه پیشگیری از آرمان گرایی را مطرح کرد و گفت: مشارکت بسیاری از آسیبهای مدیریتی را کم کرده و زمینه تعالی را در همه بخشهای مدیریتی به صورت یکسان فراهم میکند.
وی مشارکت طلاب در اجرای برنامهها را نیز مورد توجه قرار داد و یادآور شد: برای اجرای درست برنامه و ایجاد همدلی بین طلاب باید مشارکت به سطح طلاب نیز آورده شود و این نیازمند برنامه ریزی و تصمیم گیری با توجه به نیازهای طلاب است.
معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: فراهم کردن زمینه مشارکت بین طلاب به کم شدن آرمان گرایی طلاب کمک میکند تا با واقعیتها و توانمندی حوزه در برآورده کردن مطالبات آشنا میشود.
وی نصرت الهی را در جمع دانست و ابراز کرد: باید کارهای حوزه به سمت کارهای تیمی و جمعی برود و نباید منتظر بخش نامه و دستور العمل از بالا باشیم و به صورت پویا و خودجوش بسیاری از چالشها را میتوانیم حل کنیم.
خانم افشار در ادامه با اشاره به ریزش استقبال دختران از تحصیل در مراکز علمیه، گفت: یکی از عوامل ریزش بی انگیزه شدن طلاب در حال تحصیل بوده و ما باید با برنامههای خود این انگیزه را افزایش دهیم و باید کارآمدی و احساس کارآمدی طلاب را افزایش دهیم.
وی یکی از دلالیل ناکارآمدی طلاب را مورد بررسی قرار داد و گفت: عدم هماهنگی دروس با نیاز جامعه و کاهش اعتماد به نفس در طلاب عامل کاهش کارآمدی و احساس کارآمدی بوده و باید با اجرای برنامههای مشارکتی این احساس را افزایش دهیم.
معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: اگر طلبه احساس شور و شوق به مدرسه داشته باشد، احساس تعلق در طلبه ایجاد میشود و باید از بالاترین سطح تا پایین ترین سطح اهمیت مشارکت را درک کرده و مدارس به سمت خودکفایی و برنامه ریزی حرکت کند.
وی ایجاد تشکلهای طلاب را برای مشارکت فعال لازم دانست و تاکید کرد: باید کانون طلاب تشکیل شود و در این مشارکت مخاطراتی هم وجود دارد که باید مخاطرات آن را بپذیریم و بدانیم در هیچ سطحی نباید اولویت اول که تحصیل علم است فراموش شود.
خانم افشار یادآور شد: برای رسیدن به نتیجه باید وارد عرصه عمل شویم و جدا از آموزش به اهمیت آزمون و خطا نیز توجه داشته باشیم و در کنار خود، طلاب را نیز وارد میدان عمل کرده تا با واقعیت جامعه آشنا شوند و به معنای واقعی علم که تغییر در جامعه است، دست پیدا کنند.
وی از تدوین کتاب قوانین آموزش تا پایان سال خبر داد و بیان کرد: امیدواریم با تدوین این کتاب بخشی از پراکندگیهای بخش آموزش ساماندهی شود و به مشارکت حداکثری طلاب و ایجاد انگیزه در آنها کمک کند.