۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۵۷۸۰
دغدغه فعالان رسانه درباره حجاب؛

حجت الاسلام نصیری: زلزله فرهنگی حجاب، همه را سراسیمه کرد + فیلم

حجت الاسلام نصیری: زلزله فرهنگی حجاب، همه را سراسیمه کرد + فیلم
حجت الاسلام نصیری حوادث اخیر در بحث حجاب را یک زلزله فرهنگی شمرد و دشمن را در تلاش‌ گسترده‌ برای از بین بردن حجاب دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، تلاش هایی که تاکنون از سوی رسانه ها در خصوص حجاب و عفاف انجام پذیرفته است، اما به نظر می‌رسد برای ترویج آن باید گام‌های بیشتری برداشته می‌شد که به عللی از انجام آن بازمانده اند و  این، خود نیازمند آسیب شناسی جدی و دقیق است.

در همین راستا حجت الاسلام نصیری فعال رسانه‌ای، فرهنگی و مسؤول سایت مناهج در نشست «ید واحده فعالان رسانه‌ای حوزوی جریان انقلاب» به بیان نظرات، پیشنهادات و راهکارهای خود در این زمینه پرداخت، که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

حجت الاسلام نصیری: زلزله فرهنگی حجاب همه را سراسیمه کرد

حجت الاسلام نصیری اظهار داشت: بعد از فتنه اخیر که تمرکز آن بر روی حجاب و عفاف و به صورت کلی زن بود در بین بچه های انقلاب که در رسانه فعال می‌کردند سراسیمگی احساس می‌شد و با بحرانی مواجه شدند که برای آن پیش بینی نداشتند.

تعداد بازدید : 4

زلزله فرهنگی!

وی در ادامه گفت: حوادث اخیر مانند زلزله‌ای فرهنگی بود که کسی فکر آن را نمی‌کرد و پیش بینی مشکلات اقتصادی مانند تورم و گرانی می‌شد اما غیرقابل پیش بینی بودن این فتنه، وحشت و سراسیمگی را در دل مردم  ایجاد کرد.

فعال رسانه‌ای و فرهنگی ابراز کرد: کسانی با بزرگنمایی ابتذالی که در جامعه اتفاق می‌افتد بدلیل سراسیمگی و تشخیص ندادن کار صحیح از غلط است، واقعیت را وارونه نشان می‌دهند.

مدیر کانال مناهج خاطرنشان کرد: دشمن در مسئله حجاب فعالیت گسترده‌ای از سال‌های گذشته انجام داده است و ما خیال می کردیم که تلاش‌های ‌آنها به نتیجه نمی‌رسد و کار آنها را جدی نمی‎‌گرفتیم، البته منظور از ما، مای فرهنگی است یعنی حوزه علمیه، جامعه الزهرا، وزارت ارشاد است.

حجت الاسلام نصیری با بیان اینکه مشکلات فرهنگی در طول سال‌های گذشته جمع شده بود و با یک جرقه تبدیل به یک فتنه بزرگ شد، اظهار داشت: این مشکلات تبدیل به چیزی شد که دشمن به آن امید دارد و حساب ویژه‌ای برای آن باز کرده است ولی قطعا با شکست مواجه می‌شود، اما آنچه مهم است هزینه زیادی است که برای جامعه ایجاد کرده است.

حجت الاسلام نصیری: زلزله فرهنگی حجاب همه را سراسیمه کرد

وی با اشاره به اینکه شاید این جلسه اولین جلسه‌ای باشد که رسانه‌ها دور هم جمع می‌شود، گفت: باز کردن باب گفت‌و‌گو کار خیلی خوبی است ولی نباید به یک جلسه اکتفا کرد و باید این جلسات تداوم داشته باشد چرا که در ایجاد فضای واقعی‌تر و دقیق‎‌تر بسیار مؤثر می‌باشد.

بیان روایت درست 

مدیر کانال مناهج با بیان اینکه ما باید دنبال روایت درست باشیم و از ابتذال رسانه‌ای پرهیز کنیم، ابراز کرد: اگر می‌گوییم که در زمینه حجاب سیاست‌گذاری داشته باشیم، خلط نشود که رسانه‌ها باید سیاست‌گذاری کنند، بلکه رسا‌نه‌‌ها باید مطالبه رسانه‌ای و روایت‌سازی را داشته باشند.

حجت الاسلام نصیری با تاکید بر اینکه 26 دستگاه در قضیه حجاب وظیفه دارند، خاطرنشان کرد: وظیفه رسانه‌ها باید این باشد که از این دستگاه‌ها مطالبه کنند و میزان فعالیت آنها را در زمینه سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته نشان دهند.

مدیر کانال مناهج درباره اختلاف نظر در مورد مسائل فرهنگی جامعه ابراز کرد: در مورد لایحه عفاف و حجابی که قرار است تصویب شود، فریادهای زیادی بلند شده است و خیلی‌ها نخوانده آن را نقد می‌کنند و اگر این لایحه در حوزه علمیه تهیه می‌شد، شاهد این گونه موضع گیری علیه آن نبودیم.

حجت الاسلام نصیری در راستای اینکه خیلی از خانم‌ها بی‌حجابی را انتخاب نمی‌کنند به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: راننده اسنپی برایم تعریف کرد که خانم بی‌حجابی سوار ماشین شد و من به او گفتم که نیروی انتظامی جریمه می‌کند و او حجابش را درست کرد، بعد به او گفتم دخترم اگر فردا اعلام شود که حجاب قانونی نیست، شما بی حجاب می‌شوید؟ او گفت من هرگز این کار را نمی‌کنم، گفتم چرا؟ گفت با این پوشش رفتارهای بدی با من می‌شود اگر حجاب نداشتم چه رفتارهای با من می‌شد؟

فعال رسانه‌ای و فرهنگی با بیان اینکه ما در مورد اینگونه روایت‌ها از خانم‌های بدحجاب کار نکرده ایم، گفت: نکته جالبی که راننده تاکسی برایم تعریف می‌کرد این بود که این دختر 23 ساله نگران خواهر 14 ساله‌اش بود، که در آینده برای او مشکلی پیش نیاید.

حجت الاسلام نصیری: زلزله فرهنگی حجاب همه را سراسیمه کرد

مدیر کانال مناهج با تاکید بر اینکه دختران دهه هشتادی علاقه زیادی به پوشیدن مد روز دارند ولی در بازار مد روز خیلی شنیع است، اظهار داشت: کدام دستگاه‌ها باید در وضعیت پوشاکی که حتی خانم‌های بدحجاب هم از وضعیت آن شاکی هستند ورود پیدا کنند! در این زمینه خیلی کم کاری شده است.

26 دستگاه متولی حجاب! 

حجت الاسلام نصیری در ادامه گفت: ما اگر ترسیم درستی از مسائل فرهنگی داشته باشیم، و 26 دستگاه متولی حجاب را معرفی کنیم و وظایف آنها را نشان بدهیم، رسانه‌ها می‌توانند عملکرد دستگاه مورد ارزیابی قرار دهند و در این قضیه به خوبی اثر گذار باشند.

فعال رسانه‌ای و فرهنگی گفت: در مقابل کسانی که کلیپ‌های می‌سازند که ابتذال رسانه‌ای است و با انتشار تعداد زیاد کلیپ های بی‌حجابی وانمود می‌کنند که بی‌حجابی همه شهر را فراگرفته است و باعث ترس باحجابان از آمدن به شهر می‌شوند، باید کلیپ‌‌هایی بسازیم که واقعیت شهر را نشان دهد و کار رسانه‌‎‌ای آنها را بی‌اثر کند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید جامعه خود را بشناسیم تا بتوانیم بهتر عمل کنیم، گفت: بعضی از دخترانی که در اغتشاشات شرکت می‌کردند انگیزه سیاسی نداشتند و شعار زن زندگی آزادی را بدون اعتقاد می‌گفتند، و اگر قرار حجاب قانون نمی‌شد، بازهم بی‌حجابی را انتخاب نمی‌کردند.

حجت الاسلام نصیری در پایان ابراز کرد: اگر رسانه‌های تولید شوند که دقیق و صحیح حرکت کنند، الگو می‌شوند و دیگر رسانه‌ها از آنها پیروی می‌کنند و اگر هر کسی هر کاری که به ذهنش رسید انجام دهد و فکر کند که درست‌ترین کار است، کار رسانه‌ای درستی انجام نمی‌شود.

ارسال نظرات