چاپ دوم کتاب «نکاتی از دانش رجال» روانه بازار نشر شد
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کتاب «نکاتی از دانش رجال (ترجمه و تحقیق مقدمه کتاب تنقیح المقال ملا عبدالله مامقانی)» اثر محمد قربان زاده در ۳۵۱ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ دوم رسید.
تنقیح المقال اثر علامه عبدالله مامقانی(م۱۲۵۱ ه ق) از کتاب های معتبر در علم رجال است. مقدمه آن، نکته های سنجیده و عالمانه ای درباره دانش رجال دارد.
اثر حاضر، ترجمه آن مقدمه است که به چهار بخش یا به تعبیر مؤلف به چهار مقام تقسیم شده است: تعریف، موضوع، فایده و نکته ها. مقام چهارم با عنوان «فوائد»، مفصل ترین بخش مقدمه است که دربردارنده 30 فایده رجالی نکاتی کلیدی و مهم که برای پژوهشگران دانش رجال لازم و سودمند است؛ همانند اصطلاحات مهم و پیچیده دانش رجال، اصطلاحات مهم حدیثی درباره رجال، قرائن توثیق و مانند آن.
ساختار اثر
این کتاب در چهار بخش یا به تعبیر مؤلف در چهار مقام تألیف شده است؛ مقام نخست، به تعریف علم رجال میپردازد. اقوال بزرگان و دانشمندانی که به تعریف این علم پرداختهاند، نقل و ارزیابی میکند. در این بخش به این نکته می پردازد که آیا در دانش رجال از زنان دانشمند بحث میشود یا نه؟ که پاسخ هایی برای این پرسش مطرح میکند؛ همچنین اشاره ای به این بحث دارد که یک علم خاص را چگونه باید تعریف کرد؟
در مقام دوم، که بسیار کوتاه است، موضوع دانش رجال را بیان می دارد؛ البته مباحث این مقام، ادامه همان موضوع تعریف علم است.
در مقام سوم، به صورت گسترده به مبحث فایده دانش رجال میپردازد و در همین مقام، نظر موافقان و مخالفان دانش رجال را مطرح نموده و به اشکالات مطرح شده از سوی مخالفان پاسخ می دهد؛ در ادامه این مقام، به ذکر چند نکته می پردازد: مانند هدف اصلی از دانش رجال، حصول وثوق به خبر و این که آیا کتب اربعه متواترند؟
در مقام چهارم، به بیان نکاتی از دانش رجال پرداخته و می گوید: این ها نکاتی است که پیش از بیان سرگذشت رجال، باید مطرح شود. این مقام با عنوان فواید، مفصلترین بخش مقدمه و دربردارنده 30 فایده است از جمله: اهل بیت، یُعرَف و یُنکَر، انسداد باب علم و لزوم اجتهاد، اعتماد به سخنان عامه، عدم حضور در کربلا و تعارض سخن دانشمندان رجال و روایات.
برشی از اثر
شهیدان کربلا
این که راوی از شهیدان کربلا باشد، قوی ترین دلیل و درست ترین شاهد بر عدالت است؛ زیرا عدالت ملکه ای است که سبب انجام واجب و ترک حرام میشود. چه ملکه ای بالاتر از ملکه ای که انسان را به جان فشانی وا میدارد؟ درجه ای که بالاترین درجه گذشت در راه خدا و رضایت او و رسول او و رضایت امام زمانشان می باشد. بعد از اینکه روشن بود که: این جان فشانی از هر مفسده ای به دور است. ریا، شهرت، طمع دنیایی در مال و شرافت و مقام. خجالت از مردم یا امام(ع) یا بند بیعت امام(ع). همه اینها از ایشان دور است، زیرا میدانسته اند که پیروز می شوند و شهید میشوند.
این را به یقین می دیدند و اصرار امام به برگشتن و رهایی از گرفتاری و نبود بیعت را نپذیرفتند. پس بخشیدن جان پاک و تنها برای خدای سبحان بوده است.
حتی کسانی که در کوفه شهید شدند، بعد از این که مردم مسلم را تنها گذاشتند، قبل از ماجرای طف [عاشورا] همین گونه اند. زیرا میتوانستند از حسین(ع) جدا شده و خود را از شر ابن زیاد لعین، حفظ کنند.
اما ملکه قوی در آنها آنان را به یاری حسین(ع) فراخواند با تمام توان، حتی جان با ارزششان.
هر که سلیقه درستی داشته باشد، آنچه را ما گفتیم از واضحات مییابد. با این سخن، دیگر نیازی به نص بر عدالت کسانی که در میان شهیدان بودهاند، نداریم. گاهی می گوییم: ثقه است. گاهی به این بسنده میکنیم که: از شهیدان طف است. غفلت نکنی!
علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.