۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۷۳۶۶۷۸
در برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ بررسی شد؛

«راز و رمزهای ازدواج از منظر روانشناختی دینی»

«راز و رمزهای ازدواج از منظر روانشناختی دینی»
برنامه تلویزیون اینترنتی پاسخ با موضوع «راز و رمزهای ازدواج از منظر روانشناختی دینی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برنامه این هفته تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با توجه به سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) عصر امروز با موضوع «راز و رمزهای ازدواج از منظر روانشناختی دینی» در بستر تلویزیون اینترنتی پاسخ با حضور حجت الاسلام مهکام مشاور خانواده برگزار شد.

حجت السلام مهکام در این بخش از تلویزیون اینترنتی پاسخ به سوالاتی همچون«مهمترین عوامل خوشبختی أمیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) چه بوده است؟ روزی فرد مجرد آیا بعد از ازدواج تغییر می کند؟با محدودیت‌های اسلام، شناخت از همسر آینده چطور ممکن است؟با گسترش روابط در عصر جدید، چرا طلاق افزایش پیدا کرده است؟» پاسخ دادند.

این مشاور خانواده با اشاره به راز موفقیت زندگی حضرت زهرا و امیرالمومنین سلام الله علیهما ابراز کرد: در زندگی معصومین علل های مختلفی وجود دارد که زندگی هایشان را ماندگار و برجسته می کند اما از مهم ترین آن موارد ساده زیستی و غرق نشدن در آداب های غلط جامعه است، متاسفانه در عصر حاضر چشم و همچشمی و نگاه به دیگران زندگی ها را سخط و پیوند زناشویی را پیچیده کرده است.

وی افزود: رواج چشم و همچشمی و آداب غلط جامعه حتی به زندگی متدینین هم راه پیدا کرده است به طوریکه اولین ملاک های انتخاب یک داماد وضعیت شغلی و معیشتی و از سوی دیگر نیز تهیه جهیزیه های آنچنانی شده است که در نتیجه بالا رفتن آمار مجردهای جامعه شده است.

حجت الاسلام مهکام با اشاره به عدم مسئولیت پذیری جوانان نسل حاضر خاطرنشان کرد: در گذشته اغلب در سنین 17،18 سالگی ازدواج می کردند چرا که نه خبری از چشم و همچشمی بود و از سوی دیگر دختر و پسر از همان سنین کودکی مسئولیت پذیر رشد می کردند،دختری که به سن 15سالگی رسیده بود به تنهایی یک آشپز و خیاط ماهر بود و پسر نقش درآمد زایی داشت اما اغلب جوانان امروزی مسئولیت پذیر نبوده و انتظارات بالایی نیز از طرفین دارند و نتیجه این موضوع بالا رفتن سن ازدواج شده است.

وی کاهش سطح انتظارات مادی را بسیار مهم ارزیابی کرد و تاکید کرد: اگرچه در روایت از روزی رسانی خداوند در امر روایات فراوان یاد شده است اما این موضوع به معنای یکجا نشینی جوان نیست بلکه باید تلاش کرد و حداقلی را در معیشت فراهم نمود اما از سوی دیگر باید سطح انتظارات را باتوجه به تورم و گرانی ها کاهش داد و زندگی شیرین در گرون پایین آوردن سطح توقعات و چشم و همچشمی ها می باشد.

این مشاوره خانواده ادامه داد: تبلیغات زرق و برق دار تلویزیون و فضای مجازی انتظارات را بالا و بسیار لاکچری نمایش می دهد، جوانان ما نباید معیارهایشان زندگی ها نمایشی باشد و برای زندگی واقعیات را بپذیرند.

حجت الاسلام مهکام نسبت طلاق در ازدواج های مدرن را بیشتر از ازدواج های سنتی برشمرد و یادآور شد: در ازدواج مدرن یعنی آشنایی های کافی شاپی و ملاقات های پارکی نسبت به ازدواج های سنتی طلاق بیشتری راه دارد چرا که در ازدواج مدرن یک بار خط شکنی صورت گرفته و امکان خط شکنی مجدد نیز راه دارد و با این موضوع در مشاورهایمان بسیار برخورد داریم.

وی با بیان اینکه مفهوم خیانت در زندگی های سال های اخیر نسبت به گذشته زیاد شده است، اذعان داشت: خانواده ها نباید از تحقیق و مشاوره پیش از ازدواج غفلت بورزند البته تحقیق نیز باید جامع و کامل و از مراکز مختلفی همچون محل کار، تحصیل، دوستان و آشنایان باشد تا صرفا خوبی ها طرح نگردو سوالات نیز باید یک مشاوره خوب طراحی کرده باشد تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

مشاور ازدواج و خانواده رفع نیاز های جنسی را نیاز لازم و ضروری عنوان کرد و ابراز داشت: رابطه زناشویی تاثیر بسزایی در استحکام خانواده دارد به طوریکه پیامبر اسلام با تعابیر بسیار زیبا به این موضوع اشاره کرده اند و حتی برای آن ثواب هایی ذکر شده است لذا باید در جای خودش آوزش داد.

وی اظهار داشت: با نگاه امانیستی آموزش باید از سنین کودکی باشد اما اسلام آموزش را در زمان خود موثر می داند یعنی آموزش باید در سن جوانی و در هنگامه ازدواج باشد تا تاثیر مخرب بر روح و روان فرد به جای نگذارد. 

گفتنی است پاسخ TV بستری است که به دو صورت پخش زنده و تولیدی در فرم های مناظره، مجری کارشناس، تاکشو و گزارشی با محوریت پاسخ به شبهات دینی برنامه عرضه می کند.

پاسخ tv با نگاه به ضرورت شرایط کنونی بسیاری از مخاطبان امروزی که تمایل زیادی به مدیا دارند راه اندازی شده و سعی می کند بدون حاشیه و تولیدات فرسایشی، شبهات روز جامعه را پاسخ بدهد.

تلویزیون اینترنتی پاسخ در روز عید سعید غدیر سال ۱۴۰۰ شمسی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین ملکی راه اندازی گردید و عصر هر چهارشنبه به طور منظم برنامه های پاسخ به شبهات را ارائه می‌دهد.

ارسال نظرات