۰۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۳۷۱۲۲

روایت جوانی‌ای که دیگر نیست؛ آوار پیری روی سر ایران!

روایت جوانی‌ای که دیگر نیست؛ آوار پیری روی سر ایران!
نگرانی‌ها از وضع «پنجره جمعیتی» در کشور در حالی هر روز بیشتر می‌شود که استان سمنان در این زمینه شرایط بحرانی‌تری نسبت به نقاط دیگر دارد.

به گزارش گروه جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، امروز دغدغه‌ای جدی در ایران محسوب می‌شود؛ تا آنجا که مسأله «پیری جمعیت»، «جوانی جمعیت»، «ازدواج» و «فرزندآوری» به‌وضوح جای خود را در سخنرانی‌ها، نشست‌ها، گفته‌ها و حتی تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های قوای سه‌گانه و در رأس آنها، رهبر معظم انقلاب باز کرده است.

مسأله اما به معنای واقعی کلمه، «مهم» است؛ وقتی علی محمدزاده، رئیس اندیشکده سلامت جمعیت و خانواده از کاهش ۳۵ درصدی فرزندآوری در ایران طی هفت سال گذشته خبر می‌دهد، یعنی اوضاع خراب‌تر از آن‌چیزی است که تصور می‌شود.

روایت جوانی‌ای که دیگر نیست؛ آوار پیری روی سر ایران!

آمارها نشان می‌دهد که ایران ما تا ۳۰ سال آینده یکی از پیرترین کشورهای جهان می‌شود و این خطری جدی بیخ گوش میهن اسلامی‌مان خواهد بود و امروز زنگ‌ها به صدا درآمده تا شاید در این حوزه چاره‌ای اندیشیده شود.

اوضاع ازدواج‌ها و جوانی جمعیت البته در همه جای کشورمان از یک نمودار مشخص پیروی نمی‌کند؛ برخی استان‌ها اندکی شرایط بهتر دارند و شماری دیگر نظیر «استان سمنان» در وضع بحرانی‌تری به‌سر می‌برند.

وضع استان سمنان در حوزه جمعیت خاص‌تر از آنی است که فکرش را هم کنید؛ سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان «پیری جمعیت» را چالش بزرگ این استان می‌داند و می‌گوید «وضع استان سمنان در زمینه جمعیت، قرمز و بحرانی است»

مسأله آنقدر مهم است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان هم دست به توییت می‌شود و در همین باره می‌نویسد: «زنگ خطر بحران جمعیت مدت‌هاست در کشور و به‌طور خاص در استان سمنان به صدا درآمده است»؛ اما چرا مسأله جمعیت در استان سمنان به «بحران» و «چالش» تبدیل شده است؟

 

ارسال نظرات