۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۷۳۷۶۰۵
معاون علمی رئیس جمهور:

ظرفیت نیروی انسانی خوبی در عرصه هوش مصنوعی در اختیار داریم

ظرفیت نیروی انسانی خوبی در عرصه هوش مصنوعی در اختیار داریم
دهقانی فیروزآبادی مزیت فناوری هوش مصنوعی را نیروی انسانی آن معرفی کرد و در خصوص آینده هوش مصنوعی جهان 5 سال دیگر را بسیار متفاوت ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در افتتاحیه رویداد تبادل فناوری اطلاعات در حوزه علوم و فرهنگ اسلامی که در سالن همایش های امین مرکز مدیریت برگزار شد، گفت: علم تجربی بر مبنای مشاهده سوار شده است و به سبب این دانش، بینش به وجود آمده که زندگی ها را پیش برده است. در چند قرن اخیر تعداد و حجم داده های تولید شده به شدت بالا رفته است که در کنار آن ابزارهایی ذخیره سازی اطلاعات بسیار زیاد شده است.

وی ادامه داد: بشر که باید مشاهده می کرد و تعقل می کرد تا دانش و بینش به وجود بیاورد اکنون با حجم عظیمی از داده ها روبرو شده است که مشاهده و تعقل در آن ها در توان فهم انسان نیست از این رو ماشین های هوش مصنوعی به کار گرفته شدند. ابزار های هوش مصنوعی در 10 سال پیش هم حضور داشتند اما فقط به توصیف می پرداختند اما امروز می توانند مولد باشند که نقطه تفاوت در اینجا است.

معاون علمی رئیس جمهور مهم ترین اولویت علمی و فناوری در کشور را به طور قطع هوش مصنوعی دانست و گفت: فناوری انسان را در بیرون قوی و در درون ضعیف می کند برای مثال تکنولوژی ماشین آلات که ابداع شد حمل و نقل را آسان کرد و در کنار آن عضلات آن ضعیف شد و انسان های معمولی امروز عضلات ضعیف تری نسبت به گذشتگان خود دارند؛

وی در ادامه با اشاره به گسترش شبکه های اجتماعی و جایگزینی آن ها با ارتباطات سنتی اظهار داشت: تکنولوژی شبکه‌های اجتماعی بدون دیدن انسان ارتباطات را آسان کردند و در مقابل انسان ها را بسیار درونگرا کردند.

دهقانی اشاره ای به سرعت گسترش و پیشروی هوش مصنوعی داشت و تصریح کرد: هوش مصنوعی مولد که تولید و فکر می کند در کمتر از ۵ سال اینده طراحی سازه ها را به زودی انجام می دهد؛ وقتی حوزه علمیه به فکر افتاده فقاهت و اجتهاد را با کمک هوش مصنوعی انجام دهد طراحان هواپیما نیز به دنبال به کارگیری از آن هستند؛ به زودی بسیاری از طراحی ها توسط هوش مصنوعی انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه به تدریج توان اندیشیدن و فکر کردن و توان ذهنی اش را از دست می رود گفت: هوش مصنوعی به جای ما قرار است فکر کند از این رو در ۱۰ سال آینده به مصرف کننده صرف می شویم؛ هوش مصنوعی انسان ها را به بردگان و اربابان تقسیم می کند که مصرف کنندگان هوش مصنوعی برده و تولیدکنندگان هوش مصنوعی ارباب می شوند و انسان در قوه عقل و فهم به چالش کشیده خواهد شد.

معاون علمی رئیس جمهوری بیان داشت: اگر به هوش مصنوعی به عنوان تهدید نگاه کنیم در تمرکز کردن روی حوزه آینده شناسی عقب می افتیم و قطعا یک فرصت تغییر جدی قدرت ها در این عرصه اتفاق خواهد افتاد؛ جبران تمام عقب ماندگی های علمی از طریق هوش مصنوعی شدنی است.

وی با توضیح فناوری هایی که با ظهور خود عرصه ای را به تعطیلی می کشانند، اظهار داشت: بزرگ ترین مزیت هوش مصنوعی محوری بودن نیروی انسانی در آن است زیرا به ابزارهای چندانی احتیاج ندارد بلکه با دانش انسانی قابل تولید است؛ خوشبختانه در ایران نیروی انسانی با کیفیتی دارد که برآورده کردن نیاز ها و پرداخت حقوق راضی کننده به آن سبب شده یک نیروی ارزان قیمت نسبت به سایر نقاط دنیا داشته باشیم به این معنی که هزینه نیروی دانشی هوش مصنوعی در ایران یک بیستم کمتر از آمریکا است.

وی در پایان از تلاش ها برای راه اندازی آزمایشگاه ملی با مشارکت خیرین و نهادهای انقلاب اسلامی با نگرش تولید و فناوری در ساخت های علم سخن گفت و خاطرنشان کرد: جریان همراه، همدل فهیم در حوزه علمیه نسبت به هوش مصنوعی جریان خوبی را ایجاد کرد و نوید پای کار آوردن جریان نخبگی می تواند عرصه را با سرعت پیش ببرد؛ خوشبختانه شاهد آینده نگری خوبی از طرف حوزه علمیه در زمینه هوش مصنوعی هستیم.

ارسال نظرات