۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۷۳۹۰۰۷
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد؛

نشست خبری همایش ملی «شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری»

نشست خبری همایش ملی «شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری»
نشست خبری همایش ملی «شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، نشست خبری همایش ملی «شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور حجت الاسلام ابوالحسنی منذر دبیر علمی همایش، دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران برگزار شد.

نشست خبری همایش ملی «شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری»

حجت الاسلام ابوالحسنی منذر در این نشست در مورد همایش ملی «شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری» اظهار داشت: ابعاد شخصیتی آیت الله شیخ فضل الله نوری برای نخستین بار واکاوی می شود، وجوه سیاسی و اجتماعی شیخ فضل الله نوری در همایش تهران، وجوه علمی، فقهی و فقه سیاسی شهید آیت الله فضل الله نوری در همایش شهر نور و آثار علمی و ابعاد فقهی و اصولی شیخ  در همایش قم بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کنگره در هفت محور به تبیین ابعاد شخصیتی شیخ فضل الله می پردازد، گفت: محور اول؛ زیست نامه تاریخی خاندان شیخ؛ سیر زندگی، شرایط زمانه و تحولات معاصر؛ علل و عوامل شهادت و بازتاب‌های آن است و محور دوم؛ زیست نامه علمی؛ سیر تحصیلی و مکانت علمی، آراء ممتاز و نوآوری‌های فقهی و اصولی، اساتید و شاگردان برجسته، احیای آثار شیخ و کتابشناسی آثار موجود است.

حجت الاسلام ابوالحسنی منذر افزود: محور سوم؛ زیست نامه اجتماعی، نفوذ گسترده مردمی و خدمات اجتماعی، روابط و مناسبات با علما و رجال ذی‌نفوذِ عصر مشروطه‌خواهان، مشروعه‌خواهان، دولتمردان؛ نقش‌آفرینی اجتماعی بویژه در محکمه شرع و تشکیل اجتماعات و تحصن‌های مردمی است.

وی در ادامه اضافه کرد: محور چهارم؛ زیست نامه سیاسی، اندیشه سیاسی و منظومه فکری شیخ «در موضوعاتی مثل عدالت، استقلال، حاکمیت اسلام، ولایت فقیه، قدرت و مبانی مشروعیت، آزادی و مساوات، سلطنت، شورا و رأی اکثریّت، قانون و قانون‌گذاری؛ سیره سیاسی شیخ در خیزش‌های ضد استبدادی و ضد استعماری نهضت تحریم، عزل امین‌السلطان از صدارت، نهضت عدالتخانه، مشروطه مشروعه؛ میزان تاثیرگذاری اندیشه سیاسی شیخ بر کنش سیاسی وی؛ دانش دشمن شناسی و بحث نفوذ؛ تأثیر عمیق وی بر نهضت‌های پسا مشروطه تا انقلاب اسلامی، تدوین الگوی دیانت و سیاست از منظر ایشان است.

دبیر علمی همایش در ادامه افزود: محور پنجم؛ زیست نامه معنوی، مراتب معنوی و سبک زندگی شیخ، تأثیرپذیری از روحیّات معنویِ اساتید وارسته‌ای چون میرزای شیرازی، آخوند ملا فتحعلی سلطان‌آبادی است و محور ششم؛ زیست نامه فرهنگی،هویتی دردها و دغدغه‌های شیخ و کشف راهبرد وی برای برون‌رفت از مشکلات امروز، منطق عاشورایی و مقاومت در برابر دین ستیزی، بررسی اندیشه‌های فرهنگی، هویتی شیخ، در عرصه استقلال و تمامیّت ارضی، تقویت تولیدات داخلی، خودبسایی اقتصادی، بازسازی هویّت ملی با بهره‌گیری از رویّه تاریخی وی در تقویت بانک ملی، پیشگامی نهضت تحریم تنباکو، مخالفت با وام ستانی از روسیه، کمک به تأسیس مدارس جدید است.

وی اضافه کرد: محور هفتم؛ شیخ شهید و عیارسنجی قضاوت‌های تاریخی، کالبدشکافی شایعات و اتهامات در باب شیخ، بررسی اظهارات بزرگان حوزه و دانشگاه، آسیب‌شناسی تاریخ‌نگاری مشروطه و نقد دیدگاه مورخان سکولار و خاورشناسان، احیاگران اصلی شیخ شهید در یک قرن اخیر، شیخ شهید در مکتب تاریخنگاری انقلاب اسلامی است.

حجت الاسلام ابوالحسنی منذر با بیان اینکه آثار شیخ فضل الله نوری مغفول مانده، ابراز کرد: کتابی با عنوان «شیخ شهید، فقیه تهران، دیده بان ایران» تالیف مرحوم علی ابوالحسنی منذر در حاشیه همایش رونمایی خواهد شد.

وی در پایان گفت: در این همایش ملی، پیام تصویری حضرت آیت الله سبحانی پخش خواهد شد و سپس آیات محمدجواد فاضل لنکرانی، سید هاشم حسینی بوشهری، علی اکبر رشاد و حجت الاسلام والمسلمین المسلمین مهدی انصاری سخنرانی خواهند کرد.

نشست خبری همایش ملی «شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری»

حجت الاسلام رحیمی صادق که به صورت ویدئوکنفرانس در نشست حضور داشت، در سخنانی اظهار داشت: تجلیل و بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری به دلیل آنکه فقیه و عالم تهران است در راستای کنگره بزرگداشت حوزه علمیه 200 ساله تهران برگزار می شود و در این زمینه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشکده تاریخ معاصر و حوزه های علمیه تهران با یکدیگر مشارکت دارند.

مدیر حوزه علمیه تهران گفت: در این همایش به خدمات اجتماعی شهید شیخ فضل الله نوری در نور پرداخته خواهد شد، ضمن آنکه در تهران هم مرکز اسناد و روحانیت حوزه تاسیس شده و اماکن و شخصیت های شاخص با همکاری مجموعه های مختلف احیا و تبدیل به «موزه علمای تهران» خواهد شد.

دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر هم که به صورت ویدئوکنفرانسی در نشست حضور داشت، طی سخنانی گفت: این همایش ملی در روزهای 10، 11 و 12 در شهرهای تهران، قم و نور برگزار خواهد شد.

نشست خبری همایش ملی «شیخ شهید؛ بزرگداشت آیت الله شیخ فضل الله نوری»

وی با اشاره به نفوذ جریانات ساختارشکن در عصر مشروطه گفت: شیخ فضل الله نوری برای تصحیح این اعوجاجات به پا خواست و از این جهت می توان وی را اولین قیام کننده برای تصحیح مشروطه دانست و اگر این حرکت موفق می شد، ما امروز تجربه 120 ساله از مردم‌سالاری دینی را داشتیم.

وی با تاکید بر لزوم بازخوانی اندیشه ها و فعالیت شیخ فضل الله نوری گفت: همایش تهران روز سه شنبه 10 مردادماه در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار می شود و برای آن 18 سخنران مشخص شده است. همچنین از بین 70 مقاله رسیده به همایش 20 مقاله برگزیده شدند که 4 مقاله در شهر نور و 18 مقاله در تهران ارائه خواهند شد.

وی اظهار داشت: محورهای مقالات به تکاپوهای سیاسی شیخ فضل الله نوری در تاسیس مشروطیت و مقابله با جریانات انحرافی در آن دوره اختصاص دارد و برخی مقالات هم به بررسی زمانه مشروطه می پردازند.

وی گفت: در حاشیه همایش هم نمایشگاه عکس و سند و نیز نمایشگاه کتاب خواهیم داشت و مقالات رسیده به همایش در کتابی منتشر خواهد شد، همچنین خبرنامه حاوی چکیده مقالات در دست انتشار است که روز همایش توزیع خواهد شد.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر همچنین از خریداری و بازسازی بیت شیخ فضل الله نوری توسط شهرداری تهران خبر داد و گفت: این مجموعه قرار است مرکزی برای پژوهش های تاریخ معاصر و مشروطه باشد.

ارسال نظرات